گروه بورس: به‌دنبال ارائه طرح مدیرعامل بیمه ایران برای اجرای بیمه سهام، معاون و نایب رئیس هیأت‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران از بررسی این طرح استقبال کردند.

بورس

به گزارش همشهری، طرح بیمه سهام از سال‌ها پیش توسط برخی شرکت‌های بیمه مطرح شده بوداماهرگز به مرحله اجرایی نرسیده است. اخیرا مدیرعامل بیمه ایران از بررسی طرحی خبر داد که بر مبنای آن نوسانات ارزش سهام بیمه می‌شوند. به گفته جواد سهامیان مقدم شرکت بیمه ایران خواستار ارائه بیمه‌نامه‌ای تحت عنوان ارزش مضاعف بورس است که در آن به دارندگان سهام بورس علاوه بر ارزش خرید و فروش معاملاتی که آنها انجام می‌دهند، ارزش اعتباری نیز داده می‌شود.

او درباره این بیمه‌نامه، توضیح داد: این شرکت بیمه برای سهامدارانی که نیاز پولی دارند اما در عین حال تمایل چندانی به فروش سهام خود ندارند تسهیلاتی درنظر گرفته است، به این صورت که به بانک‌های عامل که با بیمه ایران مراوده مالی دارند، گواهی ارائه می‌دهد تا معادل درصدی از سهام بیمه‌گذاران به آنها اعتبار پرداخت شود به‌نحوی که شرکت تضمین می‌کند که اگر دارنده سهام، پول خود را به این بانک‌ها نپرداخت، شرکت به‌عنوان جانشین بیمه‌گذار آن منابع را به بانک تقدیم کند.

موضع بورس

در همین رابطه محمد رضا رهبر، نایب رئیس هیأت‌مدیره بورس اوراق بهادار تهران در پاسخ به این پرسش که آیا طرح بیمه سهام در بورس قابل اجراست گفت: بله، در بورس‌های دیگر دنیا نیز هج‌کردن یا به نوعی بیمه‌کردن سهام رواج دارد؛ ضمن اینکه هر نوع ریسک‌ احتمالی را می‌توان بیمه کرد و این طرح می‌تواند به معاملات بورس تهران کمک کند.

وی افزود: ابعاد طرح بیمه ایران هنوز مشخص نیست اما این طرح قابل بررسی است. در واقع هر کسی می‌تواند دارایی‌های خود را در برابر ریسک، بیمه کند.همچنین آپشن‌ها نوعی پوشش ریسک هستند اما با بیمه سهام تفاوت دارند. وی افزود: در حال حاضر بیمه‌هایی مانند اتومبیل، مسکن و آتش سوزی در ایران وجود دارد اما بیمه سهام تاکنون در بورس تهران به کار گرفته نشده است.

هنوز طرحی دریافت نکرده‌ایم

در همین رابطه محمد رضا رستمی، معاون بورس اوراق بهادار تهران هم گفت: طرح بیمه سهام بیمه ایران به بورس تهران ارائه نشده است اما این طرح می‌تواند در اغلب بورس‌ها به‌کار گرفته شود.وی با بیان اینکه از ابعاد طرح بیمه ایران اطلاع کاملی ندارد، گفت: طرح مکتوبی در این زمینه به دست ما نرسیده اما این طرح از جهات مختلف قابل بررسی است.

بیمه‌ای برای پوشش نوسان بورس تعریف نشده است

یک کارشناس بیمه هم در این باره گفت: در حال حاضر بیمه‌گران اتکایی که نوسانات ارزی را تحت پوشش قرار دهند وجود ندارند و معمولاً باید برای اینگونه پوشش‌ها از تضمین‌های بانکی کمک گرفته شود. احمد احدی در گفت‌وگو با فارس با تأکید بر اینکه بیمه نوسان ارز و سهام در هیچ جای دنیا فروخته نمی‌شود، گفت: شرکت‌های بیمه باید برای ثبات اقتصادی خود و مقابله با خسارت سنگین تحت پوشش قراردادهای اتکایی قرار ‌گیرند به‌صورتی که آنها نزد شرکت‌های بیمه‌گر اتکایی رفته و پوشش اتکایی خریداری می‌کنند.

وی درخصوص بیمه کارگزاران بورس گفت: در معاملات صنعت بیمه، پوششی برای نوسات ارز و قیمت سهام بورس تعریف نشده است زیرا برای این بخش از اقتصاد نمی‌توان یک نظام قانونمند را براساس فعالیت بیمه‌ای انجام داد. احمدی گفت: در حال حاضر بیمه‌گران اتکایی برای پوشش نوسانات ارزی وجود ندارند و معمولاً باید برای اینگونه پوشش‌ها از تضمین‌های بانکی کمک گرفته شود.

کد خبر 119005

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز