گروه سیاسی: محمود احمدی‌نژاد برای هفتمین سفر رسمی خود به آمریکا، راهی طولانی را برگزید.

رئیس‌جمهور در میانه راه نیویورک، دمشق پایتخت سوریه و الجزیره پایتخت الجزایر را برای توقف، در برنامه سفر خود گنجاند تا با همتایان خود در این دو کشور دیدار کند.شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل اصلی‌ترین هدف سفر احمدی‌نژاد به نیویورک است.

شرکت در 3 اجلاس هزاره، مجمع عمومی سازمان ملل و تقریب ادیان و گفت‌وگو برای صلح، دیدار با سران کشورهای مختلف به‌صورت فردی و گروهی، دیدار با گروه‌هایی از مردم آمریکا مانند خسارت‌دیدگان جنگ‌های آمریکا، دیدار با صاحب‌نظران اندیشه‌های سیاسی در آمریکا، دیدار با ایرانیان مقیم آمریکا، گفت‌وگو با یکی از دانشگاه‌های آمریکا از طریق ویدئوکنفرانس و مصاحبه با رسانه‌های جمعی از جمله برنامه‌های احمدی‌نژاد در سفر به نیویورک است.

تاکنون رئیس‌جمهور در 5 سفر جداگانه به آمریکا، 5 بار در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرده است. او یک سفر و یک سخنرانی نیز در صحن مجمع عمومی داشته است.احمدی‌نژاد تنها رئیس‌جمهور شرکت‌کننده در اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی بود که در این حضور نیز پشت تریبون رفت و سخنرانی کرد.اجلاس بازنگری ان‌پی‌تی در سطح وزیران خارجه برگزار شده بود.

رئیس‌جمهور پیش از آغاز سفر طولانی خود، در فرودگاه مهرآباد به خبرنگاران گفت: سازمان ملل مهم‌ترین مرجع مدیریت جهانی است. سازمان ملل مرکزی است که برنامه‌های عمومی و بین‌المللی از آنجا هدایت می‌شود و نقطه مشترک برای مدیریت جهان است. ملت ایران برای مدیریت جهان راهکارهای کارآمد و مبانی نظری، انسانی و مترقی دارد.

او در ابتدای ورود به فرودگاه دمشق، از سوی ولید معلم وزیر امور خارجه، فاروق‌الشرع معاون اول رئیس‌جمهور سوریه و شماری از مقامات ارشد سوری مورد استقبال قرار گرفت تا پس از آن به دیدار رئیس‌جمهور سوریه برود. احمدی‌نژاد در دیدار با همتای سوری خود تاکید کرد: گسترش و نزدیکی هر چه بیشتر روابط تهران- دمشق به نفع صلح و امنیت منطقه‌ای و جهانی است.

براساس خبرهایی رسمی که از این دیدار منتشر شده، بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه نیز در این دیدار با اشاره به روابط راهبردی تهران - دمشق گفت: سوریه افزایش همکاری و هماهنگی با جمهوری اسلامی ایران را نه تنها به سود منافع 2ملت بلکه به سود ملت‌های منطقه می‌داند. احمدی‌نژاد پس از این دیدار به الجزایر رفت تا با عبدالعزیز بوتفلیقه دیدار کند. پس از این دیدار در الجزیره، رئیس‌جمهور راهی نیویورک می‌شود.

تحلیل احمدی‌نژاد از جایگاه دولت و مجلس

رئیس‌جمهور تاکید کرد: قوه مجریه، قوه اول کشور است. محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگویی که در پایگاه‌های خبری منتشر شد، گفت: بعضی‌ها یک جمله حضرت امام(ره) را متعلق به زمانی که نظام ما پارلمانی بوده برجسته می‌کنند. آن‌زمان رئیس‌جمهور مسئول اداره کشور نبوده بلکه نخست‌وزیر مسئول اداره کشور بوده که از طریق مجلس انتخاب می‌شده است.

آن موقع مجلس بالا‌ترین بود. اکنون در قانون اساسی قوه مجریه بار اصلی اداره کشور را بر دوش دارد و قوای دیگر باید کمکش کنند. ضمن اینکه در قوه مجریه، جایگاهی است به‌نام ریاست‌جمهوری. رئیس‌جمهوری علاوه بر اینکه رئیس‌جمهور هست، رئیس دولت هم هست.

احمدی‌نژاد ادامه داد: رئیس‌جمهور بعد از رهبری بالاترین مقام کشور است، رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی هم هست، این دیگر به استقلال قوا ربطی ندارد. مردم رأی مستقیم می‌دهند، رئیس‌جمهور که انتخاب می‌شود، رئیس دولت است، رئیس قوه مجریه است، این یک قوه مستقل است.

علاوه بر اینها رئیس‌جمهور مجری قانون اساسی هم است، مسئول امور اداری، برنامه، بودجه و استخدامی کشور شخص رئیس‌جمهور است. یعنی سایر قوا هم اگر بخواهند کار برنامه، بودجه، استخدامی و اداری داشته باشند مسئولش رئیس‌جمهور است. معنای این موضوع، دخالت در قوا و نقض استقلال قوا نیست.

کد خبر 116348

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز