چهارشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۴
۰ نفر

نوشیروان کیهانی زاده: ششم اکتبر سال1973 نیروهای مصر و سوریه با استفاده از تعطیلی یوم کیپور به مواضع صهیونیست‌ها در شرق آبراه سوئز و بلندی‌های جولان حمله بردند.


 با این حمله غافلگیرانه سربازان مصری از عرض آبراه سوئز گذشتند و در صحرای سینا به پیشروی خود ادامه دادند. کشورهای عربی و زودتر از همه الجزایر آمادگی خود را برای اعزام نیرو و کمک به مصر و سوریه اعلام کردند. دولت آمریکا برای کمک به رژیم صهیونیستی یک پل هوایی به‌وجود آورد. دولت‌های عربی صدور نفت خود را به غرب و کشورهای هوادار غرب قطع کردند و دولت مسکو آماده کمک به اعراب شد. این جنگ به مدت 16روز ادامه داشت و سپس با میانجیگری آمریکا که بیم آن را داشت که دولت مسکو از این جنگ بهره‌برداری سیاسی کند ظاهرا به سود مصریان پایان یافت.

خرید اسلحه از دولت مسکو و رنجش دولت واشنگتن

لئونید برژنف، رهبر وقت شوروی 14مهر سال1353 (6اکتبر 1974) وارد تهران شد و مذاکرات خود با مقامات وقت ایران را آغاز کرد و از آنان خواست که در خرید اسلحه از خارج، میان آمریکا و شوروی تبعیض قائل نشوند و گفت از نظر بازرگانی، سلاح‌های ساخت شوروی برای ایران ارزان‌تر تمام می‌شود، سریع‌تر تحویل می‌گردد و سپردن پیش شرط هم لازم نیست. برژنف پس از دیدار از آمریکا به ایران آمده بود. دولت وقت ایران پس از این دیدار برژنف، مقداری اسلحه و خودرو نظامی از شوروی خریداری کرد و به باور مفسران وقت، با این عمل مقامات واشنگتن را ناخرسند ساخت.

ریشه مسائل اداری ایران

پس از تبعید رضاشاه از ایران، باز گردانیدن مقاماتی که او برکنار یا زندانی کرده بود به کار آغاز شد و در روزی چون امروز در مهرماه1320 سرلشکر امان‌الله جهانبانی را که رضاشاه او را خلع درجه کرده بود پست وزارت دادند و سرانجام 14روز بعد قانون بخشودگی از تصویب مجلس گذشت! این قانون شامل همه کارمندان و مقاماتی شد که متهم به فساد اداری و اقتصادی شده بودند. اما بازگشت برخی از این افراد که محق به مجازات بودند به پست‌های دولتی باعث گسترش فساد اداری شد که هر روز ابعاد بیشتری یافت و ریشه بسیاری از مسائل شد.

ترور انورسادات که به فلسطینی‌ها خیانت کرده بود

ششم اکتبر سال1981 انور سادات، رئیس‌جمهوری مصر که در مراسم روز ارتش این کشور و در جایگاه ویژه، رژه سربازان را نظاره می‌کرد ترور شد. این مراسم رژه، از سال1974 هر سال در همین روز به‌مناسبت سالروز جنگ رمضان انجام می‌شد. در اثنای رژه، یک سرگرد، یک ستوان، دو درجه دار و دو سرباز از صف رژه روندگان خارج شدند و با نارنجک و سلاح‌های خودکار به سوی جایگاه انور‌سادات حمله بردند که در این حمله رئیس‌جمهوری مصر و 9تن دیگر کشته و گروهی نیز مجروح شدند. انور سادات پس از بریدن از شوروی و نزدیک شدن به آمریکا، با پادرمیانی جیمی کارتر و به‌رغم مخالفت اعراب، با اسرائیل به‌طور یک‌جانبه صلح کرده بود و ترور او به‌دلیل خیانت به فلسطینی‌ها بود.

مروَج اوانجلیسم محکوم به زندان شد

ششم اکتبر سال1989 هیأت منصفه یک دادگاه شهر چارلوت ایالت کارولینای شمالی آمریکا « جیم بکر » روحانی مسیحی « اوانجلیست » را که با راه‌اندازی برنامه تلویزیونی تبلیغ مذهبی می‌کرد کلاهبردار تشخیص داد و قاضی دادگاه او را به جرم سوء استفاده از برنامه مذهبی تلویزیونی‌‌اش به زندان محکوم کرد. وی همچنین متهم به همجنس بازی شده بود. جیم بکر بعدا با انتشار کتابی از عمل خود ابراز ندامت کرد.

کد خبر 117569

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز