مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۵
۰ نفر

فریبا خانی: اول: کلاغ سفید در گشت‌وگذارهای شهری‌اش به گوشه و کنار شهر سرک کشید.

دوچرخه 574

در ادامه گشت‌هایش به خیابان بهار راسته فروشنده‌های لباس ‌بچه که رسید دلش شاد شد. شهرداری منطقه  7  تهران نقاشی‌های کودکان و نوجوانان را به شکل نقاشی دیواری درآورده و دیوارهای این خیابان با نقاشی آنها زیباتر شده است. اینجا محل رفت و آمد خانواده‌هایی است که برای تهیه لباس فرزندان کودک و نوجوان خود به این خیابان سر می‌زنند و این نقاشی‌ها در جای درستی قرار گرفته‌اند. ماشین‌ها، آپارتمان‌های رنگی،‌ سبزه و گل و خیابان‌ها از نگاه آنها روح تازه‌ای به این خیابان داده است. کلاغ سفید از دیدن این‌نقاشی‌ها خیلی شاد شد. بعد هم رفت سراغ یک موضوع دیگر.

دوم:

در هفته دفاع مقدس ما نمایشگاه‌های متعددی از آثار هنری هنرمندان با موضع دفاع مقدس داشتیم که هنوز برخی از آنها ادامه دارند. در موزه هنرهای معاصر فلسطین نمایشگاهی با نام مقاومت آثار منتخب با موضوع انقلاب و جنگ تحمیلی تا 15آبان ماه ادامه دارد.

‌در سال 86 کارگاهی با حضور هنرمندان در خیابان برادران مظفر برگزار شد که 109 اثر پدید آمد و حالا منتخبی از آن آثار به نمایش درآمده است.

در این نمایشگاه آثاری از محمد علی ترقی جاه، حسین خسروجردی، حبیب‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آیت‌اللهی، محمد فیروزه‌ای و... به نمایش در آمده است.

این‌جا صحنه جنگ و مقاومت است. اسب‌‌های نیمه کاره محمدعلی ترقی‌جاه می‌تازند. با پیکره‌های نیمه سوخته از خیمه‌های آتش گرفته کربلا... انگار از زمان عاشورا تا کنون آنها تاخته‌اند. اسب سمبل مقاومت امام حسین‌ع و نمادی از عاشورا و تاسوعای حسینی است و این فرهنگ در جبهه‌های جنگ هم ادامه داشت.

مرتضی اسدی گلی در بیابان را تصویر کرده ‌است و ماهی خونین و سرخ رنگ.

در دل آتش و دود مردی چون درختی مهربان کبوتر سپیدی را مراقبت می کند و آن را در آغوشش سخت می‌فشرد.

و همه می‌دانند مقاومت هزینه دارد. از بدن شهیدی، گیاهی سبز روییده است. این تابلو کار حسین خسروجردی است.

پیشانی زنی خونین و زخمی است. گنجشک‌هایی در سرما و برف کُپ کرده‌اند و نمی‌خوانند، اما درخت کوچکی هست که روزی بزرگ خواهد شد و این امید است که انسان را به زندگی و مبارزه برای ادامه زندگی آماده می‌کند.

ساعت بازدید از این نمایشگاه از ساعت 10صبح تا 18 است. آدرس نمایشگاه، خیابان فلسطین، خیابان برادران مظفر است.

به هر حال نمایشگاه خیابانی نقاشی کودکان در دیوارهای شهر و نقاشی مقاومت نقش‌های امروز شهر تهران هستند.

کد خبر 118340
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز