همشهری آنلاین: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در افتتاحیه سمینار بین‌المللی گفتگوی فرهنگی میان ایران و آمریکای لاتین، بر ایجاد زمینه مبادلات فرهنگی تأکید کرد.

دکتر مصطفوی گفت: اکنون که ارتباطات سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین شکل گرفته‌است باید در کنار آن به بسط ارتباطات فرهنگی روی آورد و زمینه ایجاد مبادلات فرهنگی را فراهم کرد.

وی با اشاره به گذشته تمدنی ایران خاطر نشان کرد: همگان از پیشینه درخشان تمدنی ایران و ایرانیان آگاهند و تاریخ نیز بر این امر گواهی می‌دهد. شواهد تاریخی به جامانده از تمدن ایران حاکی از نوعی مهربانی٬ احترام به دیگران و به عبارت امروزی آن تحمل عقاید و فرهنگ‌های متفاوت بوده است.

وی ادامه داد: اگر نگاهی به متون راجع به تمدن های بشری بیفکنیم٬ تمدن ایران را متفاوت می‌یابیم و یکی از ارکان این تفاوت را در شیوه برخورد ایرانیان با دیگران می‌بینیم. ما در کتاب‌های تاریخی که نویسندگان آنها اکثرا از غرب هستند به اطلاعات جالب و بی‌نظیری از رافت ایرانیان حتی در برخورد با دشمنان دست می‌یابیم.

دکتر مصطفوی افزود: آنچه بشر امروز به عنوان نماد فرهیختگی و انسانیت بدان افتخار می‌کند٬ در گذشته‌های دور ایران زمین اموری معمول و عادی بوده‌اند. این اطلاعات تاریخی ما را از گذشته ملتی آگاه می‌سازد که همواره خواهان احترام و رعایت حقوق دیگران بوده‌است.

وی با تقسیم تمدن ایران به دو بخش ایران پیش از اسلام و ایران پس از اسلام افزود: اشاره پیشین من به ایران پیش از اسلام بود. اما هنگامی که اسلام وارد قلمرو ایران شد٬ فرهنگ غنی گذشته به زیور تعالیم انسانی اسلام آراسته شد و در حقیقت ایران به مهد تمدن اسلامی تبدیل شد. گرچه خاستگاه اسلام ایران نبوده است اما با ظهور اسلام و گسترش آن٬ عملاً ایران به مهم ترین سرزمین اسلامی تبدیل شد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اشاره کرد: اگر نگاهی به منابع تاریخی و علمی تاریخ اسلام و ایران بعد از اسلام بیندازید٬ درمی یابید که بزرگ ترین دانشمندان و علمای دوران اسلامی از میان مسلمانان ایران زمین بوده اند. در واقع اسلام بستری شد برای رشد استعدادهای بالقوه ایرانیان و سمت و سو دادن به  آن به سوی مسیری انسانی و متعالی.

وی افزود: این ویژگی ایرانیان در کسب معارف دینی باعث شده که اکنون نیز جهان و مردمان سرتاسر دنیا ایران را مهد اسلام و حرکت‌های اسلامی بدانند. این پیشرفت ها و تحولات عظیم ریشه در مردم این سرزمین داشته‌است. حاکمان جبار خصوصاً در یک صد سال اخیر سعی در زدودن اسلام از این تمدن غنی داشتند. اما مردم با انقلاب اسلامی نشان دادند که هر گاه بخواهند هیچ قدرتی جلودار عزم آنان برای بازگرداندن ارزش های اصیل ایرانی – اسلامی نیست.

وی گفت: هدف من از ذکر این نکات یادآوری ویژگی تاریخی ایران و ایرانیان و نشان دادن مشابهت گذشته ایران و کشورهای آمریکای لاتین بود. مردم آمریکای لاتین نیز گذشته ای تقریباً مشابه داشته اند. هر دو تمدن از مردمانی باهوش٬ فهیم و بااراده برخوردارند. حرکت های مردمی در تعیین سرنوشت خود در هر دو دیار مشهود بوده است. در دوران استعمار نیز ما و شما تجربه نسبتاً مشابهی داشته ایم. گرچه ایران مستعمره هیچ کشوری نبوده است اما در برخی از مقاطع تاریخی، میزان دخالت و تصرف بیگانگان غربی ( به ویژه اروپایی ) به حدی عمیق و گسترده بوده که دست کمی از استعمار نداشته است.

دکتر مصطفوی اشاره کرد: مشابهت تاریخی ایران و کشورهای آمریکای لاتین در یک صدسال گذشته بسیار بیشتر بوده است. به قدرت رسیدن دیکتاتورهای دست نشانده غرب به ویژه ایلات متحده هم در ایران و هم در بیشتر کشورهای آمریکای لاتین وضعیت مشابهی داشته است.

وی افزود: تاراج منابع و ذخایر ملی توسط بیگانگان و سرکوب مردم توسط دیکتاتورهای مورد تایید کاخ سفید، تجربه تلخی است که هم ایرانیان و هم مردم آمریکای لاتین داشته اند. اما در یک مقطع زمانی مشخص، ایرانیان به ستوه آمده از ستم شاهان در این سوی دنیا و مردمان کشورهای آمریکای لاتین در آن سوی دنیا به قیام علیه ظالمان مورد حمایت آمریکا برخاستند و با فداکاری و مبارزه بی امان و تحمل سختی‌ها، آنان را سرنگون کردند و حکومت‌هایی برخاسته از دل مردم برای اداره سرزمین خودبرگزیدند و خود حاکم سرنوشت خویش شدند. بنابراین چنانچه می‌بینیم، تجربه‌های تاریخی مشابهی میان ایرانیان و مردم آمریکای لاتین وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ویژگی های فرهنگی بسیاری در میان مردم ایران و مردم کشورهای مختلف آمریکای لاتین وجود دارد که ایرانیان و مردم آمریکای لاتین درباره آن شناخت کافی ندارند. در حقیقت مردم ایران و مردم آمریکای لاتین به دلیل وجه اشتراکات تاریخی نیازمند شناخت بیشتری از یکدیگرند. این شناخت از طریق مطالعه و ارتباط به وجود می آید. اکنون که ارتباطات سیاسی و اقتصادی گسترده ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای آمریکای لاتین شکل گرفته است باید در کنار آن روابط به بسط ارتباطات فرهنگی روی آورد و زمینه ایجاد مبادلات فرهنگی را فراهم کرد.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: به نظر من آنچه اکنون در دانشکده مطالعات جهان شکل گرفته است می تواند زمینه بسیار  مناسبی برای گسترش شناخت و ارتباط بیشتر میان ایران و آمریکای لاتین باشد . فرهنگ شناخت مسائل و باورها و رفتارهای یکدیگر با این حرکت و موارد مشابه دیگر در میان دانشگاهیان و فرهیختگان جا می افتد و ما به جای تحقیق درباره دیگران از طریق منابعی که توسط دیگران نوشته شده اند باید خود دست به کار شویم و خودمان را برای یکدیگر تشریح کنیم، زیرا هرچه شناخت ما از یکدیگر بیشتر باشد زمینه ارتباط گسترده تر، بیشتر فراهم می شود.

دکتر مصطفوی در پایان خاطر نشان کرد: من بسیار خوشحالم که سمینارهایی از این دست برگزار می شود زیرا زمینه ساز همان شناختی است که به آن اشاره کردم. اینکه استادان ایرانی متخصص در امور آمریکای لاتین که بسیاری از آنان سال هایی از عمر خود را در میان مردم کشورهای آمریکای لاتین گذرانده اند، در کنار استادان فرهیخته این کشورها درباره مسائل فرهنگی و ارتباط فرهنگی با هم گفت و گو کنند، می تواند آغاز بسیار خوبی برای ارتباط نزدیک تر و شناخت بیشتر باشد.

کد خبر 51524

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز