گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد در ابتدای سفر خود در فرودگاه بین‌المللی رفیق حریری بیروت، مورد استقبال نبیه بری رئیس مجلس، جمعی از وزیران دولت لبنان، نمایندگان مجلس، محمد رعد رئیس فراکسیون نمایندگان حزب‌الله در مجلس به نمایندگی از سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله قرار گرفت.

احمدی نژاد

احمدی‌نژاد در فرودگاه ضمن تشکر از نبیه بری برای این استقبال تاکید کرد: امروز برای ما روز دیگری است. حضور امروز ما در لبنان مایه افتخار و مباهات است. ما در خدمت دوستان و عزیزان‌مان در لبنان هستیم.

به گزارش پایگاه الکترونی لبنانی، او ادامه داد: ما در زبان فارسی ضر‌ب‌المثلی داریم که می‌گوید، عدو شود سبب خیر، اگر خدا خواهد.احمدی‌نژاد گفت: دشمنان همیشه زمانی‌که دوستان را در کنار هم می‌بینند، وحشت‌زده می‌شوند.

استقبال لبنانی به سبک ایرانی

در مسیر 5 کیلومتری فرودگاه تا کاخ ریاست‌جمهوری لبنان قشرهای مختلف مردم ایستاده بودند و درحالی‌که تصاویری از حضرت امام خمینی (ره) و همچنین تصاویر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ایران و همچنین پرچم‌های لبنان و ایران و جنبش امل در دست داشتند، در شعارهایی از جمهوری اسلامی ایران اعلام حمایت می‌کردند.

خانواده‌های شهیدان مقاومت لبنان نیز در این مراسم حضور داشتند.به گزارش ایسنا هنگامی که رئیس‌جمهور وارد فروگاه بیروت شد، عده‌ای از استقبال‌کنندگان به زبان فارسی شعار دادند: «احمدی‌ قهرمان، خوش‌آمدی به لبنان» و «ابوالفضل علمدار، احمدی را نگه دار».این مراسم به‌صورت مستقیم از برخی از شبکه‌های مهم منطقه و عربی پخش ‌شد.در مسیر فرودگاه بیروت تا کاخ ریاست‌جمهوری تابلوهایی نصب شده که در آن به زبان عربی و فارسی به احمدی‌نژاد خوشامد گفته شده است.

21 توپ در کاخ ریاست‌جمهوری

رئیس‌جمهور ایران پس از رسیدن به کاخ ریاست‌جمهوری در بیروت مورد استقبال رسمی میشل سلیمان رئیس‌جمهور لبنان قرار گرفت.هنگام استقبال از رئیس‌جمهور 21 توپ شلیک و سرود ملی 2کشور نواخته شد.همچنین روسای جمهور 2کشور از یگان‌های ویژه مستقر در محل سان دیدند.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رئیس‌جمهور، محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، مسعود زریبافان رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران، جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر ارشاد، رئیس‌جمهور را در این سفر همراهی می‌کنند.

باید همه امکانات را بسیج کرد

محمود احمدی‌نژاددر لبنان با رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر این کشور به گفت‌وگو نشست.او در نخستین دور از گفت‌وگوهای رسمی، تاکید کرد: لبنان در خط مقدم مقاومت و مقابله با دشمنان ملت‌های منطقه قرار دارد.احمدی‌نژاد با بیان اینکه بخش مهمی از طراحی‌های دشمنان و قدرت‌های زورگو جلوگیری از پیشرفت کشورهای منطقه است، تاکید کرد: باید همه امکانات را برای مقابله با زیاده‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی و قدرت‌های حامی آن بسیج کرد.

رئیس‌جمهور لبنان نیز در این دیدار تاکید کرد: لبنان درصدد ایجاد شکوفایی و گسترش روابط دوجانبه و همکاری‌های منطقه‌ای با ایران است و در تلاش است روابط 2کشور را به الگویی در منطقه تبدیل کند.میشل سلیمان همچنین بر افزایش همکاری‌های اقتصادی 2کشور تاکید کرد و گفت: باید همه ظرفیت‌های همکاری اقتصادی و تجاری خود را هر چه بیشتر گسترش دهیم.

همچنین سعد حریری نخست‌وزیر لبنان که در این جلسه حضور داشت، با تاکید بر اینکه لبنان خواهان آن است که هر روز روابط 2کشور شکوفاتر شود، گفت: مناسبات سیاسی ایران و لبنان از سطح قابل‌قبولی برخوردار است و از این‌رو ضرورت دارد به موازات این روابط همکاری در زمینه اقتصادی نیز گسترش پیدا کند.

مردم ایران در کنار مردم لبنان

پس از این دیدار رئیسان جمهور ایران و لبنان در گفت‌وگوی خبری مشترکی شرکت کردند.محمود احمدی‌نژاد، ابتدا با تشکر از استقبال صمیمانه مردم لبنان گفت: ما امروز در بین برادران خودمان هستیم.او رئیس‌جمهور لبنان را فردی شجاع توصیف کرد و گفت: ما خواستار عزت و سربلندی ملت و رئیس‌جمهور لبنان هستیم.

همچنین از رئیس مجلس لبنان نیز تشکر می‌کنم. از تمام نمایندگان لبنان تشکر می‌کنم. از سعد حریری نخست‌وزیر لبنان نیز تشکر می‌کنم و امیدوارم که دولت ایشان با موفقیت گام‌های بلندی را در عرصه سیاسی این کشور بردارد و مردم مقاوم و شجاع لبنان همواره سربلند باشند و ما آرزوی موفقیت برای مردم لبنان می‌کنیم. مردم ایران همواره در کنار مردم لبنان خواهند بود و آنها را تنها نمی‌گذارند.

هیچ مانعی وجود ندارد

رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی در ارتباط با توافق‌های صورت گرفته بین ایران و لبنان از جمله تجهیز ارتش لبنان از سوی ایران، گفت: ما برای توسعه همکاری‌ها بین لبنان و ایران آماده‌ایم و هیچ مانعی برای افزایش توسعه مناسبات 2کشور وجود ندارد و امیدواریم که این همکاری‌ها در همه زمینه‌ها گسترش پیدا کند.

توسعه، لازمه مقاومت

در ادامه این نشست خبری مشترک، رئیس‌جمهور لبنان با اشاره به استقبال باشکوه و کم‌نظیر مردم لبنان از رئیس‌جمهور ایران، گفت: ما در سفر احمدی‌نژاد به لبنان امضای قراردادهای مختلفی در حوزه‌های فرهنگ، انرژی، اقتصاد، سدسازی، صدور گاز و ساخت نیروگاه‌ها را خواهیم داشت و این قراردادها بسیار متنوع خواهند بود.

میشل سلیمان ادامه داد: یکی از این قراردادها که امیدواریم لبنان موفق به انجام آن شود، قراردادی است که طی آن لبنان می‌تواند تولیدات خود را از نفت به مواد مختلف به‌ویژه در صنعت پتروشیمی تبدیل کند. ایران این توانایی را دارد که به ما کمک کند، ایران همیشه در کنار لبنان بوده و در آینده هم این همراهی ادامه خواهد داشت.

رئیس‌جمهور لبنان با تاکید بر اینکه ایران همواره در کنار تهدیدهای اسرائیل در کنار لبنان بوده، ادامه داد: لبنان باید روز به روز ناظر رشد و توسعه باشد تا با این توسعه، ملت لبنان بتواند مقاومت را ادامه دهد. اگر این رشد و توسعه را داشته باشد می‌تواند در برابر اسرائیل ایستادگی کند؛ بنابراین از احمدی‌نژاد تشکر می‌کنم. این سفر در آینده در روابط 2کشور تاثیرگذار خواهد بود.
سفر رسمی رئیس‌جمهور ایران به لبنان 22مهر  به پایان می‌رسد.

نانوسکوپ؛ هدیه احمدی‌نژاد به سلیمان

رئیس‌جمهور ایران به نشانه همبستگی و تلاش مشترک در مسیر علم و سازندگی یک دستگاه نانوسکوپ به همتای لبنانی‌اش اهدا کرد. به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد در پایان نشست خبری مشترکش با میشل سلیمان با اهدای این نانوسکوپ گفت: این دستگاه فناوری بسیار پیچیده و بالایی دارد که فقط 5 یا 6کشور در جهان قادر هستند این دستگاه را بسازند و برای برنامه‌های علمی و تحقیقاتی ضروری است.

او ادامه داد: دانشمندان ایرانی این دستگاه را به‌طور کامل ساخته‌اند و بنده از طرف ملت ایران یکی از آنها را صمیمانه به برادر عزیزم رئیس‌جمهور لبنان تقدیم می‌کنم. احمدی‌نژاد افزود: بنده می‌دانم آقای رئیس‌جمهور با همه وجود و عشق در پی ساختن لبنان و پیشرفت و آبادانی است. دستگاه نانوسکوپ به محققان فناوری نانو، خدمات تجزیه و تحلیل ارائه می‌دهد.

کد خبر 118363

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز