همشهری آنلاین: رئیس جمهور عصر دوشنبه (8 شهریور) در دیداری که با رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای داشتند گزارش مشروحی از عملکرد دولت ارائه کردند.

احمدی نژاد

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر احمدی نژاد ابتدا با اشاره به رویکردهای اساسی دولت‌های نهم و دهم گفت: گسترش روحیه کار و خدمتگزاری برای مردم، فروتنی در برابر مردم بویژه محرومان، کار و تلاش بی وقفه و مضاعف، گسترش عدالت و نهادینه کردن آن، حرکت کردن در چارچوب آرمان‌های انقلاب و خط امام و رهبری، و حمایت از ارزش‌های اسلامی و انقلابی از رویکردهای اصلی دولت است که تمام برنامه‌ریزی‌ها براساس این جهت گیری‌ها بوده و خواهد بود.

 رئیس جمهور به تشریح برنامه‌های دولت برای گسترش عدالت پرداخت و گفت: ‌٧٣ سفر استانی، توزیع سهام عدالت، توزیع تسهیلات بانکی در رده های پایین جامعه، توزیع عادلانه منابع دولتی، خرید نقدی محصولات کشاورزی، گسترش قرض الحسنه، بهسازی و نوسازی مسکن و بافت روستایی، توسعه تأمین اجتماعی روستایی، کپرزدایی در کشور، گسترش شبکه گازرسانی، هدایت تسهیلات یارانه ای به سمت کشاورزی و مناطق محروم، افزایش خانه های بهداشت و اجرای طرح پزشک خانواده، باز کردن حلقه های مدیریتی از گروهها و جناحهای سیاسی به سوی متن مردم، و مبارزه با اشرافیت دولتی از جمله اقدامات دولت برای نهادینه کردن عدالت و تبدیل موضوع نوکری مردم و خدمت رسانی به یک فرهنگ، است.

 احمدی نژاد سپس به برخی اقدامات دولت در بخش‌های مختلف اشاره کرد و درخصوص حوزه اقتصادی افزود: در این بخش اصلاحات ساختاری اقتصادی مبنای کارهای انجام شده بوده و بر همین اساس، بازار مسکن، طلا، ارز و خودرو کنترل و منابع به سمت بازار سرمایه هدایت شده است که رشد شاخص بورس، نتیجه اجرای این سیاست‌ها است.

 رئیس جمهور طرح تحول اقتصادی را از جمله برنامه های اقتصادی برشمرد و گفت: طرح هدفمند کردن یارانه ها از بخشهای اصلی این تحول اقتصادی است که زیرساخت های آن آماده شده و در آینده نزدیک بخشهای نهایی آن اجرایی خواهد شد.

 احمدی نژاد در ادامه به بیان برخی آمار و ارقام از اقدامات دولت در بخش اقتصاد پرداخت.

  * توسعه صادرات: مجموعه صادرات غیرنفتی کشور از سال ‌٨٤ تا سال ‌٨٨، نود و شش میلیارد دلار بوده که این رقم در حد فاصل سالهای ‌٦٠ تا پایان ‌٨٣، شصت میلیارد دلار بود.

 * واردات: میانگین رشد واردات در سالهای اخیر ‌٣ / ‌٩ درصد بوده در حالیکه قبلا ‌٢٥ درصد در هر سال بود.

 * سرمایه گذاری خارجی: میزان جذب سرمایه گذاری خارجی ‌٣ میلیارد دلار است و ایران در رده ششم دنیا قرار گرفته است.

 * اجرای اصل ‌٤٤ و واگذاری‌ها: در طول دولت‌های نهم و دهم، هفت هزار میلیارد تومان واگذاری انجام شده که این عدد در حد فاصل سال‌های ‌٧٢ تا ‌٨٣، سیصد میلیارد تومان بود.

 کنترل بازار و نظارت بر توزیع کالا، کاهش حجم دولت و افزایش خدمات دولت، انجام اصلاحات بانکی و بیمه ای، و تقویت ارزش پول ملی از دیگر مواردی بود که رئیس جمهور در بخش اقتصادی به آنها اشاره کرد.

 احمدی نژاد در گزارش خود، عدد و رقم های فعالیت‌های دولت در بخش‌های دیگر را نیز برشمرد و این آمارها را ارائه کرد:

 - افزایش متوسط ساخت آزاد راه از ‌٤٦ کیلومتر به ‌١٠٦ کیلومتر در سال

 - افزایش چهل درصدی حجم ترانزیت

 - ‌٣ برابر شدن سرمایه گذاری‌ها در بخش برق

 - افزایش کل سرمایه گذاری در بخش نفت از ‌٦ / ‌٣٩ میلیارد دلار در برنامه سوم به ‌٥ / ‌٨٨ میلیارد دلار در برنامه چهارم

 - افتتاح ‌١٠ طرح پتروشیمی در یک سال اخیر

 - تأمین کل بنزین مورد نیاز کشور در داخل

 - افزایش تولیدات کشاورزی از ‌٨٧ میلیون تن به ‌١٠٧ میلیون تن

 - دو برابر شدن اشتغال در بخش کشاورزی

 - احداث ‌١٠ هزار دفتر ارتباطات روستایی

 - افزایش واگذاری تلفن همراه از ‌١ / ‌٥ میلیون به ‌١ / ‌٥٢ میلیون

 - کاهش دو هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به بانک مرکزی

 - و کاهش نرخ بیکاری به ‌٢ / ‌١١ درصد

 رئیس جمهور تأسیس صندوق تأمین آتیه مهر امام رضا(ع) را یکی از کامل‌ترین طرحهای دولت برای آتیه نسل آینده و موزون سازی رشد جمعیت دانست و گفت: تأسیس صندوق ملی نوآوری و شکوفایی و آماده سازی طرح جدید نظام بانکی از دیگر اقدامات دولت است.

 احمدی نژاد، درخصوص اقدامات دولت در حوزه اطلاعات و امنیت، به تسلط خوب بر سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و تحرکات دشمنان اشاره کرد و گفت: در حوزه سیاست خارجی و در چارچوب حکمت، تدبیر و مصلحت، دولت رویکردی فعال داشته است و بر همین اساس رئیس جمهور به ‌٨١ کشور سفر انجام داده و هفتاد هیأت بین‌المللی نیز پذیرش شده است.

 رئیس جمهور با یادآوری نشست خلع سلاح هسته‌ای در تهران و حضور فعال ایران در نشست بازنگری ان پی تی در نیویورک، تأکید کرد: دولت به پشتوانه مردم موفق شده است هیمنه سیاسی استکبار را با وجود تحریم‌ها و فشارهای سنگین سیاسی بشکند.

 بخش فرهنگ، حوزه دیگری بود که رئیس جمهور به آن اشاره کرد و افزود: تمرکز اصلی در دولت دهم، بخش فرهنگ است و هدف گذاری هم گسترش نشاط و آرمانخواهی در حوزه فرهنگی، و احیاء انگیزه اسلامی و ایرانی در تولیدات فرهنگی است.

 احمدی نژاد ایجاد فضای تفاهم و تعامل با قوای دیگر به ویژه مجلس، رعایت حداکثری قانون، و جذب حداکثری و حفظ فضای آزاد را از جهت گیری‌های اصلی دولت برشمرد و خاطرنشان کرد: ما معتقدیم نظام ولایت و خط امام و رهبری، یک نظام جامع و مترقی است و دولت نیز در چارچوب اصول و با رویکرد حفظ وحدت و تعامل با سایر دستگاه‌ها به دنبال انجام وظایف خود خواهد بود.

کد خبر 115210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز