همشهری آنلاین: رنگین دادفر اسپنتا، وزیر خارجه افغانستان گفته است که کشورش در روابط خود با پاکستان هنوز با 'مشکلات جدی' روبروست.

به گزارش بی بی سی آقای اسپنتا پاکستان را به حمایت از نا امنی ها در افغانستان و مداخله در امور این کشور متهم کرد.

او گفت: "مشکلات ما با پاکستان از مداخله این کشور در امور افغانستان، فرستادن تروریستها به خاک ما، تضعیف دولت مرکزی و حمایت از مخالفان مسلح افغانستان ناشی می شود."

مقامات افغان از جمله رییس جمهور کرزی بارها پاکستان را به حمایت از نا امنی های افغانستان متهم کرده اند ولی این اتهامات همواره از سوی پاکستان رد شده است.

ادعای که مقامات پاکستانی در این مورد دارند این است که ضعف و ناتوانی دولت مرکزی افغانستان سبب افزایش نا امنی ها در این کشور می شود.

با این حال وزیر خارجه افغانستان تاکید کرد که کشورش خواستار برقراری روابط "دوستانه" با پاکستان است.

آقای اسپنتا می گوید: "ما (افغانستان) خواستار ایجاد روابط دوستانه با جمهوری اسلامی پاکستان هستیم ولی این دوستی را هیچگاه در بدل استقلال خود نمی خواهیم، چون آزادی و استقلال افغانستان برای ما بیش از هر چیز دیگر ارزش دارد."

وزیر خارجه افغانستان در ادامه این گفتگو تاکید کرد که برقراری روابط "دوستانه" افغانستان و ایران، از اهمیت زیادی برخوردار است.

آقای اسپنتا با اشاره به تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ایران گفت که حل این جنجال از راه گفتگو و مذاکره به سود افغانستان و دیگر کشورها خواهد بود.

او گفت: "من فکر می کنم که در سیاست پایان مذاکره و گفتگو هیچگاه فرا نمی رسد، ما خواهان این هستیم که تمام تفاوت ها میان جامعه جهانی و جمهوری اسلامی ایران بر سر پروند اتمی ایران از طریق گفتگو حل شود."

وزیر خارجه افغانستان همچنین ابراز امیدواری کرد که روابط کشورش با جهان در سال آینده میلادی بیش از حالا گسترش یابد.

او گفت که روابط افغانستان با کشورهای آسیای میانه به شمول روسیه در حال گسترش است و در این مورد از کشور ازبکستان نیز یاد کرد.

کد خبر 11889

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز