همشهری آنلاین: ایساف یک روز پس از انتشار خبر قتل یکی از فرماندهان طالبان نام وی را تحت عنوان ملا عبدالغفور فاش کرد.

به گزارش سی ان ان، سرهنگ تام کالینز سخنگوی ایساف (نیرو‌های بین المللی تامین امنیت که در زیر مجموعه ناتو فعالیت می‌کنند )اعلام کرد با کشتن او (ملا عبدالغفور) ما فرماندهی طالبان را با گسست مواجه و شرایط را برای انجام عملیات بعدی شورشیان دشوار کردیم.

 کالینز افزود:"حمله هوایی ایساف بنا بر درخواست دولت افغانستان انجام گرفتند ،مقامات دولتی افغانستان این درخواست را پس از آن مطرح کردند که طالبان (با حمله خود به موسی قلعه )توافق عدم تعرض به این شهر را زیر پا گذاشتند و مقامات دولتی و ریش سفیدان محلی را تهدید کردند.

عبدالغفور روز یکشنبه 4 فوریه (15بهمن) در حمله‌ای هوایی به نزدیکی [قلعه موسی] ،که ناتو آن را عملیاتی دقیق توصیف کرده کشته شد.

دیو مارش  سخنگوی ناتو نیز گفت:غفور مستقیما مسوول حملات اخیر شورشیان  به شهر موسی قلعه بوده است.

از سویی دیگر شبکه خبری الجزیره گزارش داد:یکی از سخنگویان طالبان کشته شدن یکی از رهبرانشان در نزدیکی موسی قلعه را تکذیب کرده است .این سخنگوی طالبان همچنین نیرو‌های ناتو را به کشتن مردم غیر نظامی در بمباران‌های هوایی متهم کرد.


دور جدید حملات طالبان

از سویی دیگر و همزمان با انتشار این خبر مقامات ناتو از آغاز دور جدیدی از حملات طالبان در بهار خبر دادند.

روزنامه گلوب اند میل در این باره نوشت:یکی از مقامات ناتو(سازمان پیمان اتلانتیک شمالی) با اشاره به این که نیرو‌های طالبان بخش‌هایی از استان هلمند را تحت اشغال خود دارند گفت:باید با طالبان مقابله کرد.

او همچنین خبر از افزایش نبرد‌ها با نیرو‌های طالبان در فصل بهار داد.پس از کشته شدن یکی از فرماندهان طالبان در حمله هوایی روز یکشنبه4 فوریه(15 بهمن) در نزدیکی شهر موسی قلعه موج جدیدی از خشونت‌ها مناطقی از استان هلمند را در برگرفت ؛در ساعات پایانی روز یکشنبه یک بمب گذار افغان  نیز یک کاروان سربازان کانادایی را در قندهار مورد حمله قرار داد.

همزمان با تحولات روز یکشنبه  دان مک نیل، ژنرال آمریکایی  در سمت فرماندهی نیرو‌های ناتو در افغانستان، جایگزین دیوید ریچاردز، ژنرال انگلیسی شد. [سابقه خبر]

کد خبر 15015

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز