یکشنبه ۲ آبان ۱۳۸۹ - ۱۵:۴۰
۰ نفر

گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران از عرضه سهام شرکت‌های جدید در بازار سهام خبر داد و برنامه پاییزی واگذاری‌ها را اعلام کرد.

بورس

به گزارش همشهری، بررسی روند واگذاری سهام شرکت‌های دولتی و غیردولتی نشان می‌دهد که روند عرضه سهام شرکت‌های جدید در بورس به‌شدت کند شده و نسبت به سال‌های گذشته با افت زیادی مواجه شده است. تازه‌ترین اطلاعات بیانگر آن است که حجم واگذاری سهام شرکت‌های دولتی براساس سیاست‌های اصل 44 و برنامه خصوصی‌سازی‌ بیش از 22 برابر کاهش یافته و ا14.3 هزار میلیارد تومان (14میلیارد دلار) در سال 88 به 650 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است.

21 درصد از مجموع کل واگذاری‌های سال گذشته از طریق بورس انجام شد در شرایطی که از ابتدای سال‌جاری تاکنون فقط یک درصد از مجموع کل واگذاری‌ها از طریق بازار سهام انجام شده است. این مقدار در طول سال‌های 86 و 87 به‌ترتیب 25 و 22 درصد ارزیابی شده است.

در چنین شرایطی که روند واگذاری‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ متوقف شده، بورس تهران قرار است برنامه خود را در پیش بگیرد و سهام شرکت‌های خارج از شمول اصل‌44 را واگذار کند. بر همین اساس، حسن قالیباف‌اصل در گفت‌وگو با همشهری از پذیرش سهام بیمه پارسیان و پست‌بانک در بورس خبر داد و اعلام کرد: سهام بیمه پارسیان و پست‌بانک در بورس پذیرفته شده و به‌زودی روی تابلو درج خواهد شد. وی در پاسخ به این پرسش که سهام این شرکت‌ها چه زمانی در بورس عرضه خواهد شد،

گفت: سهام پست بانک سپرده شده و قرار است پس از تکمیل امیدنامه شرکت، زمینه عرضه سهامش در بورس فراهم شود. در هر حال عرضه سهام این دو شرکت منوط به سهامدار عمده است اما در تلاشیم سهام آنها را در پاییز عرضه کنیم. وی در ادامه به پیگیری عرضه سهام پالایشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: مراحل آماده‌سازی‌ سهام پالایشگاه‌ها انجام شده ضمن اینکه سهام پالایشگاه تبریز آماده عرضه است و درصورتی‌که سهام این شرکت سپرده شود، برنامه فروش سهامش در بورس آغاز خواهد شد.

عرضه بیمه پارسیان و پست‌بانک، آبان ماه

در همین حال محمدرضا رستمی معاون شرکت بورس از عرضه سهام بیمه پارسیان و پست بانک در آبان ماه خبر داد و گفت: سرمایه شرکت بیمه پارسیان 110 میلیارد تومان است. این شرکت بیمه‌ای در هفته جاری مراسم معارفه برگزار می‌کند و پس از آن 10درصد از سهام آن در بورس عرضه می‌شود. وی در مورد آخرین وضعیت عرضه سهام پست‌بانک در بورس گفت: بعد از درج و عرضه سهام بیمه پارسیان در بورس، سهام پست‌بانک نیز در هفته آینده در بورس درج می‌شود.

سرمایه این شرکت 56 میلیارد تومان است و قرار است 10 درصد آن در روز اول وارد بورس می‌شود. معاون ناشران و اعضای شرکت بورس در ادامه یادآور شد: در جلسه‌ هیات پذیرش هفته آینده همچنین سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس مورد بررسی قرار می‌گیرد.

کد خبر 119085

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز