به‌دلیل فشارهای آمریکا و گروه‌ کشورهای غرب، طرح کشورهای عربی برای درخواست بازرسی از برنامه هسته‌ای اسرائیل از سوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصویب نشد.

IAEA

به گزارش ایسنا، اجلاس عمومی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر روز جمعه پیش‌نویس طرح عربی را که خواستار قرار گرفتن تاسیسات هسته‌ای رژیم صهیونیستی تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است، تصویب نکرد. 51 کشور عضو آژانس در مقابل 46 کشور موافق، علیه این پیش‌نویس رای دادند و 26 کشور نیز رای ممتنع دادند.

این پیش‌نویس که با تفاوت ناچیزی رد شد، نگرانی کشورهای عربی در قبال تهدیدات گسترش سلاح هسته‌ای برای امنیت و ثبات در خاورمیانه را نشان می‌داد و از رژیم صهیونیستی می‌خواست با پیوستن به معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای همه تاسیسات هسته‌ای خود را تحت تضمین‌های آژانس قرار دهد.

براساس این پیش‌نویس، یوکیو آمانو مدیرکل آژانس نیز باید گزارشی درباره میزان اجرای این اقدامات از سوی رژیم صهیونیستی به شورای حکام و اجلاس عمومی آژانس در دور پنجاه و پنجم آن ارائه می‌داد.

محمد امین حسن، سفیر سودان در اتریش و رئیس گروه عربی با انتقاد شدید از منطق غربی که به تاخیر افتادن این طرح به بهانه عدم‌ایجاد تزلزل در تلاش‌ها با هدف راضی کردن رژیم صهیونیستی برای شرکت در کنفرانس معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را که قرار است سال 2012 برگزار شود و آسیب نرسیدن به مذاکرات جاری میان این رژیم و فلسطینیان افزود: این توجیهات واهی بوده و طفره‌روی‌ آشکار از روند صلح است.

محمد امین حسن تاکید کرد: رای کشورهای غربی علیه پیش‌نویس عربی بیانگر تثبیت واقعی دوگانگی معیارهای گروه غربی است که از یکسو از جهان می‌خواهند به معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای بپیوندند و از سوی دیگر از اسرائیل برای تقویت زرادخانه هسته‌ای‌‌اش حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب مخالفت آژانس انرژی اتمی با پیوستن رژیم صهیونیستی به فهرست کشورهای امضا‌کننده معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای را موجب طرح سؤالاتی بسیار درباره اعتبار آژانس عنوان کرد و افزود: گروه عربی، توپ را بازپس خواهد گرفت و موضوع را در اسرع وقت ممکن مطرح می‌کند.

کد خبر 116880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز