گروه بورس: به گفته معاون بورس اوراق بهادار، قرار نیست گزارشی درباره تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر بورس منتشر شود اما گمانه‌زنی‌ها حکایت از آن دارد

بورس

که مقامات بورس تهران در حال رایزنی با شرکت‌های حقوقی برای جمع‌آوری صف‌های فروش هستند و گویا تا چند روز آینده بار دیگر شاخص‌ها صعودی خواهند شد.به گزارش همشهری، شاخص بورس تهران در طول یک هفته گذشته نزدیک به هزار واحد کاهش یافت و این موضوع، موجی از نگرانی را در بین فعالان بازار ایجاد کرده است؛

کارشناسان بر این باورند که جدی شدن اجرای هدفمندکردن یارانه‌ها و افزایش قیمت برخی کالا‌ها از جمله قیمت ارز، از دلایل افت معاملات بورس تهران بوده است. این در حالی است که موضوع تاثیر هدفمند شدن یارانه‌ها بر بازار سهام با انتشار گزارشی، در هیأت‌مدیره بورس بررسی شده اما پرونده این گزارش با مهر محرمانه قابل دسترس نیست.

بسیاری از کارشناسان معتقدند درصورتی که بازار ابعاد تاثیر هدفمندکردن یارانه‌ها را بداند، با کاهش کمتری مواجه می‌شود در نتیجه بورس تهران برای شفاف‌سازی‌ بیشتر باید این گزارش محرمانه را منتشر کند.در چنین شرایطی تازه‌ترین اخبار حکایت از آن دارد که مقامات بورس تهران ضمن رایزنی با شرکت‌های حقوقی بزرگ، نهاد‌های مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری درصدد تزریق نقدینگی جدید به بازار هستند تا مانع از ریزش بیش از پیش شاخص شوند.

بخش عمده نزول شاخص در طول چند روز گذشته نتیجه عملکرد عجولانه شرکت‌های حقوقی بزرگ بوده است؛ چرا که بسیاری از این شرکت‌ها و همچنین شبه دولتی‌ها، همزمان با آغاز موج منفی بازار در صف‌های فروش قرار می‌گیرند و به جو روانی منفی علیه بازار دامن می‌زنند که به‌نظر می‌رسد چنین رفتاری مقامات بورس تهران را بر آن داشته تا به شرکت‌های حقوقی به‌ویژه نهاد‌های دولتی هشدار دهند تا زمینه افت معاملات بورس را فراهم نکنند.

اما با وجود آنکه برخی از فعالان بازار در انتظار انتشار گزارش شفاف‌سازی‌ از سوی بورس تهران درباره تاثیر قانون هدفمند شدن یارانه‌ها هستند، محمد رضا رستمی معاون بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با همشهری اعلام کرد: گزارشی که در این باره در هیأت‌مدیره بورس بررسی شده منتشر نخواهد شد؛ چرا که این گزارش محرمانه است.

وی توضیح داد: نوسان در بورس یک موضوع طبیعی است و در چنین شرایطی در هیچ کجای دنیا گزارشی منتشر نمی‌شود که پیش‌بینی کند در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. وی افزود: این گزارش مشتمل بر گزارش شرکت‌های بورس و همچنین صنایع است؛ به‌طور مثال گزارش شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه، ایران خودرو یا انجمن صنفی سیمان که بحث هدفمند شدن یارانه‌ها را بررسی کرده‌اند در این طرح مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دوستان زمان صعود، رقیبان دوران نزول

بزرگان بورس این روزها و در شرایط منفی بازار زودتر از حقیقی‌ها در ابتدای صف فروش قرار گرفته‌اند. گرچه گروهی از کارشناسان، حقوقی‌ها را الزاماً در نزول بورس مقصر نمی‌دانند اما این سؤال مطرح است که حمایت از بازار سهام برعهده کیست؟

به گزارش نمابورس، علیرضا عسگری مارانی کارشناس بازار سرمایه شرایط منفی کنونی بازار را بی‌ارتباط با سهامداران بزرگ و حقوقی دانست و گفت: شرایط موجود به حقیقی‌ها و حقوقی‌ها مربوط نمی‌شود چون بازار ترکیبی از هر دوی آنهاست. وی ادامه داد: بازارهای مختلف سرمایه‌گذاری نظیر مسکن،

ارز و فلزات گرانبها در مملکت ما وجود دارد که جمع مصادیق حاکم بر مملکت تقاضا را در روزهای اخیر برای بازار ارز بیشتر کرده و از طرفی واسطه گران خرید و فروش کالاهای مصرفی سرمایه‌ای کوچک را بر آن داشته که به سمت خریداری و نگهداری کالا برای به دست آوردن سودهای آینده حرکت کنند.

مارانی افزود: گروه مذکور در زمان رونق بورس وارد بازار سرمایه شدند که بتوانند منابع خود را افزایش دهند. وی ضمن اشاره به حمایت دولت از حقوقی‌ها گفت: حقوقی‌ها باید تا اوایل آبان 20 درصد قسط صنایع مس را پرداخت کنند که دولت می‌تواند با استمهال اقساط واگذاری شده توسط خصوصی‌سازی‌ به حقوقی‌ها و شرایط موجود مساعدت کند و این گروه می‌توانند به جای آن، این نقدینگی را وارد بازار سرمایه کنند و موجب رونق آن شوند. همچنین قطعی شدن معاملات عمده اخیر نیز می‌تواند به رونق صنایع خودرو در بازار سرمایه منجر شود.

کد خبر 118422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز