دوشنبه ۳ آبان ۱۳۸۹ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - کامران محمدی: ششمین جشنواره فیلم کوتاه «وارش» سرانجام پس از 3 سال وقفه، در بابل آغاز شد.

جشنواره فیلم کوتاه

این جشنواره که پس از آغاز در سال78 با سیرصعودی قابل توجهی، 4 دوره موفق را پشت‌سر گذاشته بود، ناگهان با تغییرات مدیریتی، به نقطه اول بازگشت و شتاب پرشور شهرهای مازندران، فروکش کرد. وارش که کلمه‌ای محلی و به معنای بارش و باران است، 11‌سال پیش کنایه‌ای بود از خیل عظیم علاقه‌مندان جوان این استان که مثل همه استان‌های دیگر - جز تهران- با حداقل امکانات، فیلم‌هایشان را می‌سازند و به‌ندرت البته جایی برای ارائه‌اش دارند.

این خیل عظیم امسال با شرکت 800 فیلم کوتاه با توجه به 3 سال توقف، به‌خوبی خودنمایی می‌کند. بنابراین وقتی نخستین دوره وارش به شکل استانی برگزار شد، شرایط تازه‌ای در سینمای جوان و کوتاه مازندران پیش آمد. این شرایط تازه آنقدر برای اهالی این استان جذاب بود که دوره دوم وارش به استان‌های همجوار هم سرایت کرد و به‌صورت منطقه‌ای برگزار شد.

این روند در دوره سوم نیز ادامه یافت و در این دوره، وارش دیگر به جشنواره‌ای کشوری و ملی تبدیل شد و به‌عنوان یکی از جشنواره‌های سینمایی تثبیت شد. با این حال مسئولان به این نیز اکتفا نکردند و دوره چهارم که به گفته مدیر روابط عمومی وارش، مهم‌ترین دوره در تاریخچه این جشنواره است، بین‌المللی شد.

سعید زین‌العابدینی درباره این دوره می‌گوید: بیش از 7کشور از جمله کشورهای عضو اکو در دوره چهارم حضور داشتند و به‌نظر می‌رسد چهارمین دوره وارش واقعا نقطه عطف این جشنواره بود اما متأسفانه بعد از این دوره بود که جشنواره با افول مواجه شد.

تغییرات مدیریتی معمولا به تعریف دوباره فعالیت‌ها و تعیین تکلیف دوباره برای بودجه‌ها منجر می‌شود و به این شکل عجیب نیست که روال معمول برخی از جشنواره‌ها به‌هم می‌خورد. دوره پنجم وارش با تاخیر، سال 86 برگزار شد و پس از آن تا 2روز پیش تعطیل بود. 2روز پیش ششمین دوره وارش با پیام معاون سینمایی وزارت ارشاد کار خود را آغاز کرد.

اینطور به‌نظر می‌رسد که مسئولان دبیرخانه دائمی راه انداخته‌اند و استقبال خوب فیلمسازان موجب پشتگرمی‌شان شده است. در جشنواره امسال 800 فیلم متقاضی حضور در بخش‌های مختلف بوده‌اند که از این بین، با نظر هیات انتخاب، چیزی در حدود یک هشتم، به مرادشان رسیده‌اند. مراد، نمایش فیلم در یکی از 2سالن مجتمع سینمایی ارشاد یا سینما انقلاب و رقابت با دیگران است برای جایزه یک میلیون و 100‌هزار تومانی نفر اول در هر بخش. جایزه دوم هرکدام از بخش‌ها 900 هزار تومان و جایزه نفر سوم هم 700 هزار تومان تعیین شده است.

البته مثل جشنواره فجر، در وارش هم نهادها و سازمان‌های مختلفی فیلم‌های خود را انتخاب خواهند کرد تا فردا در اختتامیه جشنواره ششم، جایزه‌های ویژه خودشان را به نفرات برگزیده تقدیم کنند. محمدرضا وطن‌دوست، حسین ضیایی، مریم رستمی، میلاد محقق و محمدحسین مهدی‌پور در قالب هیات انتخاب، 106فیلم خوش‌شانس را که 25تایشان تا‌کنون به نمایش درنیامده اند، برای نمایش و رقابت برگزیده‌اند تا از بینشان فیلم‌های برگزیده با رای هیات داوران، متشکل از جهانگیر الماسی، اسماعیل بنی‌اردلان، حسین ترابی، سیدناصر هاشم‌زاده و طهماسب صلح‌جو مشخص شود. این هیات فیلم‌ها را در 5 بخش مستند، پویانمایی، تجربی، داستانی و ویژه بررسی می‌کنند.

بخش ویژه امسال شامل دفاع مقدس و مازندران شناسی است. مسئولان استان، علاوه بر تعریف بخش مازندران شناسی، در حاشیه جشنواره نیز نمایشگاهی از نقاشی‌ها، عکس‌ها و هنرهای سنتی هنرمندان مازندرانی برگزار کرده‌اند که د ر آن، علاوه بر معرفی هنرمندان و هنرهای این استان، طبیعت و فرهنگ شهرهای مختلف مازندران نیز به نمایش درآمده است.

کد خبر 119163

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز