گروه سیاسی: رئیس‌جمهور 21 مهر تهران را به مقصد بیروت ترک می‌کند.

شهید

محمود احمدی‌نژاد در این سفر دو روزه با مقامات لبنانی از جمله رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و رئیس مجلس و چهره‌های تاثیرگذار مذهبی و حزبی لبنانی دیدار می‌کند. دیدار با سیدحسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان و خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس در برنامه‌های سفر احمدی‌نژاد به لبنان پیش‌بینی شده است. انعقاد قرارداد و تفاهمنامه در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، صنعتی، آب، برق، بهداشت، محیط‌زیست، علمی و آموزشی از دیگر برنامه‌های سفر رئیس‌جمهور به لبنان است.

احمدی‌نژاد در آغاز سفر خود قصد بازدید از روستاهای بنت جبیل و مارون الرأس را دارد و سپس عازم مرز لبنان با سرزمین اشغال‌شده فلسطینی خواهد شد. این دو روستا از مهم‌ترین مناطق مقاومت حزب‌الله لبنان در برابر نظامیان صهیونیست در جریان جنگ 33 روزه تابستان 2006 - مرداد 1385- بود. هم‌اکنون ارتش لبنان و نیروهای حافظ صلح سازمان ملل موسوم به یونیفل بر این مناطق و سایر مناطق جنوبی لبنان نظارت می‌کنند.

امیدواریم انجام شود

اگر چه روزهای 13 و 14 اکتبر - امروز و فردا- روزهای سفر احمدی‌نژاد به لبنان اعلام شده است اما سفیر ایران در بیروت از درخواست‌های مقامات، شخصیت‌ها، نهادها و جریان‌های مختلف لبنان برای تمدید زمان این سفر خبر داد. غضنفر رکن‌آبادی در این باره به مهر گفت: امیدوارم این درخواست با پاسخ مثبت رئیس‌جمهور مواجه شود اما آقای احمدی‌نژاد تاکید داشته که از برنامه‌های پروتکلی و تشریفاتی صرف‌نظر شود تا از حداکثر فرصت برای بهره‌گیری از این سفر استفاده شود.

او در این گفت‌وگو در خصوص حضور احمدی‌نژاد در مناطق جنوب لبنان نیز تاکید کرد: امیدواریم برنامه حضور رئیس‌جمهور در جنوب لبنان با توجه به کمی وقت و فشردگی برنامه‌ها انجام شود.

درخواست‌های فراوان

سفیر ایران گفت: نامه‌های فراوان، تاج‌های گل و درخواست‌های متعدد از اقشار مختلف و گروه‌های لبنانی برای دعوت از رئیس‌جمهور و تبریک حضور ایشان و خوشامدگویی نسبت به سفر احمدی‌نژاد به سفارت ارسال شده است تا رئیس‌جمهور یا نمایندگان وی در برخی نقاط حضور یابند، همچنین درخواست‌های متعددی نیز از سوی گروه‌های مختلف صورت گرفته تا سفر رئیس‌جمهور به لبنان تمدید شود و گفته‌شده شهرها و مناطق مختلف لبنانی آمادگی کامل برای حضور رئیس‌جمهور را دارند.

وزیران همراه

رکن‌آبادی همچنین خبر داد: در چند روز گذشته نمایندگان 21 وزارتخانه جمهوری اسلامی ایران با همتایان لبنانی خود رایزنی و مذاکراتی داشته‌اند و اگر بنا بود نمایندگان وزارتخانه‌های مختلف در سفر رئیس‌جمهور حضور داشته باشند، باید 15 وزیر حداقل به این سفر می‌رفتند اما در نهایت مقرر شد وزیر مسکن و شهرسازی به‌عنوان رئیس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی 2 کشور ایران و لبنان و منوچهر متکی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و برخی دیگر از اعضای هیات دولت به نمایندگی از وزارتخانه‌ها این اسناد را به امضا برسانند.

پلاکاردهایی به زبان فارسی

خبرگزاری جمهوری اسلامی، وضعیت کنونی در لبنان را در استقبال از میهمان ایرانی خود «شور و شوقی وصف ناپذیر» توصیف کرد. ایرنا در این باره نوشت: مردم جنوب عکس‌های محمود احمدی‌نژاد را در کنار عکس‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی و سیدحسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله لبنان در تمامی کوچه‌ها، خیابان‌ها و بالکن‌های خانه‌ها نصب کرده‌اند.

به گزارش ایرنا از بیروت، مردم همچنین پلاکارد‌هایی که روی برخی از آنها به فارسی نوشته شده است «خوش آمدید» را در
جای جای منطقه جنوب نصب کرده‌اند. حزب‌الله لبنان نیز مقدمات لازم را برای استقبال از رئیس‌جمهور ایران در بازدید از مناطق جنوب لبنان به‌خصوص بنت جبیل و مارون الراس فراهم کرده است.

برای نخستین بار پس از 4 سال

در سوی دیگر منابع عربی گزارش می‌دهند که احتمالا سید حسن نصر‌الله دبیر کل جنبش حزب‌الله قصد دارد برای نخستین بار پس از 4 سال به همراه احمدی‌نژاد به‌طور علنی در جمع مردم ظاهر شود.

ارتش لبنان و نیروهای امنیتی حفاظت از هیأت ایرانی در بازدید از مناطق جنوب لبنان را بر عهده خواهند داشت؛ بازدیدی که مقرر است طی آن جشن‌های مردمی در بنت جبیل با حضور رئیس‌جمهور ایران برگزار شود. منابع محلی اعلام کرده‌اند که این جشن‌ها برای آن برگزار می‌شود که ایران کمک‌های بسیاری به لبنان به‌ویژه پس از جنگ 33 روزه (سال 2006) داشته است.

کد خبر 118262

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز