چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: جشنواره هنرهای تجسمی فجر که امسال سومین دوره برپایی خود را از 12 بهمن آغاز می‌کند، هنوز دبیر خود را نمی‌شناسد و مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی وعده داده که هفته آینده دبیر این جشنواره را معرفی می‌کند.

هنرهای تجسمی

درحالی‌که دیگر جشنواره‌های فجر ازجمله جشنواره فیلم و جشنواره تئاتر در آستانه 30 سالگی‌اند اما نخستین دوره جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی خیلی دیر و در سال 87 همزمان با شروع مدیریت محمود شالویی آغاز شد. این جشنواره نوپا که اصرار بر بین‌المللی بودنش سال گذشته توانست آثار چند کاریکاتوریست خارجی را به ایران بکشاند، در دیگر حوزه‌ها کاملا داخلی است؛ ضمن اینکه برنامه‌ریزی برای جذب کارها امسال با توجه به معرفی نشدن دبیر جشنواره، احتمالا همچنان بر زمین مانده است.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاخیر در معرفی دبیر جشنواره فجر گفت: ما در نظر داشتیم این امر زودتر تحقق پیدا کند ولی به‌دلیل برخی تغییر و تحولات در سطح وزارتخانه مجبور شدیم تا بعد از هماهنگی‌های لازم، دبیر جشنواره را تعیین و اعلام کنیم و امیدواریم به‌زودی این اتفاق بیفتد که سعی می‌کنیم بعد از عید فطر دبیر جشنواره را معرفی کنیم.

با اینکه جشنواره تجسمی فجر دبیر نداشته ولی شالویی می‌گوید: کارهای اجرایی بخش بین‌المللی از خیلی وقت پیش شروع شده و هماهنگی‌ها و رایزنی‌های لازم صورت گرفته است. در بخش داخلی هم کارهای مقدماتی و اجرایی به‌طور مرتب در حال پیگیری است و ما مشکلی در این خصوص نداریم.

باغ ایرانی در ونیز

مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوسالانه معماری ونیز، « نمایشگاه باغ ایرانی» روز شنبه 6 شهریورماه با حضور شالویی‌ در محل دائمی نمایشگاه‌های موزه هنرهای معاصر‌ ونیز گشایش یافت.محمود شالویی درخصوص حضور بین‌المللی باغ ایرانی در ونیز گفت: ایران با سابقه‌ای چند هزار ساله در معماری و مهندسی همواره آغازگر روش‌های نوین بوده است. باغ‌های ایرانی نمونه ارزشمندی از آثار معماران هنرمند ایرانی هستند که بر مبنای اعتقادات دینی و توجهات ملی شکل گرفته‌اند.

وی افزود: موزه هنرهای معاصر تهران با شرکت در دوسالانه معماری جهان 5 باغ مهم ایرانی یعنی فین کاشان، ‌چهل ستون اصفهان، دولت آباد یزد، نارنجستان شیراز و شاهزاده ماهان کرمان را به‌صورت تصویری و ارائه پلان و نقشه به همراه یک اثر کانسپت از مجتبی کلهر، هنرمند و استاد ایرانی دانشگاه ونیز ‌به نمایش گذاشته است که در این میان، تصاویر باغ‌های زیبا و معروف ایرانی درخشندگی خاصی داشت و با استقبال بسیاری مواجه شد.

وی همچنین حضور قدرتمند در اکسپوی 2010 شانگهای چین که امسال با شعار «شهر بهتر زندگی بهتر» در حال برگزاری است را فرصت مناسبی برای تعامل و تبادل فرهنگی هنری کشورمان با دیگر کشورها‌ دانست. وی حضور در اکسپوی آثار هنرمندان ایران و سوریه، روتردام هلند و منتخب آثار نهمین دوسالانه کاریکاتور ایران و نمایشگاه عکس غزه با همکاری سفارت ایران در مکزیک را از جمله اقدامات دیگر در حوزه بین‌المللی مرکز هنرهای تجسمی ارشاد دانست.

در پاسخ به گلایه‌ها

محمود شالویی درخصوص گله مدیران نگارخانه‌ها برای اخذ مجوز برپایی نمایشگاه هم گفت: وقتی ما مجوز نگارخانه را صادر می‌کنیم، حداقل انتظارمان این است که از فعالیت‌های آنها هم مطلع باشیم و این در تمام صنوف دیگر هم هست. البته نظارت ما به‌صورت غیرمستقیم است و به‌نظرم مدیران نگارخانه‌ها در این نوع نظارت با ما هم عقیده هستند ؛ هر چند تعداد اندکی از نگارخانه‌ها هستند که هماهنگی لازم را ندارند.

وی همچنین درخصوص موضوع تمرکز زدایی هنرهای تجسمی و انتقال دو سالانه‌ها و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های هنری به استان‌ها گفت: این اقدام یکی از محوری‌ترین اقدامات ما در نیمه نخست امسال بود و آن مشکلی که هنرمند شهرستانی برای حضور خودش در تهران داشت با این اقدام برطرف شد و به‌نظرم نتایج کاملا رضایت بخش و امیدوار‌کننده بود.

شالویی درخصوص حاشیه‌های داوری در جشنواره مجسمه‌های شنی مازندران گفت: مسئولیت برگزاری جشنواره به‌عهده ارشاد استان بود و ما حمایت غیرمستقیم از این جشنواره‌ داشتیم و در مدیریت آن تا الان نقشی نداشته‌ایم. البته برخی ناهماهنگی‌ها در موضوع داوری را مطلع شدیم و امیدواریم در سال‌های آینده این جشنواره با توجه و حساسیت بیشتری از سوی ارشاد مازندران برگزار شود.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص نظر عده‌ای از هنرمندان پیرامون برخی بی‌مهری‌ها نسبت به نقاشی خط و خوشنویسی اظهار داشت: از نظر ما انجمن خوشنویسان به‌عنوان یکی از باسابقه‌ترین تشکل‌های صنفی است؛ به‌گونه‌ای که وزارت ارشاد نماینده مستقیم و مستقلی در انجمن خوشنویسان دارد. همچنین درخصوص نقاشی‌خط هم با اینکه در کشور ما نوپاست، ولی حضور جدی هنرمندان در این عرصه برای معرفی آن در چند سال اخیر بی‌سابقه بوده که استقبال جوانان از این هنر موید این نکته است.

کد خبر 115759

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز