همشهری آنلاین: محمد باقر خرمشاد که به پیشنهاد شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با حکم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات منصوب شده، روزیکشنبه طی مراسمی کار خود را به عنوان چهارمین رییس این سازمان آغاز کرد.

محمد باقر خرمشاد

به گزارش ایرنا، مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی روز یکشنبه با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، سیدمحمد حسینی وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی، اعضای شورای عالی این سازمان در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در این مراسم، حکم انتصاب ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به 'محمدباقر خرمشاد' اعطا شد و از زحمات سه ساله مهدی مصطفوی رییس سابق این سازمان تقدیر به عمل آمد.

محمد باقر خرمشاد عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی است و پیش از این مسوولیت‌‌هایی از جمله معاون آموزشی و پژوهشی وزارت امورخارجه، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاون پژوهشی مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مدیر دفتر مطالعات سیاسی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و معاون آموزشی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی را بر عهده داشته است.

خرمشاد متولد 1342 شمسی و دارای مدرک دکتری علوم سیاسی با گرایش جامعه‌ شناسی از دانشگاه لومیر فرانسه است.

وی دوره‌های کارشناسی‌ارشد علوم‌ سیاسی با گرایش سیاست تطبیقی را در دانشگاه لیون فرانسه و کارشناسی ‌ارشد معارف اسلامی و علوم‌ سیاسی را در دانشگاه امام صادق(ع) گذرانده است.

خرمشاد صاحب تالیفات متعدد در حوزه جامعه شناسی و انقلاب اسلامی است.

وی علاوه بر راهنمایی و مشاوره پایان‌نامه‌های دانشگاهی، مقالات متعددی در نشریات علمی به چاپ رسانده است و به زبان‌های انگلیسی، فرانسه و عربی تسلط دارد.

پیش از این آیت الله محمدعلی تسخیری، حجت الاسلام و المسلمین محمود محمدی عراقی و مهدی مصطفوی ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی را عهده دار بوده اند.

محمدی گلپایگانی: تربیت نیروی کارآمد باید سرلوحه برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات قرار گیرد

رییس دفتر رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: اولین مساله ای که سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی باید به آن توجه داشته و سرلوحه برنامه های خود قرار دهد، تربیت نیروی انسانی کارآمد است.

حجت الاسلام و المسلمین 'محمد محمدی گلپایگانی' اظهار داشت: امروز مساله تبلیغات در سراسر جهان بسیار مهم و سرنوشت ساز است.

وی تصریح کرد که تبلیغات به روش سنتی پاسخگوی جامعه امروز نیست از این رو تبلیغات به مهندسی نیاز دارد.

وی با بیان اینکه دشمن از بهترین و کارآمدترین ابزار برای تبلیغات استفاده می کند، ادامه داد: با در نظر گرفتن چنین شرایطی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افراد متخصص و با تجربه ای نیاز دارد تا برای امور تبلیغی به دیگر کشورها اعزام شوند.

محمدی گلپایگانی وسایل و ابزار تبلیغات در جامعه امروز را بسیار گسترده توصیف کرد و افزود: نکته حایز اهمیت دیگر این است که اصل و اساس و مبنای تبلیغ باید همه جانبه و دربرگیرنده اسلام ناب محمدی باشد.

رییس دفتر رهبر معظم انقلاب بیان داشت: در این شرایط باید منفعلانه عمل کرد چرا که همواره منطق و حرف حساب تاثیر خود را خواهد گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: به طور قطع وقتی دیگران بدانند که یک انسان شایسته با اتصال به اسلام حرف می زند تاثیر می پذیرند.

وزیر ارشاد: دیپلماسی عمومی و فرهنگی کاربرد بیشتری در مجامع جهانی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روز یکشنبه در مراسم تودیع و معارف روسای سابق و جدید سازمان فرهنگ وارتباطات اسلامی گفت: امروز در کنار دیپلماسی به معنای اولیه و سنتی خود که بر اساس یک طرح استراتژیک و بلندمدت از منافع ملی کشورها صیانت می کند کاربرد دیپلماسی عمومی، فرهنگی و رسانه ای در مجامع جهانی بیشتر است.

سیدمحمد حسینی'اظهار داشت: نمونه این دیپلماسی را می توان در سفر رییس جمهور کشورمان به لبنان مشاهده کرد به گونه ای که به اذعان بسیاری از افراد این سفر به اندازه چندین عملیات سنگین نظامی به رژیم صهیونیستی ضربه وارد کرد.

وی با بیان اینکه باید از این فرصت تاریخی برای توسعه فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور بهره گرفت، افزود: یکی از انتقاداتی که به مسوولان نهادهای ایرانی شاغل در خارج از کشور گرفته می شود این است که از داخل کشورغافل می شوند حال آنکه توانمندی های فراوانی وجود دارد که باید از آنها استفاده شود.

حسینی گفت: برای مثال در استان های مرزی شاعران، هنرمندان و نویسندگان توانمندی وجود دارند که این افراد می توانند در کشورهای همسایه به خوبی ورود کرده و کارهای فرهنگی بسیاری انجام دهند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه با ابتکار و خلاقیت باید دشمن را در موضع انفعال قرار دهیم، اظهارداشت: با کار روزمره و کارمندی نمی توان در خارج از کشور تاثیر گذار بود بلکه باید روحیه جهادی و بسیجی وجود داشته باشد.

وی خواستار هماهنگی بیشتر بین دستگاه های فرهنگی کشور شد و افزود: نیاز نیست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تولیدکننده فکر و اندیشه باشد زیرا به قدر کافی کارهای ارزشمند در کشور برای عرضه در سایر کشورها وجود دارد.

حسینی ادامه داد: گاهی مشاهده می شود ترجمه برخی کتاب ها به سمت افرادی رفته که چندان پایبند به آرمان های امام راحل نیستند در حالی که بسیاری از شخصیت های وفادار به انقلاب وجود دارد که اندیشه ها و آثار آنها قابلیت ارایه در خارج از کشور را دارد.

وی با بیان اینکه رویکرد دولت به سمت فعالیت های فرهنگی است،‌اظهار داشت: دولت در هر سفر استانی 50 میلیارد تومان به این امر اختصاص می دهد از این رو سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز می تواند در آستانه تدوین بودجه سال 90 پیشنهادات خود را برای افزایش بودجه ارایه دهد.

مراسم تودیع و معارفه روسای سابق و جدید سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین 'محمد محمدی گلپایگانی' رییس دفتر رهبر معظم انقلاب، 'سید محمد حسینی' وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در حسینیه الزهرا (س) این سازمان برگزار شد.

مصطفوی: ایران دارای 88 نمایندگی در خارج از کشور است

رییس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تعداد نمایندگی های فرهنگی ایران در خارج از کشور با رشد 26 درصدی از 65 نمایندگی در سال 86 به 88 نمایندگی در سال 89 افزایش یافته است.

مهدی مصطفوی روز یکشنبه در مراسم تودیع خود به توسعه زیرساخت ها و افزایش حضور ایران در خارج از کشور اشاره و رشد 37 درصدی مناصب برای ماموریت های خارج از کشور را از جمله این موارد عنوان کرد.

وی ادامه داد: شمار این مناصب از 117 منصب در سال 86 به 160 منصب در سال 89 رسیده که دستاورد ارزشمندی در عملکرد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی محسوب می شود.

رییس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تاکید بر این که طی سه سال گذشته شاهد کاهش 10 درصدی منابع نیروی انسانی در ستاد این سازمان بوده ایم، ‌اظهار داشت: به رغم کمبود اعتبارات عمرانی در این مدت توانستیم در شش کشور ساختمانی برای رایزنان فرهنگی خریداری کنیم و اکنون نیز مجوز خرید هفت ساختمان در دیگر کشورها اخذ شده است.

وی ادامه داد: در این مدت همچنین 57 هفته قرآنی در کشورهای مختلف برگزار شده که 55 درصد رشد نسبت به سه سال پیش داشته است.

مصطفوی؛ امضای اسناد برنامه تعاملات فرهنگی با 21 کشور را از دیگر فعالیت های این سازمان در مدت ریاست خود برشمرد و گفت: در این مدت با هماهنگی رییس جمهور و وزارت امور خارجه تلاش شد این سازمان در کمیسیون های مشترک با کشورها به منظور طرح و پیگیری موضوعات فرهنگی شرکت کند.

وی ادامه داد: همچنین این سازمان توانسته است با دستگاه های مختلف بویژه حوزه های فرادستی از جمله دفتر رهبر معظم انقلاب، هیات دولت، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و مراجع عظام تقلید تعاملات بسیار خوبی برقرار کند که این مساله برکات بسیاری به همراه داشته است.

مصطفوی خاطرنشان کرد: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی همچنین با 32 دستگاه فرهنگی کشور ارتباط نزدیکی برقرار کرده و با 22 دستگاه نیز سند همکاری های مشترک امضا کرده است.

مصطفوی؛ برگزاری آزمون فشرده ضمن خدمت کارکنان، برگزاری 24 سمینار حج در کشورهای مختلف، اجرای 82 جشنواره امام رضا (ع)، رشد

83 درصدی برنامه های حوزه گفتمان انقلاب اسلامی با هدف معرفی ایران امروز و دستاوردهای آن، رشد 35 درصدی گفت و گوهای بین ادیان و رشد 45 درصدی در زمینه استفاده از رسانه و فعال سازی محیط مجازی

برای تصویرسازی درست از ایران و اسلام را از دیگر تلاش های سه سال گذشته مدیران و کارکنان این سازمان برشمرد.

مصطفوی با بیان اینکه تاکنون کارهای بسیاری در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام شده است، اظهار داشت: در شرایط جدید و تحولات جهانی بویژه در عرصه تعاملات فرهنگی لازم بود تعریف جدیدی از این سازمان و فعالیت های فرهنگی در خارج از کشور ارایه دهیم.

وی ادامه داد: این سازمان باید با توسعه فرهنگی و فراهم کردن سخت افزار و نرم افزارهای لازم و با مدیریت درست، زمینه های مناسب برای بنای تمدن و مدیریت جریان اسلامی، تاثیر گذاری بر تصمیمات مهم بین المللی و شکل گیری نهضت های فکری را به وجود آورد.

مصطفوی تصریح کرد که در این زمینه طی دو سال و نیم گذشته راهبرد پنج ساله فرهنگی نظام جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف تدوین شده است.

وی افزود: این سند به تصویب شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسیده و اکنون راهبردهای سال 90 برای تصویب و ابلاغ به دولت ارایه شده است.

مصطفوی با تاکید بر اینکه تصویب این آیین نامه یکی از مهمترین اقدامات سازمان در ایجاد انسجام و هم افزایی در خارج از کشور است، اظهار داشت: این سازمان همچنین سامانه ای برای تشکیل یک جبهه فرهنگی تدوین کرده تا ایران حضور قوی تری در عرصه های فرهنگی در خارج از کشور داشته باشد.

رییس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، 'باز مهندسی' را یکی دیگر از برنامه های شاخص سازمان طی سه سال گذشته عنوان کرد و گفت: از سال 87 باز مهندسی سازمان آغاز و ماموریت ها و چشم انداز این سازمان تهیه شد و به تایید شورای عالی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی رسید.

وی یادآور شد: فعالیت های فرهنگی باید حامل ارزش های اسلام ناب با منطق انقلاب باشد از این رو در تمامی عرصه ها خود را موظف به ارایه و تبیین معارف و ارزش های اسلام ناب می دانیم.

رییس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: تمامی این فعالیت ها به منظور ایجاد فضای مناسب، تقویت انگیزه و اعتقاد به خدمت صورت گرفته است اما هنوز کارهای زیادی مانده است.

کد خبر 119073
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز