چهارشنبه ۲۱ مهر ۱۳۸۹ - ۱۵:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور کشورمان ظهر چهارشنبه به وقت محلی و بعد از انجام مذاکرات مشترک با رییس‌جمهور لبنان، در یک نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران در ارتباط با این سفر و مذاکراتی که با میشل سلیمان داشته است، پاسخ گفت.

 به گزارش ایسنا، دکتر محمود احمدی‌نژاد در ابتدا با تشکر از استقبال صمیمانه مردم لبنان از وی، گفت: مردم لبنان به بهانه استقبال از یک برادر، وحدت، قدرت و نشاط خود را به نمایش گذاشتند و من صمیمانه از آن‌ها تشکر می‌کنم. ما امروز در بین برادران خودمان هستیم.

 وی ادامه داد: امروز جایگاه لبنان در منطقه و سطح بین‌الملل جایگاه برجسته‌ای است و ایستادگی ستودنی ملت، دولت و ارتش لبنان در برابر دشمن صهیونیستی موجب عزت و افتخار تمام ملت‌های منطقه و تمام آزادگان و عدالت‌طلبان جهان است.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: لبنان معادلات یک‌سویه دشمنان ملت‌های منطقه را به نفع ملت‌های منطقه تغییر داد.

 رئیس‌جمهور با بیان این که لبنان دیار فرهنگ، ادب، علم و اندیشه است به مشترکات دو ملت ایران و لبنان در زمینه‌های گوناگون اشاره کرد و گفت: من خدا را شکر می‌کنم که توفیق پیدا کردم از لبنان دیدار کنم.

 او به دیدارش با میشل سلیمان ـ رئیس‌جمهور لبنان ـ اشاره کرد و گفت: ما در این دیدار در مورد روابط دو کشور صحبت کردیم و به دنبال تحکیم و مناسبات تهران و بیروت هستیم. در مورد قراردادهای مختلفی که قرار است بین دو کشور منعقد شود صحبت شد و این قراردادها به توسعه هر چه بیش‌تر روابط دو کشور کمک می‌کند و فضای جدیدی را بین دو کشور ایجاد می‌کند. ما می‌توانیم گام‌ها و اقدامات مشترکی را انجام دهیم که منافع آن به نفع مردم لبنان، ایران و منطقه است.

 رئیس‌جمهور افزود: دو کشور ایران و لبنان دشمن اشغالگری، تجاوز و زورگویی هستند که در جهان و منطقه حاکم است و این رویکرد و اعتقاد مشترک می‌تواند به نفع مناسبات و روابط تهران و بیروت باشد.

 احمدی‌نژاد ادامه داد: ما اعتقاد مشترک داریم که اقدامات رژیم صهیونیستی جنایتی است که باید با آن مقابله کرد و تا زمانی که روحیه تجاوزگری و اشغالگری رژیم صهیونیستی در منطقه وجود داشته باشد خاورمیانه و منطقه نمی‌تواند شاهد صلح و ثبات باشد.

 وی افزود: دشمنی‌هایی از سوی رژیم صهیونیستی علیه مردم لبنان صورت می‌گیرد و ما به مردم لبنان علیه این دشمنی‌ها کمک می‌کنیم و این به نفع مردم منطقه نیز هست. ما خواستار این هستیم که در خاورمیانه و منطقه آرامش و ثبات و صلح حاکم شود.

 رئیس‌جمهور گفت: روابط ایران و لبنان می‌تواند روز به روز گسترش پیدا کند و منطقه به هیچ‌وجه نیازی به رویکرد مداخله‌جویانه بیگانگان ندارد. ما در ملاقات‌مان تاکید کردیم که باید تجربیات‌مان را علیه این رویکردهای مداخله‌جویانه به‌کار ببریم و هم‌چنین گفت‌وگو و دیدارها بین مقامات ایرانی و لبنانی افزایش پیدا کند.

 او رئیس‌جمهور لبنان را فردی شجاع توصیف کرد و گفت: ما خواستار عزت و سربلندی ملت و رییس‌جمهور لبنان هستیم. هم‌چنین از رییس مجلس لبنان نیز تشکر می‌کنم. از تمام نمایندگان لبنان تشکر می‌کنم. از سعد حریری ـ نخست‌وزیر لبنان ـ نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم که دولت ایشان با موفقیت گام‌های بلندی را در عرصه سیاسی این کشور بردارد و مردم مقاوم و شجاع لبنان همواره سربلند باشند و ما آرزوی موفقیت برای مردم لبنان می‌کنیم. مردم ایران همواره در کنار مردم لبنان خواهند بود و آن‌ها را تنها نمی‌گذارند.

 رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی در ارتباط با توافق‌های صورت گرفته بین ایران و لبنان از جمله تجهیز ارتش لبنان از سوی ایران، گفت: ما برای توسعه همکاری‌ها بین لبنان و ایران آماده‌ایم و هیچ مانعی برای افزایش توسعه مناسبات دو کشور وجود ندارد و امیدواریم که این همکاری‌ها در همه زمینه‌ها گسترش پیدا کند.

 احمدی‌نژاد گفت: پیام ملت ایران به ملت لبنان همدلی و ایستادگی در کنار ملت لبنان در همه عرصه‌هاست و دو کشور و ملت ایران و لبنان فریاد صلح و عدالت و برادری سر می‌دهند. ما به این سفر آمده‌ایم که بر آرمان‌های مشترک تاکید کنیم و تاکید کنیم که هر دوی ما به دنبال صلح پایدار، امنیت پایدار در منطقه هستیم. دو کشور ایران و لبنان دارای منافع و دشمن مشترک هستند.

 در ادامه این نشست خبری مشترک، میشل سلیمان ـ رئیس‌جمهور لبنان ـ درباره استقبال باشکوه و کم‌نظیر مردم لبنان از رئیس‌جمهور کشورمان، گفت: آرزو می‌کنم مناسبات دو کشور افزایش یابد. من شخصا از مردم ایران و رییس‌جمهور آن تشکر می‌کنم.

 او ادامه داد: حضور امروز مردم لبنان در مراسم استقبال از احمدی‌نژاد بیانگر آن است که مردم و دولت لبنان چه احترامی برای ایشان قائلند.

 میشل سلیمان بیان کرد: روابط ایران و لبنان در طول تاریخ روز به روز گسترش یافته و هیچ چیز نمی‌تواند مانع گسترش این روابط شود. مردم ایران و لبنان در طول سال‌ها تاثیرات ماندگار و مستحکمی در فرهنگ منطقه داشته‌اند. ما در سفر احمدی‌نژاد به لبنان امضای قراردادهای مختلفی در حوزه‌های فرهنگ، انرژی، اقتصاد، سدسازی، صدور گاز و ساخت نیروگاه‌ها را خواهیم داشت و این قراردادها بسیار متنوع خواهند بود.

 وی ادامه داد: یکی از این قراردادها که امیدواریم لبنان موفق به انجام آن شود، آن است که تولیدات خود را از نفت به مواد مختلف به ویژه در صنعت پتروشیمی داشته باشد. ایران این توانایی را دارد که به ما کمک کند ایران همیشه در کنار لبنان بوده و در آینده هم این همراهی ادامه خواهد داشت.

 رئیس‌جمهور لبنان تصریح کرد:‌ ایران همواره در کنار تهدیدات اسرائیل در کنار ما بوده و این برای ما بسیار ارزشمند است. باید اسراییل را مجبور به پذیرش قطعنامه‌ها کرد بنابراین ما نژادپرستی این رژیم را محکوم و مخالف تروریسم هستیم.

 وی ادامه داد: لبنان باید روز به روز ناظر رشد و توسعه باشد تا با این توسعه، ملت لبنان بتواند مقاومت را ادامه دهد. اگر این رشد و توسعه را داشته باشد می‌تواند در برابر اسراییل ایستادگی کند؛ بنابراین از احمدی‌نژاد تشکر می‌کنم. این سفر در آینده در روابط دو کشور تاثیرگذار خواهد بود.

 در ادامه این کنفرانس احمدی‌نژاد یک دستگاه جدید که توسط متخصصان کشورمان ساخته شده است را به رئیس‌جمهور لبنان تقدیم کرد و گفت: این دستگاه به منظور انجام برنامه‌های علمی و تحقیقاتی است و به طور کامل توسط دانشمندان ایرانی ساخته شده. من یکی از این دستگاه‌ها را صمیمانه از طرف ملت ایران به برادر عزیزم میشل سلیمان که می‌دانم ایشان با همه وجود و با عشق به دنبال ساختن لبنان و آبادانی آن هستند تقدیم می‌کنم.

کد خبر 118343
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز