همشهری آنلاین: بازگشت یکی از کپسول های سویوز (Sojus) با سه فضانورد از ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) به زمین به خاطر بروز مشکلات فنی تا فردا به تعویق افتاد.

Nach dem gescheiterten Abkoppeln soll morgen ein neuer Versuch unternommen werden. (Foto: dpa)

شبکه خبری آ ار د گزارش داد، این تصمیم را کمیسیونی در مرکز هدایت پروازی در نزدیکی مسکو پس از آن اتخاذ کرد که رهاسازی کپسول از ایستگاه با مشکلات فنی مواجه شد.

آناتولی پرمینوف (Anatoli Perminow)، رییس روسکاسموس (Roskosmos)، سازمان فضانوردی روسیه گفت دو کیهان نورد روس و یک زن فضانورد آمریکایی قرار است از ISS بازگردند. هیچ خطری آنها را تهدید نمی‌کند.

این نخستین بار در تاریخ فعالیت ایستگاه فضایی بین‌المللی است که یک کپسول سویوز روسی طبق برنامه قبلی نمی‌تواند از ISS جدا شود.

طبق برنامه قبلی، سویوز باید با آلکساندر سکورزوف (Alexander Skworzow)، میکائیل کورنیینکو (Michail Kornijenko) و تریسی کالدول دایسون (Tracy Caldwell Dyson) شب گذشته بازگشت به زمین را آغاز می کرد که چنین اتفاقی نیفتاد.

آزمایش های ضروری

فیئودور یورتشیشین (Fjodor Jurtschichin)، فضانورد روسی که در ISS می ماند، یک شی حدودا دو سانتی متری را زیر جعبه اتوماتیک سویوز پیدا کرده بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری ریا نووستی، یورتشیشین گفت احتمالا این شی چرخ دنده بوده است.

کارشناسان در مرکز پروازی نزدیک مسکو گمان می برند که به همین خاطر امکان جدا شدن خودکار سویوز فراهم نشده است. پرمینوف گفت انجام آزمایش های بیشتر در این رابطه ضروری است.

 از ماه آوریل در فضا

این سه فضانورد از اوایل ماه آوریل در ISS مشغول آزمایش های علمی متعددی بودند. روز 10 اکتبر قرار است یک کپسول سویوز با اولگ اسکریپوتشکا (Oleg Skripotschka) و آلکساندر کالری (Alexander Kaleri)، فضانوردان روس و همچنین اسکات کلی (Scott Kelly)، آمریکایی روی ISS فرود آیند

کد خبر 116738
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز