فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر اینکه هنوز منابع مالی انسداد مرزها واگذار نشده، اعلام کرد: روند واگذاری اعتبارات انسداد مرزها راضی‌کننده نیست و از طرفی حجم اعتبارات اندک است.

lمرز

سردار اسماعیل احمدی‌مقدم در حاشیه دیدار با فرمانده مرزبانی کشور آذربایجان در جمع خبرنگاران گفت: مرزهای ایران وسیع و پرمسئله است، بی‌ثباتی سیاسی در کشورهای همسایه، مرزهای کشورمان را پرمسئله ساخته است.وی اظهار داشت: در کنار بی‌ثباتی کشورهای همسایه، مداخله بیگانگان در این کشورها، حمایت قدرت‌های بیگانه از مواد‌مخدر و گروه‌های تروریستی باعث آسیب پذیری مرزهای کشورمان شده است.

سردار احمدی‌مقدم افزود: متأسفانه به‌دلیل مسائلی که در مرزها داریم اولویت ما مرزهای شرقی است و پس از آن مرزهای غربی در اولویت ناجا قرار دارد. به‌دلیل شرایطی که در مرزهای شمالی داریم طبیعتاً کمترین امکانات را به این بخش تزریق خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: در گذشته در کشورهای روسیه و کشورهای استقلال‌ یافته‌ معتاد به مواد‌مخدر وجود نداشت اما در سال‌های اخیر شمار معتادان در این کشورها افزایش یافته است که جذابیت‌هایی را برای قاچاقچیان مواد‌مخدر فراهم کرده است.
فرمانده ناجا گفت: ایران، آذربایجان و دریای خزر می‌تواند معبری برای انتقال مواد‌مخدر به کشور روسیه و کشورهای اروپایی باشد.

این نگرانی وجود دارد که منطقه ما به معبری برای انتقال مواد‌مخدر تبدیل شود ولی باید تلاش خود را به کار گیریم تا چنین نشود.
سردار احمدی‌مقدم درباره اعتبارات انسداد مرزها ادامه داد: متأسفانه به‌دلیل تأخیر در واگذاری اعتبارات تا این لحظه بودجه‌ای به دست ناجا نرسیده است و این به یک روند طبیعی تبدیل شده است. فرمانده نیروی انتظامی افزود: در نیمه اول سال که شرایط برای ساخت‌وساز مناسب است بودجه اختصاص نمی‌یابد و زمانی که واگذار شود، انتهای سال یا سال بعد است.

وی اظهار داشت: تا این لحظه بودجه‌ای برای انسداد مرزها در اختیار نیروی انتظامی قرار نگرفته و روند واگذاری، پیچیده و مسیری طولانی دارد. سردار احمدی مقدم افزود: در گذشته اعتبارات به نیروی انتظامی واگذار می‌شد و تا زمانی که این اعتبارات به ما تخصیص یابد از سایر منابع هزینه می‌کردیم اما در شرایط فعلی چنین چیزی قابل ریسک نیست.

فرمانده ناجا در ادامه اظهار داشت: به وزارت کشور اعلام کرده‌ایم تا در مرز سراوان که امکان تردد و قاچاق خودرویی وجود دارد موافقت کند تا هزینه‌ها را از منابع دیگر صرف کرده تا کار به تأخیر نیفتد.وی افزود: روند واگذاری اعتبارات انسداد مرزها راضی‌کننده نیست و از طرفی حجم اعتبارات اندک است.

سردار احمدی‌ مقدم گفت: مجلس و دولت به مصوبه شورای امنیت کشور مبنی بر انسداد 3ساله مرزهای شرقی کشور توجه کنند و در جهت اجرای این مصوبه دولت لایحه مناسبی را ارائه و مجلس هم اعتبارات خوبی را تخصیص دهد تا به‌صورت عینی شاهد جذب اعتبارات و افزایش سرعت انسداد در مرزها باشیم.

فرمانده نیروی انتظامی درباره مرزهای افغانستان اظهار داشت: به‌طور کلی وضع در مرز افغانستان نسبتاً مطلوب است؛ مهم‌ترین مسئله تردد غیرمجاز اتباع افغانی در این مرزهاست. اتباع افغانی برای گذر غیرقانونی از مرز پذیرش ریسک کرده و از موانع، دیوار و... عبور می‌کنند.

سردار احمدی مقدم افزود: مسیر مواد‌مخدر برای ورود به کشورمان به پاکستان و جنوب مرزهای سیستان منتقل شده است و باید به‌طور ضربتی مناطقی که امکان ورود خودرویی قاچاقچیان وجود دارد را مسدود کنیم تا شرایط بهتر شود.فرمانده ناجا تأکید کرد: در نیمه جنوبی مرز با پاکستان نیاز به سرمایه‌گذاری بیشتری برای انسداد مرزها داریم.

کد خبر 116226

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز