دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم دوبی شامگاه یکشنبه با معرفی 2 برگزیده از ایران، به کار خود پایان داد.

فیلم لطفا مزاحم نشوید

در این دوره، در بخش مهر آسیا- آفریقا، کبری حسن‌زاده اصفهانی برای فیلم «مرهم» از ایران برنده جایزه بهترین بازیگر زن شد. علاوه بر این، جایزه بهترین فیلمنامه این بخش نیز به محسن عبدالوهاب برای فیلم «لطفا مزاحم نشوید» از ایران رسید. لطفا مزاحم نشوید که نخستین تجربه مستقل محسن عبدالوهاب در مقام کارگردان است، پیش از این نیز مورد توجه منتقدان داخلی قرار گرفته بود.

عبدالوهاب که برخلاف روال معمول کارگردان شدن در ایران، پس از طی مسیری طولانی و گام به گام به مرحله ساخت فیلم رسیده است، کارش را با دستیاری رخشان بنی‌اعتماد آغاز کرد. سپس در فیلم‌های «گیلانه» و «خون‌بازی» نامش در کنار بنی‌اعتماد کهنه‌کار قرار گرفت و سرانجام، خود به تنهایی، لطفا مزاحم نشوید را کارگردانی کرد. هرچند این فیلم در جشنواره فجر و حالا در جشنواره دوبی، در بخش کارگردانی به جایی نرسید اما جایزه بهترین فیلمنامه، با توجه به سطح بالای رقابت در جشنواره دوبی، جایزه باارزشی محسوب می‌شود. اما علیرضا داوودنژاد پس‌از تجربه ناموفق و تعجب‌آور «تیغ‌زن»، فیلم سینمایی «مرهم» را کارگردانی کرد که به جشنواره سال قبل نرسید، حالا در نخستین نمایش عمومی‌اش، به دوبی رفته است.

کبری حسن‌زاده اصفهانی که توانسته است نظر داوران جشنواره دوبی را جلب کند، پیش از این، تجربه حضور در سینمای حرفه‌ای را نداشته است. داوودنژاد در دوفیلم «نیاز» و «مصائب شیرین» و نیز «بچه‌های بد»، از نابازیگران استفاده کرده و فیلم‌های بسیار موفق‌تری را به نسبت فیلم‌های دیگرش عرضه کرده است. به‌نظر می‌رسد او در ساخت فیلم‌های اجتماعی تلخ و مستندگونه، مهارت بیشتری دارد.

به جز این دو جایزه اصلی، امسال در بخش مستند نیز یک فیلم تقریبا ایرانی، از هیات داوران تقدیرنامه گرفت؛ فیلم «امین» اثر شاهین پرهامی که محصول مشترک ایران، کانادا و کره‌جنوبی است.

دیگر برگزیده‌ها

به جز این دو فیلم از ایران، در بخش مهر آسیا - آفریقا یوسف دجارو به خاطر بازی در فیلم «مرد فریادکِش» جایزه بهترین بازیگر مرد را کسب کرد و جایزه فیلم نخست نیز به همین فیلم با کارگردانی محمدصالح هارون رسید. مرد فریادکش البته یک فیلم صددرصد آسیایی - آفریقایی نیست، بلکه محصول مشترکی است از کشور آفریقایی چاد و کشور اروپایی بلژیک. جالب‌تر اینکه جایزه ویژه هیات داوران را نیز یک فیلم دوملیتی آفریقایی - اروپایی گرفت؛ فیلم «زندگی برتر از هر چیز» ساخته الیویر اشمیتز از آلمان و آفریقای جنوبی.

جایزه اول بخش مستند هم به فیلم «ای کاش می‌دانستم» ساخته خیا ژانگ کی از شیلی رسید و در بخش فیلم کوتاه، «گوشواره» ساخته «نارگیزا ممتکلو» از قرقیزستان جایزه اول را گرفت.جایزه اول در بخش مهر امارات به فیلم «بی‌حوصله» ساخته نایلا‌ال‌مجا از کشور امارات عربی متحده و در بخش مهر عرب نیز جایزه بهترین فیلم به «گلوله ولگرد» ساخته جورج هشام از لبنان اهدا شد.

ایرانی‌هایی که بودند

امسال در جشنواره فیلم «دوبی» که از 21 تا 28 آذر در امارات متحده عربی برگزار شد، 157 فیلم از 57 کشور جهان حضور داشتند. در بخش رقابتی آسیا - آفریقا که ایران 2 جایزه اصلی‌اش را به دست آورد، علاوه بر مرهم و لطفا مزاحم نشوید، 4فیلم دیگر نیز بودند؛ «خانه زیر آب» سپیده فارسی محصول مشترک ایران، مراکش و فرانسه، مستند «ماندو» ابراهیم سعیدی کارگردان ایرانی که فیلمش البته محصول عراق است، مستند «امین» ساخته شاهین پرهامی، کارگردان ایرانی مقیم کانادا در بخش مستند آسیا - آفریقا و فیلم سینمایی «شکارچی» رفیع‌پیتز، محصول مشترک ایران و آلمان که البته در بخش غیررقابتی سینمای آسیا - آفریقا شرکت کرده بود.

جشنواره دوبی به جز بخش آسیا - آفریقا، چند بخش مهم دیگر نیز دارد که از جمله می‌توان به بخش ویژه جهان عرب اشاره کرد. امسال در این بخش، 12 فیلم از کشورهای مختلف از جمله مصر، لبنان، سوریه، عراق و مراکش، برای دست یافتن به جایزه بهترین فیلم عربی سال رقابت‌ کردند که نهایتا فیلم «شهرهای ترانزیت» به کارگردانی محمد الهوشکی از اردن برنده جایزه ویژه هیات داوران شد. همچنین فیلم لبنانی «گلوله اشتباهی شلیک شده» به کارگردانی جورجز هاشم جایزه اول استعداد نوپای عرب را به دست آورد.

کد خبر 123637

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز