چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: رئیس سومین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران از کاهش موارد ابتلا به هپاتیت B در کشور خبر داد و گفت: در اوایل انقلاب شیوع این بیماری در کشور بیش از 5 درصد بود که اکنون به حدود 2 درصد کاهش یافته است.

دکتر سید موید علویان

به گزارش مهر، دکتر سید موید علویان در نشست خبری سومین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران اظهار داشت: موارد ابتلا به هپاتیت B در کشور به دنبال انجام واکسیناسیون کاهش یافت به طوری که در استان تهران هم اکنون این آمار 1.3 درصد است.

این فوق تخصص گوارش و کبد با اشاره به اینکه ایران هم اکنون در منطقه شیوع متوسط هپاتیت B قرار دارد افزود: پیش بینی می شود تا 10 سال آینده در منطقه با شیوع کم قرار بگیریم.

وی با اشاره به انجام واکسیناسیون هپاتیت B برای نوجوانان در کشور گفت: امروزه به ندرت افراد زیر 16 سال را می بینیم که مبتلا به این بیماری باشند در حالی که تعداد زیادی از افراد مبتلا بالای 20 سال هستند.

علویان ادامه داد: در گذشته راه انتقال این بیماری از مادر به نوزاد بود که به دلیل انجام واکسیناسیون به سمت انتقال از طریق اعتیاد و رفتار پرخطر جنسی تغییر کرده است.

وی با عنوان اینکه رفتار پرخطر جنسی در دوران جوانی قابل حذف نیست تاکید کرد: بر همین اساس با آموزش و آگاهی می بایست جوانان را به واکسن هپاتیت B مسلح کنیم.

رئیس سومین کنگره بین المللی هپاتیت تهران در ادامه به عمده ترین راه انتقال هپاتیت C اشاره کرد و افزود: پیش از این اعتیاد تزریقی به عنوان مهمترین راه انتقال این بیماری محسوب می شد اما هم اکنون با اجرای برنامه کاهش آسیب و درمان معتادان پرخطر، راه انتقال هپاتیت C از اعتیاد تزریقی به انتقال جنسی تغییر کرده است. [سیر صعودی هپاتیت C در کشور نگران کننده است]

وی با بیان اینکه بسیاری از افراد بر اثر ابتلا به هپاتیت A در سنین کودکی نسبت به این بیماری در بزرگسالی مصون شده‌اند، گفت: نوجوانان و جوانان بر اثر بهداشت نامناسب ممکن است به این ویروس مبتلا شوند که عوارض ابتلا به این بیماری در این سنین بیشتر و خطرناکتر است.

علویان با اشاره به برگزاری سومین کنگره بین‌المللی هپاتیت تهران که طی روزهای 14 تا 16 مهرماه جاری در تالار امام علی (ع) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار می‌شود افزود: در کنگره امسال بیش از 50 سخنران خارجی داریم.

کد خبر 117270
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز