یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه بین‌‌الملل: تونی بلر نخست وزیر انگلیس که به پاکستان سفر کرده است، دیروز در پایان مذاکرات با پرویز مشرف، رئیس جمهور پاکستان با محور مبارزه با تروریسم به ویژه در افغانستان در یک کنفرانس خبری مشترک با مشرف گفت، در صورتی که حمایت بیشتری از میانه‌روها در جنگ علیه تروریسم صورت نگیرد، جنگ علیه افراط‌گرایی با شکست مواجه خواهد شد.

به گزارش آسوشیتدپرس بلر در کنفرانس مشترک مطبوعاتی‌اش با ژنرال پرویز مشرف گفت، نیروهای انگلیسی برای جلوگیری از گسترش افراط‌گری در افغانستان به جنگ با طالبان ادامه خواهند داد.

 بلر در جریان دیدارش از شهر لاهور در ‌شرق پاکستان تصریح کرد، آنچه که در افغانستان اتفاق افتاده یکی از مظاهر تروریسم است که سال‌ها وجود داشته و شکست دادن آن زمان زیادی می‌برد.

نخست وزیر انگلیس خاطرنشان کرد: برقراری دموکراسی و توسعه و حل بحران اسرائیل - فلسطین برای تضمین پیروزی میانه‌روها در برابر افراطیون حیاتی است.

بلر گفت: شکست در این میدان به معنای شکست ماست، ولی ما نباید شکست بخوریم.
مشرف نیز اظهار داشت: پاکستان برای جلوگیری از حمایت افراطیون پاکستانی از جنگ در افغانستان هر آنچه در توان دارد بکار می‌گیرد.

وی در عین حال تایید کرد که دولت وی برای ریشه‌کن کردن این تهدید باید بیشتر تلاش کند.
مشرف افزود: مشکل طالبان مشکل افغانستان است که از سوی برخی عناصر در پاکستان مورد حمایت قرار می‌گیرد، ما باید به سهم خود به اوضاع سر و سامان دهیم. در همین حال خبرگزاری فرانسه گزارش داد: رهبران دو کشور اذعان داشتند که در سال‌های آتی نیز همکاری نزدیکی در مبارزه با تروریسم خواهند داشت.

در بیانیه‌ مشترکی که پس از گفت‌وگوی سران دو کشور انگلیس و پاکستان در لاهور منتشر شد، آمده است: بلر و مشرف توافق کردند که کشورهایشان باید بیش ازپیش در زمینه مبارزه با تروریسم همکاری نزدیک داشته باشند.

به عنوان بخشی از این همکاری لندن طی سه سال آینده کمک عمرانی خود به پاکستان را به 480 میلیون پوند ( 909 میلیون دلار)‌ خواهد رساند که بیش از دو برابر مقدار کنونی است.
مشرف و بلر توافق کردند تا همکاری‌های وزارتخانه‌ کشور و سرویس‌های اطلاعاتی دو طرف در زمینه‌ مبارزه با تروریسم افزایش یابد.

رهبران دو کشور هم‌چنین متعهد شدند که با قاچاق مواد مخدر مهاجرت غیرقانونی و جرایم سازماندهی‌شده‌ بین‌المللی مبارزه کنند.

انگلیس اعلام کرد که برای مبارزه با قاچاق مواد مخدر دو هلی‌کوپتر mi-17 به نیروهای پلیس مبارزه با مواد مخدر پاکستان تحویل داده خواهد شد.

سرویس اطلاعات و پلیس انگلیس طی ماه‌های اخیر نسبت به نقش پاکستان در به افراط کشاندن اتباع مسلمان انگلیسی که به سرزمین آبا و اجدادی‌شان سفر می‌کنند، ابراز نگرانی کرده‌ است.

در ماه اوت امسال چندین تن از جمله یک انگلیسی پاکستانی تبار به اتهام دست داشتن در توطئه‌ نافرجام انفجار هواپیمای مسافربری انگلیسی با مواد انفجاری مایع دستگیر شدند.

تونی بلر که اغلب خواستار توجه بیشتر غرب به گسترش «اسلام میانه‌رو» است هم چنین دیشب  با علمای اسلامی پاکستان دیدار و از یک مسجد بازدید کرد. وی همینطور با شوکت عزیز همتای پاکستانی خود دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

کد خبر 8815

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز