پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رییس‌جمهور کشورمان در دومین روز سفر خود به لبنان در دانشگاه لبنان حضور پیدا کرد و از این دانشگاه دکتری افتخاری در علم سیاست دریافت کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دکتر محمود احمدی‌نژاد در این مراسم با ابراز خرسندی از توفیق حضور در دانشگاه لبنان و جمع اساتید و دانشجویان این دانشگاه با بیان این‌که « فضای دانشگاه همواره خاطره‌انگیز و امیدبخش است و فضای علم و عالمان انسان را به حرکت وا می‌دارد» اظهار کرد: در جمع شما سخن گفتن کار آسانی نیست؛ چراکه سخن گفتن در جمع فرهیختگان کار دشواری است و امیدوارم که سخنانم را بپذیرید؛ چراکه نوعی درس پس دادن است.

وی با اشاره به نقش علم اظهار کرد: ما معتقدیم که علم نوری است که خداوند در قلب هرکس که بخواهد قرار می‌دهد. علم راه انسان را مشخص می‌کند و نوری است که به زندگی انسان کرامت می‌بخشد، علم سلاحی است که آن را در اختیار می‌گیریم تا هدایت شویم و به کمال انسانی دست بیابیم.

وی افزود: معتقدیم علم از ناحیه خداوند و هدیه‌ و حقیقتی است از نزد خداوند متعال به این معنا که هیچ علمی خارج از علم خداوند وجود ندارد و این خداست که علمی جامع و فراگیر دارد. خدا قادر مطلق است و هیچ قدرتی فراتر از آن نیست و آن‌چه که در دنیا حاکم است قدرت و خواست خداست.

رییس‌جمهور کشورمان ادامه داد: همه علوم از خداوند نشات می‌گیرد و چنین قادر مطلقی است که در عدالت او در اداره جهان ذره‌ای تبعیض وجود ندارد. خدا عالم، قادر و عالم مهربان است و از دیدگاه ما مطلق محبت و مهربانی است. اوست که محبت و عشق و مهربانی را درون جان‌ها قرار می‌دهد.

ahmadinejad lebanon600

وی ادامه داد: خداوند در کنار این صفات زیباست و همه زیبایی‌های جهان از او نشات می‌گیرد، خداوند ما عاشق است و انسان را دوست دارد. عدالت و زیبایی حقیقی نمایانگر همه زیبایی‌هاست. زیبایی واقعی در خداوند خلاصه می‌شود و علم حقیقی نیز در محبت و زیبایی وجود دارد؛ خداوند به عنوان مظهر همه‌ این ویژگی‌ها و دارنده‌ این خصوصیات را به انسان‌ها هدیه کرده و فرقی بین علم و عشق وجود ندارد؛ چراکه هر دو از یک منشاء و خداوند نشات می‌گیرد.

وی گفت: امکان ندارد که یک انسان عالم، عاشق و دوستدار زیبایی نباشد، عالم حقیقی عادل هم هست، عاشق انسانیت و زیبایی‌هاست قدرت و اراده را در خود یدک می‌کشد؛ بنابراین واضح است که دانش‌های زنده‌ دنیا باید این‌گونه باشند.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دانشگاه لبنان همواره یکی از مراکز عالی علم حقیقی و خدایی بوده و علم را در جان لبنان جاری ساخته است. متفکران بزرگ لبنان علم را در منطقه و جهان گسترانیده‌اند؛ بنابراین بیایید به صورت حقیقی به شاخه‌های علم در شرایط کنونی بیاندیشیم.

وی تاکید کرد: ‌به اعتقاد ما علم و دانش حقیقی در خدمت انسانیت، بشریت، صلح، مهربانی و محبت قرار خواهد گرفت. اگر در جایی مطالبی به عنوان علم مطرح شود اما این ویژگی‌ها را نداشته باشد و بین ملت‌ها فاصله بیاندازد، ظلم و سلطه‌جویی را ترویج کند، علم واقعی نیست. دانشی که جنگ‌ها و جنایت‌ها را رقم بزند باید در علم بودن آن شک کرد.

وی به عنوان مثال با طرح این پرسش که «اقتصاد چیست؟» خاطرنشان کرد: اقتصاد علم اداره مالی در یک کشور، علم اداره کشاورزی و تنظیم دریافت‌ها و هزینه‌های جامعه است و هدف آن نیز به تعادل رساندن جامعه است. علم اقتصاد باید در خدمت انسان و کمال بشریت و دوستی بین انسان‌ها و در خدمت عدالت باشد. اگر در جایی تئوری‌ها و فرضیه‌های اقتصادی جوامع مختلف ارائه شود و نتایج مطلوب و مورد رضایت نباشد و فرضیه‌های اقتصادی جنگ‌آفرین و فاصله‌های طبقاتی بین جوامع به وجود آورد آن علم، علم اقتصاد واقعی نیست؛ چراکه موجب می‌شود ثروت‌ها به جیب افراد خاصی برود و این علم سودمند نخواهد بود.

رییس‌جمهور کشورمان تاکید کرد: علم اقتصاد واقعی باید فاصله‌ها را از بین ببرد و عدالت اقتصادی به وجود آورد و طبقات جامعه را به هم نزدیک کند. امروزه اقتصاد سرمایه‌داری غرب در چارچوب علم جدید بشری مطرح شده اما از هدف و رسالت اصلی خود فاصله گرفته است.

به گزارش ایسنا وی با اشاره به سیاست‌های استعماری آمریکا و غرب در عرصه اقتصاد و چپاول ثروت‌های ملت‌ها از این طریق گفت: آن‌ها برای جبران مشکلات مالی خود اقدام به تزریق دلار‌های بی پشتوانه در بازارهای جهان کردند و از طریق رسانه‌های خود این امر را تبلیغ و وانمود کردند که موفقیتی در عرصه اقتصاد از این طریق کسب کردند.از این طریق صدها میلیارد دلار از جیب ملت‌ها خارج و ثروت‌ ملت‌ها به جیب سرمایه‌دارها سرازیر شد.

وی به نوع برخورد غربی‌ها به کسب دانش اتمی از سوی کشورها اشاره و خاطرنشان کرد: دانش اتمی، دانشی گرانقیمت و ارزشمند در دنیای کنونی است. انرژی و فناوری هسته‌یی امروز در عرصه جهانی کاربرد‌های متعددی دارد و می‌تواند در خدمت بشر قرار بگیرد و امروز بیش از 16 مورد کاربرد سلاح انرژی هسته‌یی شمارش شده است، در عرصه صنعت، پزشکی و عرصه‌های مختلف دیگر اما می‌بینید که غربی‌ها با این دانش چه کردند. غربی‌ها آمدند و انرژی هسته‌یی را مترادف با بمب هسته‌یی وانمود کردند و راه انتشار دانش حقیقی هسته‌یی را بر روی ملت‌ها بستند و اجازه نمی‌دهند که ملت‌ها در راه کسب انرژی صلح آمیزهسته‌یی گام بردارند. به ملت‌ها فشار می‌آور ند و همان‌طور که گفتم آن‌ها با فریبکاری سعی می‌کنند این‌گونه القا کنند که بمب هسته‌یی با دانش هسته‌یی یکی است.

رییس‌جمهور کشورمان بار دیگر با بیان این‌که « انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی می‌تواند در زمینه‌های مختلف مثل پزشکی و غیره در عرصه خدمت به مردم باشد» گفت: انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی می‌تواند رفاه را برای ملت‌ها ایجاد کند.

وی با بیان این‌که « باید این زمینه فراهم شود که همه ملت‌ها بتوانند از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی استفاده کنند و تبعیضی نباید در این زمینه باشد» گفت: غربی‌ها دانش هسته‌یی را در انحصار خود قرار دادند و روزانه صدها میلیارد دلار از طریق این انحصار سود می‌کنند.

وی به اهمیت دانش سیاست نیز اشاره کرد و گفت: سیاست یک علم است؛ علم اداره جامعه. علم سیاست باید در خدمت صلح دوستی و عدالت باشد.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که « مردم بدون یکدیگر قادر به زندگی نیستند و طبقات مختلف اجتماعی باید در کنار هم با دوستی زندگی کنند» گفت: کسی نمی‌تواند سعادت را به تنهایی کسب کند. همه باید با هم در این زمینه کمک کنند تا سعادت حاصل شود. علم سیاست نیز باید زیرساخت‌ها را در روابط اجتماعی بر اساس دوستی بنا کند، ولی شما می‌بینید که غربی‌ها با علم سیاست چه کردند. آن‌ها معتقدند که انسان قوی‌تر باید حاکم باشد و ضعفا از بین بروند. رمز پیروزی را در کشتن دیگران و برتری جویی می‌دانند. آن‌ها کمال انسانی را در نابودی و تحقیر دیگران می‌دانند در حالی که ما بر خلاف آن‌ها معتقدیم که علم سیاست باید مبنای دوستی بین انسان‌ها باشد. سیاست باید با عدالت آمیخته شود و عدالت در متن سیاست باشد و اگر این‌گونه باشد جنگ و کینه‌ها از بین می‌رود.

وی با اشاره به تلاش غربی‌ها جهت تسلط بر خاورمیانه گفت: آن‌ها تلاش کردند به هر قیمتی که شده بر خاورمیانه مسلط شوند، می‌بینید که آن‌ها در افغانستان چه کردند، آن‌ها اعلام کردند که چند نفر تروریسم در افغانستان مخفی شدند و اگر از آن‌ها بپرسید که این تروریست‌ها کجا پنهان شدند و چه تعدادی هستند می‌گویند نمی‌دانیم. آن‌ها از طریق تبلیغات خود را حق جلوه دادند و به اشغال افغانستان اقدام کردند. می‌بینید که درطول این 9 سال گذشته که از اشغال افغانستان می‌گذرد، آن‌ها در این کشور چه کردند، به مجلس عروسی حمله می‌کنند، غیر نظامی‌ها را می‌کشند و وقتی از آن‌ها می‌پرسید چرا با انسان‌های غیرنظامی این‌گونه برخورد می‌کنید؟ می‌گویند، چون تروریست‌ها در جمع مردم غیرنظامی مخفی شدند و ما به دنبال آن‌ها هستیم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که علم سیاست باید در خدمت مهربانی و انسانیت قرار گیرد، نه این‌که در خدمت برتری‌جویی. علم سیاست باید در خدمت احترام به ملت‌ها باشد نه تحقیر ملت‌ها.

رییس‌جمهور کشورمان گفت: حاصل علمی که ما آن را مادی و سلطه‌طلب می‌دانیم وضع موجود جهان است. من خدمت شما عرض می‌کنم علمی که منجر و باعث زیاده‌خواهی، سلطه‌طلبی و غارت ملت‌ها شود از نظر ما علم نیست. علمی که بخواهد ملت‌ها را قتل عام کند علم نیست. ما به دنبال علمی هستیم که اساس آن نور است و آن علم از نظر ما حقیقی است. باید به سمت این نوع حرکت کنیم علمی که در خدمت بشریت باشد. در دانشگاه لبنان و سایر دانشگاه‌های کشور لبنان این علوم در خدمت انسان هستند و این‌ها علم‌های واقعی است.

وی با بیان این‌که « علم واقعی در فرد عالم ویژگی‌هایی را به وجود می‌آورد و آن ویژگی‌ها تواضع و بردباری است» گفت: عالم حقیقی متواضع و عاشق مردم است.

احمدی‌نژاد افزود: خدا را شکر می‌کنم که امروز در کشور و دانشگاهی هستم که دانشجویان و اساتید برجسته این دانشگاه به دنبال علم حقیقی هستند، به دنبال دانش روز و حقیقی هستند و درصددند که به ملت خود و انسانیت خدمت کنند. این دانشجو و این استاد که به دنبال علم حقیقی است، جز از خدا از کسی دیگر نمی‌ترسد.

وی با بیان این‌که « عالم بزرگ یک مجاهد بزرگ نیز محسوب می‌شود» گفت: اعلام می‌کنم که دانشگاه تهران و سایر دانشگاه‌های ایران آماده همکاری‌های همه‌جانبه با دانشگاه‌های لبنان هستند و مطمئن هستم که این همکاری‌های سازنده بین دانشگاه‌های ایران و لبنان عدالت، آزادی و عشق را به وجود خواهد آورد و ما آن را تقدیم به بشریت می‌کنیم.

وی گفت: مفتخرم که دانشجوی سال اول این دانشگاه هستم و لازم می‌دانم که از مسوولان، اساتید، دانشجویان این دانشگاه تشکر کنم. از وزرای محترم لبنان نیز تشکر می‌کنم.

رییس‌جمهور سخنان خود را این گونه پایان داد: زنده باد لبنان،‌زنده باد ایران.

در این مراسم نشان دکتری افتخاری در علم سیاست از سوی این دانشگاه به دکتر محمود احمدی‌نژاد اهداء شد و از طرف وزرای علوم و آموزش و پرورش لبنان لباس سنتی دانشگاه لبنان به وی تقدیم شد و رییس‌جمهور کشورمان با پوشیدن این لباس با مسوولان این دانشگاه عکس گرفت.

کد خبر 118393
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز