شنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۹ - ۲۱:۱۴
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: شرکتی ایتالیایی تصاویر شاهکارهای نقاشی کاواراجو و داوینچی را با وضوح تصویری بالا به صورت آنلاین ارائه کرده است.

monalisa

به گزارش مهر، تنها با کلیک ماوس بر روی این تصاویر می‌توان آنها را بزرگنمایی کرده و کوچکترین جزئیات موجود در تصویر را که معمولا در نمایش از راه دور آثار در نمایشگاه‌ها و موزه‌ها قابل مشاهده نیستند را به خوبی دید.

ماریو رسکا از مقامات وزارت فرهنگ ایتالیا می گوید دیدن تصاویر آنلاین این شاهکارهای هنری درست با تجربه دیدن آنها از نزدیک برابر است با این تفاوت که یک ذره بین بزرگ نیز به آن افزوده شده است.

برای مثال در یکی از آثار کاراواجو می توان بازتاب تصویر کاراواجو بر روی یک لیوان را به خوبی مشاهده کرد و در اثر بشارت داوینچی نیز می توان رد قلم مو را بر پس زمینه اثر به خوبی مشاهده کرد و بافت پارچه ای که در زیر کتاب انجیل قرار گرفته را به خوبی احساس کرد.

وضوح تصاویر این شاهکارهای هنری بیش از 28 میلیارد پیکسل است که این وضوح سه هزار بار بیشتر از وضوح تصویری یک دوربین دیجیتال معمولی است.

این شرکت ایتالیایی اثر شام آخر داوینچی را سال گذشته به صورت آنلاین به نمایش گذاشته بود اما از آن زمان تا به حال تکنولوژی پیشرفت کرده و امروز جزئیات بیشتری از این آثار به کوچکی صدم میلیمتر قابل مشاهده اند.

مقامات ایتالیایی تاکید دارند که تکنولوژی هیچ خطری برای آثار نقاشی نخواهد داشت زیرا برای اسکن نقاشی ها از پرتو فروسرخ استفاده نشده و تنها از مقدار جزئی نور معمولی استفاده می شود. بازتولید دیجیتالی این آثار به محققان و دوستداران هنر نقاشی این امکان را خواهد داد تا از راه دور به مطالعه یک اثر مشهور بپردازند. همچنین امید می رود دیجیتالی کردن فضای موزه ها بتواند شانس مشاهده آثار هنری را برای جوانانی که در فناوری های جدید تبحر دارند، به وجود آورد و آنها را به هنر نزدیکتر کند.

بر اساس گزارش تلگراف، تصاویر شاهکارهای نقاشی داوینچی و کاراواجو تا تاریخ 29 ژانویه 2011 به صورت رایگان و آنلاین در معرض دید عموم قرار خواهند داشت و به گفته مقامات ایتالیایی تلاش برای دیجیتالی کردن آثار بیشتر به منظور ایجاد موزه ای کامل از آثار دیجیتالی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 117450
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز