گروه بین‌الملل: روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی نوشت، شبه نظامیان اسلامگرا در پاکستان از توافق صلح اخیر با دولت استفاده کرده و مواضع خود را تقویت و پایگاههای آموزش بمبگذاران انتحاری خود را گسترش داده و اتحاد خود را با القاعده و جنگجویان خارجی تقویت کرده اند.

این روزنامه به نقل از منابع خود که آنها را رسمی خوانده است نوشت، منطقه وزیرستان شمالی در پاکستان که شبه نظامیان آن با دولت پیمان صلح امضا کرده اند اکنون به محلی برای جذب جنگجویان خارجی تبدیل شده که چالشی برای دولت پاکستان نیستند اما کنترل منطقه را به دست گرفته اند و نفوذ خود را به مناطق اطراف گسترش داده اند.
از ابتدای امسال تا کنون بیش از 100 رهبر محلی و طرفدار دولت یا جاسوس آمریکا در این منطقه سر بریده شده اند. این یکی از ابزارهای شبه نظامیان برای تحمیل آن چیزی است که پرویز مشرف آن را  «طالبانیزه شدن خزنده » خوانده است. یک سفیر غربی در پاکستان که نخواسته نامش فاش شود به نیویورک تایمز گفت: شبه نظامیان در حال تصرف این منطقه هستند و بسیار تهاجمی شده اند.
دیپلماتهای غربی در پاکستان هشدار می‌دهند که اگر این شرایط نادیده گرفته شود وقایع دهه 1990 افغانستان تکرار می‌شود. در آن سالها مناطقی از خاک افغانستان به حال خود رها شد و عدم حضور و کنترل دولت موجب شد تا طالبان این مناطق را تصرف کرده و دولت تشکیل دهند. دولت پاکستان بعد از درگیریهای پی در پی در مناطق قبیله نشین و مرزی این کشور به ویژه در وزیرستان شمالی با این نیروها قرارداد صلح امضا کرد. نیروهای ناتو مستقر در افغانستان می‌گویند از 5 سپتامبر 2005 که دولت مشرف با شبه نظامیان توافق صلح امضا کرد حملات از مرز پاکستان به خاک افغانستان بیشتر شده و تحرکات شبه نظامیان نشان از حمایت شدن آنها از آن سوی مرز دارد.
انتقاد کرزای از ناتو
حامد کرزای رئیس جمهوری افغانستان دیروز در سخنرانی با صدایی لرزان و چشمانی اشک آلود و با حالتی حاکی از تاسف گفت: کودکان افغانی به واسطه‌ بمب‌های آمریکا و ناتو و تروریست‌هایی که از پاکستان می‌آیند، کشته می‌شوند.
به گزارش آسوشیتدپرس،  کرزای در این سخنرانی احساساتی که حاضران را نیز به گریه انداخت، گفت: ظلمی که بر مردم افغانستان روا می‌شود، بسیار زیاد است و افغانستان نمی‌تواند این ائتلاف را نسبت به کشتن کودکان افغان متوقف کنند.
کرزای اظهار داشت: ما نمی‌توانیم مانع ورود تروریست‌ها از پاکستان شویم. ما نمی‌توانیم از بمباران تروریست‌ها توسط ائتلاف جلوگیری کنیم. کودکان ما به همین دلیل جان می‌دهند.
رئیس جمهوری افغانستان با یادآوری کشتار کودکان در بمباران ناتو با صدایی لرزان و چشمانی اشک آلودگفت: ظلم در بالاترین سطح؛ این ظلم بسیار زیاد است.
خالق احمد، سخنگوی کرزای اظهار داشت: رئیس جمهوری به دلیل مرگ یک کودک دوساله و دو معلم افغان ناراحت شده بود و این واقعا بر روی وی تاثیر گذاشته بود.
کد خبر 10740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز