گروه بین‌الملل: درحالی‌که پافشاری رژیم صهیونیستی بر ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در سرزمین‌های اشغالی، مذاکرات سازش با تشکیلات خودگردان فلسطین را تاکنون بی‌نتیجه گذاشته‌ است،

مقامات اسرائیلی آمریکایی

مقام‌های این رژیم در پیشنهادی عجیب خواستار آزادی یک جاسوس این رژیم در آمریکا برای تمدید طرح توقف شهرک‌سازی‌ها شدند. به گزارش گاردین، با نزدیک شدن به پایان موعد تعلیق شهرک‌سازی در 26 سپتامبر (4مهر) دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این پیشنهاد را به کاخ سفید ارائه کرده است.

مقام‌های رژیم صهیونیستی در پیشنهاد خود خواستار آزادی جاناتان پولارد، جاسوس این رژیم در آمریکا در مقابل تمدید 3 ماهه شهرک‌سازی‌های این رژیم در کرانه‌باختری شده‌اند. این در حالی است که جرم جاناتان پولارد در دادگاه‌های آمریکا ثابت شده و وی به خاطر جاسوسی در سال 1987 به حبس ابد محکوم شده است.

ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی رژیم صهیونیستی، مهم‌ترین مسئله‌ای است که مذاکرات سازش این رژیم با تشکیلات خودگردان فلسطین را با شکست زودهنگام مواجه کرده است. تعلیق شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی در 26 سپتامبر به پایان می‌رسد و مقام‌های این رژیم تاکید کرده‌اند که پس از این تاریخ شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری ادامه خواهد یافت.

این در حالی است که مقام‌های تشکیلات خودگردان اعلام کرده‌اند از سرگیری شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی به هر شکلی روند مذاکرات سازش را با شکست مواجه خواهد کرد و مقام‌های این تشکیلات از این مذاکرات مستقیم خارج خواهند شد.

نتانیاهو پیش از این تلاش گسترده‌ای برای آزادی این جاسوس رژیم صهیونیستی انجام داده بود که همواره با شکست روبه‌رو شده و بسیاری عقیده دارند اکنون مقام‌های این رژیم در تلاش هستند از تعلیق موقت فعالیت‌های غیرقانونی خود که با انتقاد شدید نهادهای بین‌المللی روبه‌روست به‌عنوان اهرم فشار برای دریافت امتیازهای مورد نظر خود استفاده کنند.

آزادی جاناتان پولارد همچنین می‌تواند رضایت متحدان نتانیاهو در کابینه ائتلافی این رژیم را که خواستار ادامه شهرک‌سازی‌ها هستند، تامین کند. جاناتان پولارد، تحلیلگر یهودی بخش اطلاعات نیروی دریایی آمریکا بود که پس از دستگیری در سال 1987 به خاطر افشای اسرار نظامی آمریکا به حبس ابد محکوم شد.

او اکنون در ایالت کارولینای شمالی در زندان به سر می‌برد و رژیم صهیونیستی در سال 1995 به او تابعیت این رژیم را اعطا کرده است. بنیامین نتانیاهو شخصا تلاش گسترده‌ای برای آزادی این جاسوس داشته است و برای نشان دادن حمایت این رژیم در سال 2002 به ملاقات وی در زندان رفت.

مقام‌های رژیم صهیونیستی پیش از این هم به بهانه مذاکرات سازش خواستار آزادی این جاسوس شده بودند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که در مذاکرات سازش سال 1998 نتانیاهو به بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا اعلام کرده بود درقبال امضای یک توافقنامه صلح خواستار آزادی پولارد است.

این در حالی است که نگرانی مقام‌های آمریکایی از شکست کامل مذاکرات سازش با پافشاری رژیم صهیونیستی به ادامه شهرک‌سازی به‌تدریج در حال ظاهر شدن است. سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی روز گذشته در دیدار با نماینده ویژه اتحادیه اروپا اذعان کرد که دولت آمریکا نگران فروپاشی کامل این مذاکرات طی روزهای آینده با ادامه بحران درباره شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی است.

این در حالی است که نمایندگان اتحادیه اروپا تاکید کرده‌اند که هیچ راه‌حل جایگزینی برای این مسئله و نجات مذاکرات وجود ندارد. این در حالی است که گزارش‌ها نشان می‌دهد گروه چهارجانبه صلح خاورمیانه(شامل سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و روسیه) قرار است به‌زودی در بیانیه‌ای خواستار تمدید مدت توقف شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی شود.

به گزارش رویترز، در این بیانیه، گروه چهارجانبه صلح با اشاره به نقش مثبت توقف شهرک‌سازی‌ها خواستار تمدید این مسئله شده است.منابع دیپلماتیک اعلام کرده‌اند که با وجود بی‌نتیجه بودن مذاکرات سازش تاکنون، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان روز دوشنبه با شیمون پرز، رئیس رژیم صهیونیستی در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرده است.

کد خبر 116607

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز