همشهری آنلاین: نخست وزیر سابق پاکستان که در تبعید به سر می‌برد، گفت پاکستان مانند گذشته از افراط‌گرایان در افغانستان حمایت می‌کند.

بی‌نظیر بوتو که اکنون در امارات متحده عربی به سر می‌برد در گفت‌وگو با روزنامه آلمانی "یونگه ولت" که امروز به چاپ رسید، اظهار داشت عوامل اطلاعاتی پاکستان بدون نظارت سیاسیون کار انجام می‌دهند.
وی گفت که در دوران نخست‌وزیر‌ی‌اش طالبان به قدرت رسید که تا زمان حملات 11 سپتامبر 2001 از نظر مالی و نظامی مورد حمایت پاکستان، متحد آمریکا قرار می‌گرفت.
بوتو ادامه داد: تا زمانی که در پاکستان یک دیکتاتور نظامی بر سر کار باشد، طالبان و طرفدارانش به طور مداوم قدرت می‌گیرند. دولت من و دولت‌های غربی ابتدا طالبان را عاملی برای صلح تلقی می‌کردند. چیزی که معنا نداشت این بود که ما از جهان‌بینی آنها استقبال کردیم.
این سیاستمدار تبعیدی افزود: آنها در مذاکراتی که با آمریکا انجام می‌شد به طور گسترده‌ای حضور داشتند. پس از سقوط دولت من در سال 1996، طالبان به یک جنبش اصالتا افغانی با ویژگی فراملی تبدیل شد که در را برای القاعده گشود و به آن امکان داد به غرب اعلام جنگ کند.

بحران عوامل جاسوسی
بوتو که از سال 1988 نخست‌وزیر پاکستان بود، این را متوجه شده بود که بسیاری از عوامل جاسوسی پاکستان که در افغانستان علیه شوروی سابق جنگیده بودند:
"با مجاهدین افغان احساس همدلی داشتند، کسانی که بعدا یا عضو طالبان شدند یا القاعده. چیزی که در حال حاضر مرا نگران کرده این است که بحران خودسری عوامل اطلاعاتی افزایش یابد."
وی با بیان این که ژنرال پرویز مشرف، رییس جمهور پاکستان خود را به عنوان متحد اصلی آمریکا در جنگ علیه تروریسم معرفی کرده است، افزود: گزارش‌ها بر این دلالت دارد که با وجود اظهاراتی که هر یکی از مقامات پاکستان می‌کنند، مسوولیت قدرت‌گیری دوباره طالبان در محل‌های سابقش متوجه پاکستان است.
به گفته بوتو، با وجود قول‌هایی که مشرف پس از 11 سپتامبر 2001 به جورج بوش، همتای آمریکایی‌اش و تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس داده است، هیچ کاری نکرده است.
وی تصریح کرد: در حالی که نظامیان ناتو و سربازان افغانی علیه طالبان می‌جنگند، افراط‌گرایان همواره مورد حمایت پاکستان قرار می‌گیرند.

کد خبر 11300

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز