گروه اقتصادی: درحالی‌که وزیر بازرگانی از وضعیت قیمت مواد غذایی و پروتئینی و همچنین کالاهای مورد نیاز مردم در ماه مبارک رمضان رضایت دارد، اما گزارش‌ها از سطح شهر حاکی از این است که برنامه‌های تنظیم بازار با هدف کاهش قیمت اقلام مصرفی در ماه مبارک رمضان موفق نبوده و عملا قیمت اگر افزایش پیدا نکرده، کاهش هم نیافته است

گوشت- مرغ

وزیر بازرگانی روز یکشنبه در گفت‌وگو با رادیو اعلام کرد که بنا بر گزارش‌های رسیده به وی، موج افزایش قیمت‌ها که از نیمه ماه شعبان آغاز شده متوقف شده و این را دلیل بر موفقیت سیاست تنظیم بازار دانست.اما گزارش‌های میدانی و رسمی از بازار این اظهارات مسئول تنظیم بازار کشور را تایید نمی‌کند.

خبرنگار همشهری از سطح شهر کسب اطلاع کرد که قیمت هر کیلو گوشت ران گوسفندی در فروشگاه‌های سطح شهر به 19 هزار و 300 تومان، شقه گوسفندی به 16هزار و 300 تومان، چرخ کرده مخلوط قلوه‌گاه به 8 هزار تومان، گوشت گوساله بدون استخوان به 13 هزار تومان وگوشت مخلوط گوساله به 11هزار و 500 تومان افزایش یافته است که بیانگر تداوم روند صعودی قیمت‌ها نسبت به روزهای پیش از آغاز ماه مبارک رمضان، محقق نشدن وعده‌های کاهش قیمت و ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم بازار گوشت قرمز است.

همچنین بررسی قیمت گوشت مرغ در بازار نیز بیانگر محقق نشدن وعده‌های تنظیم بازار است. اکنون قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در فروشگاه‌های سطح شهر به بیش از 3 هزارو 500 تومان افزایش یافته و قیمت هر کیلو گرم گوشت جوجه کبابی به 7 هزار و 500 تومان رسیده است.

این افزایش قیمت ‌در شرایطی صورت می‌گیرد که چندی پیش مسئولان دولتی و رئیس شورای اصناف کشور عرضه گوشت مرغ به نرخ بیش از 3 هزار تومان را تخلف قلمداد کرده و از برخورد با متخلفان خبر دادند اما قیمت گوشت مرغ در بازار همچنان بالا مانده است.

آغاز ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضا برای تخم‌مرغ همراه با محقق نشدن وعده‌های تنظیم بازار موجب شد تا قیمت این فراورده نیز مانند سایر مواد پروتئینی با افزایش مواجه شود.

گزارش بانک مرکزی از وضعیت بازار

بررسی‌های جدید بانک مرکزی حکایت از افزایش 42.5 درصدی قیمت تخم مرغ در هفته سوم مردادماه نسبت به هفته مشابه در تیرماه دارد. این گزارش می‌افزاید در هفته سوم ماه جاری در حالی متوسط قیمت میوه‌های تازه در سطح شهر تهران 1.3 درصد کاهش یافته است که قیمت سبزی‌های تازه با رشد 4.7 درصدی همراه شده است.

برابر آمارهای بانک مرکزی در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت تمام اقلام این گروه نسبت به هفته قبل ثابت بود. قیمت گوشت تازه گاو و گوساله بدون تغییر بود. بهای گوشت گوسفند معادل0.3درصد افزایش یافت. همچنین بهای هر کیلو گوشت گوسفند با استخوان در سطح شهر تهران 16 هزار و 880 تومان و هر کیلو گوشت گوساله و گاو بدون استخوان هم 10 هزار و 765 تومان برآورد شده است.

کد خبر 113972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز