همشهری آنلاین: حسن دانایی​فر سفیر ایران در عراق در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص تحولات جاری عراق و تشکیل دولت در این کشور تصریح کرد: در عراق بر اساس اخبار موجود احتمالا ظرف دو هفته آینده پارلمان جهت تعیین دولت تشکیل خواهد شد.

Iraq map

وی در خصوص ادعاهای ایاد علاوی رئیس ائتلاف العراقیه علیه ایران تصریح کرد: ما بارها از طرف ایشان چنین اظهاراتی شنیده​ایم و همواره آن را رد کرده​ایم ایشان ادبیات خاص و ویژه​ای دارد و معمولا یک طرفه تهمت می​زند که اتهامات وی بی​اساس است.

دانایی فر در خصوص درخواست علاوی برای سفر به ایران تصریح کرد: وی از طرفی می​گوید می​خواهم به ایران سفر کنم و از طرفی دیگر ما را متهم می​کند اگر می​خواهد به ایران بیاید تشریف بیاورد اما دلیل این اتهامات چیست؟!

وی در عین حال گفت: در گذشته نیز چند مرتبه علاوی اعلام کرده قصد سفر به ایران را دارد اما بعد دچار تردید شده است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق با اشاره به سابقه دوستی و نزدیکی ایران به کلیه گروه​های سیاسی عراق تصریح کرد: فاصله و نزدیکی ما به جریان های سیاسی عراق به یک میزان و هم اندازه است اگر کسی قصد دارد این فاصله را بیشتر جلوه دهد مشکل خودش است و مشکل ما نیست ما تلاش کرده ایم به گروه های سیاسی عراق بگوییم که هر چه سریعتر دولت در عراق تشکیل شود تا این پرونده بسته شود چرا که این نابسامانی به نفع عراق و به نفع منطقه نیست.

دانایی فر به سفر هفته گذشته خود به شهر سامراء اشاره کرد که در جریان این سفر مدرسه خیرین ایرانی تحت عنوان مدرسه جمهوری اسلامی ایران در سامراء افتتاح شد.

وی خاطر نشان کرد: مدرسه سازان ایرانی قصد دارند 14 مدرسه در استانهای مختلف عراق احداث کنند که این اقدام طراحی شده و بخشی از آن اجرا شده است که از این میان تاکنون 7 مدرسه احداث شده، 7 مورد باقی مانده که از موارد باقی مانده نیز کار ساخت 5 مدرسه به اتمام رسیده و واگذار شده است.

دانایی فر افزود: این مدارس در استانهای مختلف عراق اعم از شیعه و سنی احداث شده است.

سفیر ایران در عراق اعلام کرد که به زودی وزیر جهانگردی عراق در راستای شرکت در نشست بین المللی جهانگردی در کیش عازم ایران خواهد شد و احتمالا این سفر هفته آینده انجام می شود.

وی همچنین از سفر جمعی از مقامات و مسئولان گمرک عراق به ایران به منظور شرکت در نشست جاده ابریشم خبر داد.

سفیر ایران در عراق ابراز امیدواری کرد که با تشکیل هر چه سریعتر دولت در این کشور رفت و آمد مقامات دو کشور در سطح بالا و به صورت جدی تر صورت بگیرد تا تعاملات در حوزه های برق، نفت ، مرز و مسائل مربوط به زائران مورد تبادل نظر قرار گیرد.

وی در رابطه با ایرانیان زندانی در عراق که عمدتا زوار عتبات عالیات هستند، تصریح کرد: در چند روز گذشته این موضوع را به صورت ویژه پیگیری کرده ام و مقامات عراقی نیز قول هایی را داده اند امیدوارم به زودی شاهد آزادی این افراد باشیم.

دانایی فر به ملاقات اخیر خود با طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق اشاره کرد و گفت: نخست وزیر و رئیس جمهور عراق حکم آزادی ایرانیان زندانی در این کشور را امضا کرده اند و تنها امضای معاون رئیس جمهور عراق باقی بود که در ملاقاتی که با وی داشتم قول مساعد و نظر مثبت برای امضای آزادی ایرانیان دریافت شد و امیدواریم معاون رئیس جمهور عراق به زودی این حکم را امضا کند.

کد خبر 118655
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز