دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۵
۰ نفر

در هر مجتمع مسکونی ساکنانی یافت می‌شوند که تصور می‌کنند فقط هنگام خروج از اتاق رئیس باید در را پشت سر بست.

پارکینگ

چنین افرادی برای نمونه هنگام خارج‌شدن از پارکینگ ساختمان به امید خودکار بودن در‌ها بدون اینکه پشت‌سر خود را نگاه کنند، محل را ترک می‌کنند. نتیجه نیز ورود افراد غریبه به ساختمان می‌شود. حال آنکه شهروندان مسئولیت‌پذیر هنگام خروج از پارکینگ‌ کمی منتظر می‌مانند تا در‌ها بسته شود.

لزوم رعایت این مورد به در‌های پارکینگ محدود نمی‌شود و در مورد در‌های ورودی ساختمان نیز باید به آن توجه کرد. برای نمونه بعد از هربار ورود و خروج باید به بسته‌شدن در توجه نشان داد. به گفته ماموران پلیس، تجربه نشان می‌دهد بسیاری از سرقت‌هایی که در مجتمع‌های مسکونی صورت می‌گیرد بعد از چنین بی‌توجهی‌هایی روی می‌دهد.

بوته‌های آهنی

از قدیم می‌گفتند همیشه اصل را بر برائت و بی‌گناهی افراد بگذارید مگر اینکه خلافش ثابت شود. البته این روز‌ها نیز این مورد صادق است. برای نمونه چنانچه دیدید شخصی روی پیاده‌رو به قول معروف تلوتلو می‌خورد و نزدیک است زمین بخورد، در بدو امر هیچ فکر بدی نکنید. شاید این شهروند بعد از برخورد با آسفالت برجسته‌ای که یکی از شهروندان به صورت خودسرانه جلوی منزلش ریخته با یکی از درپوش‌های فلزی و برجسته فلکه آب نیز برخورد کرده و تلاش می‌کند زمین نخورد.

به‌هرحال به قول پروین اعتصامی، شاعر معاصر «جرم راه رفتن نیست، ره هموار نیست». بالاخره باید پذیرفت که این بوته‌های آهنی که در تصویر مشاهده می‌کنید در بسیاری از نقاط شهر روییده و هنگام نصب آنها کمتر توجهی به همسطح بودن‌شان با پیاده‌رو می‌شود.

نماد خطر به شکل نرده

بی‌توجهی گاه‌وبی‌گاه برخی از شهروندان در استفاده از عرض خیابان‌ها باعث شده تا علاوه بر بزرگراه‌ها، در وسط خیابان‌ها هم نرده‌کشی شود. وجود این نرده‌ها 2‌هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ نخست اینکه مانعی بر سر راه راننده‌هایی باشد که هیچ توجهی به خط ممتد وسط خیابان نمی‌کنند و هرکجا که دلشان بخواهد، به ناگاه یک چرخش 90‌ یا 180‌درجه‌ای به فرمان می‌دهند و دور می‌زنند و دوم اینکه مانعی بر سر راه عابران پیاده‌ای باشد که باوجود خط‌کشی یا پل‌‌عابر پیاده، عرض خیابان را در پیش می‌گیرند و به طرف دیگر آن می‌روند.

البته گویا این گروه از عابران به‌خاطر کوتاهی برخی از این نرده‌ها فکر می‌کنند که آنها فقط برای جلوگیری از دور‌زدن غیرقانونی خودرو‌ها نصب شده‌اند و به این ترتیب برای عبور از این نرده‌ها به‌‌اصطلاح شلنگ تخته انداخته و در آن طرف نرده درست جایی قدم می‌گذارند که خودروها با سرعت در حال عبور هستند. به هر حال شاید طراحی این نرده‌‌ها به‌گونه‌ای نباشد که جلوی عابران و حتی موتورسیکلت‌ها را برای عبور از عرض خیابان بگیرد اما نمادی هستند که وجود خطر ناشی از چنین کارهایی را گوشزد می‌کنند.

جای خالی دستگیره

گرمای هوا همچنان به‌حدی است که نشستن در خودروهای بدون کولر سخت و طاقت‌فرساست. دراین بین تعدادی از تاکسی‌ها و مسافربرها با دلایلی تا حدی منطقی، مانند افزایش مصرف‌سوخت و وارد‌شدن فشار اضافی به موتور از روشن‌کردن کولر خودروی خود خودداری می‌کنند و زمانی درخواست مسافرها برای روشن کردن کولر با پاسخ مثبت روبه‌رو می‌شود که از سرویس آژانس استفاده کنند و البته از پیش از پاسخگو (رزوشن) بخواهند که خودرویی با کولر برایشان بفرستد و دست‌آخر هم در بعضی موارد کرایه بالاتری بپردازند.

اما آنچه برای رعایت حال شهروندان و به‌خصوص روزه‌داران در این هوای گرم اهمیت دارد، دست‌کم سالم‌ بودن بالابر شیشه‌ خودروها است تا مسافران با مشاهده جای خالی دستگیره و پاسخ منفی راننده که «بالابر خراب است» گرمازده نشوند.

کد خبر 114618

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز