همشهری آنلاین: ناتو اعلام کرد نیروهای این سازمان که رهبری نیروهای ائتلاف موسوم به ایساف در افغانستان را برعهده دارد در تازه ترین درگیریها در حنوب افغانستان حدود 70 تا 80 تن از نیروهای طالبان را کشته اند.

به گزارش منابع خبری از افغانستان،سخنگوی ناتو ا علام کرد گشتی های شناسایی ناتو به گروه بزرگی از نیروهای طالبان در 14 کیلومتری روستای موسی کالا در استان هلمند در جنوب افغانستان درگیر شدند.

وی افزود در این درگیری که حدود 4 ساعت به طول انجامید بالگردهای تهاجمی نیز مشارکت داشتند.

از سوی دیگر دفتر مطبوعاتی نیروهای بین‌المللی کمک به تامین امنیت افغانستان(ایساف) روز دوشنبه در بیانیه‌ای محل سقوط بالگرد سازمان پیمان آتلانیتک شمالی (ناتو) را در نزدیکی ولایت قندهار در جنوب افغانستان اعلام کرد.

در این بیانیه آمده است: این بالگرد از نوع "می 21 "‬بوده و گروههای امداد و نجات به علت شرایط نامساعد آب و هوایی تاکنون نتوانستند در محل سقوط آن نیرو پیاده کنند.

ایساف تایید کرد که بالگرد هشت سرنشین داشته، اما در مورد سرنوشت آنان اظهار نظر نکرده است.

یک بالگرد ویژه حمل بار که در اجاره ناتو بود، روز شنبه از فرودگاه ولایت قندهار عازم شهر "ترین کوت" مرکز ولایت ارزگان بود که در مسیر راه ناپدید شد.

طالبان مدعی شدند،با پرتاب راکت این بالگرد را ساقط کرده‌اند.

در همین حال نشریه آمریکایی نیوزویک در گزارشی درخصوص ناآرامی در افغانستان نوشت، به‌رغم تلاش آمریکا برای آرام نشان دادن افغانستان باید گفت، این کشور، عراق آینده خواهد بود. 
    
به گزارش فارس نیوزویک، در حالی که عراق در گرداب ناآرامی فرو می‌رود، سیاستمداران آمریکایی سعی می‌کنند از افغانستان به عنوان نمونه موفق مبارزه با تروریسم یاد کنند. این در حالی است که افغانستان کم‌کم به ورطه نابودی سوق می‌کند و بعید نیست به عراق آینده تبدیل شود.

به نوشته این هفته‌نامه آمریکایی، مبارزان طالبان بیش از پیش در افغانستان قدرت می‌گیرند و در برخی نواحی حتی طالبان برای خود پایه‌های تشکیلاتی محکمی ساخته است.

به نوشته نیوزویک، گفتگو با برخی مقامات غربی آگاه در افغانستان و پاکستان که رهبران آنها یکدیگر را به کارشکنی در مبارزه با ترور متهم می‌کنند، مشخص کرده است که دولت پاکستان در تضعیف دولت افغانستان نقش دارد.

نیوزویک تاکید کرد، آمریکایی‌ها می خواهند باور کنند که همه چیز دارد خوب پیش می رود اما اکنون نمونه افغانستان نشان می دهد که این باور، درست نیست.

این نشریه افزود:"نگرش مشرف رئیس جمهوری پاکستان به افغانستان ریشه در نگرش سنتی پاکستان به جهان دارد که یادگار دوران جنگ سرد است، بر اساس این نگرش، پاکستان معتقد است که باید یک شکاف استراتژیک در افغانستان ایجاد کند و شاید از همین جهت است که پاکستان تاکید دارد طالبان باید در سیستم سیاسی افغانستان حضور داشته باشد و نیروهای خارجی نیز خاک افغانستان را ترک کنند."
 
نیوزویک نوشت، آنچه اکنون آمریکا و ناتو باید انجام بدهند این است که این مساله را به مشرف بقبولانند که پاکستان نباید به دنبال شکاف استراتژیک در افغانستان باشد بلکه این کشور نیازمند ثبات است، اگر واشنگتن نتواند مشرف را متقاعد کند که باید بر طالبان فشار آورد، ناگزیر باید پذیرفت که القاعده احیا خواهد شد.

کد خبر 10093

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز