گروه سیاسی: برخی منابع خبری در لبنان از درخواست جریان 14 مارس این کشور برای دیدار با رئیس‌جمهور ایران در سفر وی به این کشور خبر دادند.

عقاب صقر نماینده پارلمان لبنان از فراکسیون المستقبل (جریان 14 مارس) نیز از احمدی‌نژاد تقاضا کرده با رهبران جریان 14 مارس دیدار کند. براساس خبر مهر، این نماینده عضو جریان‌المستقبل در این‌باره گفت: از رئیس‌جمهور ایران می‌خواهم درصورت امکان با رهبران جریان 14 مارس دیدار داشته باشد تا بتوانیم به‌صورت رو در رو گفت‌وگو کرده و از نظرات احمدی‌نژاد به‌طور مستقیم درباره آنچه در منطقه و لبنان می‌گذرد مطلع شویم.

صقر از سفارت ایران در بیروت نیز تقاضا کرد که برای انجام دیدار تلاش کند، زیرا این دیدار می‌تواند ابهامات مطرح شده اخیر در لبنان را از بین ببرد.او پیش‌بینی کرد این دعوت با پاسخ مثبت طرف ایرانی مواجه شود.

به‌عنوان نماینده انقلاب اسلامی

در سوی دیگر سیدحسن نصرالله نیز از مردم این کشور خواسته است از محمود احمدی‌نژاد به شکل گسترده استقبال کنند. دبیر کل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: استقبال از احمدی‌نژاد پیش از اینکه سیاسی باشد اخلاقی است.به گزارش خبرگزاری فرانسه، سیدحسن نصرالله در مراسم کاشت آخرین نهال از یک میلیون درخت در جنوب بیروت، تاکید کرد: رئیس‌جمهور ایران به‌عنوان نماینده تاریخ انقلاب اسلامی از لبنان دیدن خواهد کرد.

او همچنین گفت: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، جمهوری اسلامی در کنار دیگر کشورهای عربی موضع‌گیری‌های قاطع و پیشرفته‌ای در زمینه نزاع اعراب و اسرائیل اتخاذ کرده است. نصرالله در این سخنان یادآوری کرد: در واقع انقلاب اسلامی ایران بزرگ‌ترین هم‌پیمان منطقه‌ای اسرائیل یعنی شاه را حذف کرد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین حمایت ایران از دولت، مردم و مقاومت لبنان را از عوامل اصلی شکست اسرائیل در تهاجم تابستان 2006 اعلام کرد. منابع عربی گزارش می‌دهند که احتمالا سیدحسن نصر‌الله دبیر کل جنبش حزب‌الله قصد دارد برای نخستین بار پس از 4 سال به همراه احمدی‌نژاد به‌طور علنی در جمع مردم ظاهر شود.علاوه بر دیدارهای رسمی که احمدی‌نژاد در بیروت با میشل سلیمان رئیس‌جمهور، نبیه بری رئیس پارلمان و سعد حریری نخست‌وزیر خواهد داشت، هیات ایرانی از جنوب لبنان بازدید
خواهد کرد.

ارتش لبنان و نیروهای امنیتی حفاظت از هیأت ایرانی را در بازدید از مناطق جنوب لبنان بر عهده خواهند داشت؛ بازدیدی که مقرر است طی آن جشن‌هایی مردمی در بنت‌جبیل با حضور رئیس‌جمهور ایران برگزار شود.منابع محلی اعلام کرده‌اند این جشن‌ها برای آن برگزار می‌شود که ایران کمک‌های بسیاری به لبنان به‌ویژه پس از جنگ 33روزه (سال 2006) کرده است.

کد خبر 118072

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز