جمعه ۲۲ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۳
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: تاکنون پیش آمده که در کویر یا در فراز کوه و در دل جنگل اینترنت-‌ لازم شوید؟ اینجا ایران است و این کار شدنی! فقط اندکی هزینه اولیه می‌خواهد و مطالعه این پدیده.

تلفن همراه

در دنیای اطلاعات و ارتباطات، اتصال به شبکه جهانی اینترنت به یک اصل حیاتی تبدیل شده و حتی نوعی اعتیاد را در میان بخش‌های مختلف جوامع پدید آورده است. در بسیاری از کشور ها تسهیلات زیادی برای استفاده از شبکه جهانی در نظر گرفته شده تا افراد در همه حال بتوانند از مزایای اتصال به آن بهره‌مند شوند. این مساله سفرهای درون شهری و برون شهری را کاهش می‌دهد و آموزش و درمان را هم به فضای مجازی می‌کشاند.

به گزارش گروه مجلات همشهری نشریه پرمخاطب دانستنیها* در شماره 9، گزارشی در این باره دارد. محمدجواد ترابی در این گزارش نشان داده که چگونه می‌توان با چند مسیر ساده و کوتاه در سراسر ایران با لپ‌تاپ به اینترنت وصل شد؟

-----------------------

آیا در آرزوی داشتن اتصال اینترنتی با سرعت مناسب و قابل دسترس در سراسر ایران هستید؟ آیا می‌خواهید از دست مودم‌های بزرگ و حجیم اینترنت وای‌مکس در سفرهای خود خلاص شوید؟ آیا دوست دارید که هم‌زمان با اینکه در خودرویی در حال حرکت نشسته‌اید، در جهان وب گشت بزنید؟ آیا می‌خواهید نخستین فردی باشید که تصویر یک رویداد را در مکانی دور، از اینترنت شهری مخابره کنید؟

تاکنون پیش آمده که در کویر یا در فراز کوه و در دل جنگل اینترنت-لازم شوید؟ اینجا ایران است و این کار شدنی! فقط اندکی هزینه اولیه می‌خواهد و مطالعه این پدیده. بهترین روش سر زدن به وبگاه‌های رسمی اپراتورهاست. اگر سیم‌کارت اعتباری یا دائمی همراه اول دارید به وبگاه www.mci.ir سر بزنید. ولی اگر سیم‌کارت ایرانسل دارید به وبگاه www.irancell.ir مراجعه کنید.

تلفن همراه

چگونه با سیم کارت و لپ‌تاپ به اینترنت وصل شوم؟ به ابزار واسط نیاز دارید

تا حالا باید اپراتور مورد علاقه خود را انتخاب کرده باشید. اپراتوری که در مکانی که می‌خواهید به اینترنت دسترسی داشته باشید، آنتن‌دهی داشته و هزینه‌هایش به صرفه باشد و از سرعت مناسبی برخوردار باشد. انتخاب با شماست ولی ما پیشنهاد می‌کنیم اگر در سفر یا ماموریت‌های خود مدام به اینترنت نیازمندید، هر دو سیم کارت اعتباری همراه اول و ایرانسل را خریداری کنید و با خود همراه داشته باشید. مرحله بعد انتخاب روش سرهم‌کردن این جورچین اتصال به اینترنت است. ما یکی از روش‌های زیر را پیشنهاد می‌کنیم:

استفاده از گوشی تلفن همراه به عنوان واسط در ارتباط به اینترنت، یک مزیت دارد و دو عیب. مزیتش این است که شما اگر گوشی نوکیا یا سیستم عامل‌دار (مراجعه شود به راهنما) و با قابلیت اتصال به اینترنت داشته باشید، نیازی نیست که هزینه دوباره برای خرید یک قطعه جدید بپردازید. عیب بزرگش این است که در استفاده طولانی‌مدت و مداوم به باتری گوشی شما آسیب می‌رساند، زیرا فرایند شارژ و دشارژ شدن باتری را سرعت می‌بخشد.

عیب دیگرش هم این است که هرگاه تماس تلفنی با گوشی شما برقرار شد تا زمانی که مکالمه را قطع نکنید، ارتبط شما با اینترنت جی.پی.آر.اس قطع خواهد بود؛ البته خرید سیم کارت پیام‌رسان این مشکل را رفع می‌کند. این روش که به روش افسارزنی مشهور است را به تفصیل در ادامه توضیح خواهیم داد.

خرید و اتصال یک قطعه اکسپرس‌کارد یا پی.سی کارد روش دوم است. پی.سی.کارد بیشتر به نام پی.سی.ام.سی.آی.ای (PCMCIA) مشهور شده است.اکسپرس‌کارد یا پی.سی‌کارد، قطعه‌ای است که به صورت خشابی به لپ‌تاپ‌ها افزوده می‌شود و به توانایی لپ‌تاپ‌ها می‌افزاید. برخی از آنها برای افزودن پورت‌های لپ‌تاپ و برخی دیگر برای اضافه کردن قابلیت گیرندگی تلویزیون به لپ‌تاپ مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما اکسپرس‌کاردی که ما نیاز داریم اکسپرس‌کاردموبایل براودبند (Mobile Broadband ExpressCard) است.

اگر این قطعه را خریداری کنید که البته در بازار ایران به سختی یافت می‌شود، شما چه در ایران و چه در خارج از کشور به راحتی می‌توانید با خرید یک سیم کارت اعتباری به اینترنت متصل شوید. روش کار ساده است، خشاب موبایل براودبند اکسپرس‌کارد را در لپ‌تاپ جا بزنید، سیم‌کارت را درونش جای دهید. نرم‌افزار راهبری آن را نصب و اجرا کنید. سپس مشخصات اتصال به اینترنت جی‌.پی.‌آر.اس را به صورت دستی به نرم‌افزار بدهید.

این اطلاعات، هم در وبگاه همراه اول و هم در وبگاه ایرانسل موجود است. سپس از عدد 10 معکوس بشمارید: به اینترنت خوش‌سرعت موبایل خوش آمدید. در این روش شما بی‌نیاز از همراه داشتن هر وسیله دیگری همچون گوشی تلفن همراه به اینترنت موبایل وصل می‌شوید. لازم است یادآوری کنم که هنگام خرید ممکن است با واژه‌های دیگری همچون مودم وایرلس پی.سی‌کارد یا امثال آن بربخورید که همگی یک قابلیت را دارند، پس بیشتر به جای توجه به اسم، به کارایی و قابلیت‌های کارتی که می‌خرید دقت کنید.

در برخی از لپ‌تاپ‌ها خشاب سیم‌‌کارت در پشت باتری تعبیه شده است، به طوری که اگر باتری لپ‌تاپ را در بیاورید، جای سیم‌کارت را مشاهده می‌کنید. اگر لپ‌تاپ شما این قابلیت را دارد سراغ بخش مدیریت ابزار لپ‌تاپ خود در ویندوز (یا هر سیستم عامل دیگری) بروید و ببینید که مینی‌کارد(WWAN)Mini-Card) روی آن نصب هست یا نه. عمده لپ‌تاپ‌هایی که در ایران به فروش می‌رسند، مینی‌کارد WWAN را ندارند.

شبکه ناحیه‌ای وسیع بی‌سیم (Wireless Wide Area Network)، با شبکه‌های بی‌سیم محلی فرق عمده‌ای دارد و آن هم اتصال از طریق شبکه سلولی مخابراتی موبایل است. اگر جای خشاب سیم‌کارت در لپ‌تاپ شما وجود داشت ولی خود مینی‌کارد WWAN را در لپ‌تاپ‌تان نداشتید، نیازی نیست که اکسپرس‌کارد بخرید، با خرید یک مینی‌کارد WWAN می‌توانید به اینترنت تلفن همراه وصل شوید. پیشنهاد می‌کنیم برای اتصال مینی‌کارد به لپ‌تاپ‌تان از یک خبره کمک بگیرید، چون نیاز به بازکردن حداقل بخشی از لپ‌تاپ و اتصال صحیح آن است.

آخرین روش هم استفاده از مودم جی.پی.آر.اس است. این روش شاید یکی از ساده‌ترین روش‌ها باشد. مودم جی.پی.آر.اس دستگاهی است کوچک که از یک سو سیم‌کارت در درون آن قرار می‌گیرد و از سوی دیگر با استفاده از درگاه یو.اس.بی یا آر.اس 232 به لپ‌تاپ یا رایانه شخصی شما متصل می‌شود. شما می‌توانید با خرید یک مودم جی‌پی‌آر‌اس راهی ساده برای اتصال به اینترنت از طریق سیم‌کارت بیابید که فقط بر توشه لپ‌تاپ‌تان یک وسیله کوچک هم اضافه می‌کند. یک مزیت دیگر این روش این است که در عمده مودم‌های جی.اس.ام/جی.پی.آر.اس شما می‌توانید به راحتی از طریق لپ‌تاپ پاسخگوی تماس‌های تلفنی باشید، پیامک بخوانید و پاسخ دهید یا حتی فکس بفرستید و دریافت کنید.

2،1 یا 3؛ کدام بهتر است؟

در روش اول، با افسارزنی به موبایل، هزینه اضافی برای خرید قطعه جدید نمی‌دهیم در حالی که به هدفمان رسیده‌ایم. در روش دوم با خرید کارت خشابی لپ‌تاپ، خیال خودمان را راحت کردیم که هر جا لپ‌تاپ روشن شود، این ابزار هم هست، چون به لپ‌تاپ متصلش کردیم. در روش سوم هم دستگاهی خریداری کردیم که علاوه بر قابلیت اتصال به اینترنت، قابلیت ارسال فکس و مدیریت مکالمات را نیز فراهم می‌آورد. باز هم انتخاب با شماست. اول به میزان هزینه‌ای که می‌خواهید بکنید، فکر کنید؛ سپس نوع استفاده خود را در نظر بگیرید و در نهایت از بازار قیمت بگیرید تا ببینید کدام روش برای شما به صرفه‌تر است.

قصد داریم با استفاده از یک سیم کارت، یک ابزار اتصال دهنده سیم کارت به اپراتور مثل گوشی همراه، ارتباطی مثل بلوتوث بین گوشی و لپ‌تاپ، یک نرم‌افزار اتصال اینترنت از طریق گوشی و یک لپ‌تاپ معمولی به اینترنت خوش سرعت وصل شویم که هر روز بر دایره پوشش آن افزوده می‌شود. در نهایت به اینترنت بی‌سیمی با سرعت حدودی 128 کیلوبیت بر ثانیه، با هزینه اندک ولی حجم نامحدود وصل خواهیم شد، نه در قلب تهران، بلکه در جنگل‌های زیبای شمال، بر روی قایقی دور از ساحل یا حتی در دل کویر.

همیشه در رقابت میان تولیدکننده‌ها، مصرف‌کننده پیروز است؛ این بار هم ما مصرف‌کنندگان اینترنت جی‌پی‌آر‌اس (GPRS) پیروز شدیم. از ابتدای ورود اینترنت تلفن همراه تا به امروز، آنتن‌دهی، پوشش شبکه و مهم‌تر از همه، هزینه اتصال به اینترنت از طریق سیم کارت به نفع مصرف‌کننده پیش رفته است. در این پدیده، مو به مو پیش خواهیم رفت و به حراجی روز اینترنت موبایل در ایران و خدماتشان نگاهی ریزبینانه خواهیم داشت. پس اول اپراتور موردنظر و شرایط مد نظرمان را انتخاب می‌کنیم و بعد می‌رویم تا برای جور کردن جورچین اینترنتمان راهی بیابیم.

پوشش آنتن کدام اپراتور بهتر است؟

خدمات جی‌پی‌آر‌اس همراه اول، تمامی شهرهای استان تهران، مازندران، گیلان، عمده مراکز استان‌ها و برخی از مناطق آزاد تجاری را پوشش می‌دهد. خدمات جی‌پی‌آر‌اس ایرانسل، شهرهای بزرگ تمامی استان‌ها به همراه چند شهر کوچک‌تر در هر استان را مورد پوشش خود قرار می‌دهد. هر دو اپراتور در صددند تا خدمات اتصال به اینترنت از طریق تلفن همراه را در تعداد بیشتری از شهرها و مسیرهای بین شهری عرضه کنند.

این اطلاعات تا اول ماه مرداد 89، مطابق با وبگاه‌های همراه اول و ایرانسل به دست آمده است. شما می‌توانید با مراجعه به وبگاه رسمی همراه اول و ایرانسل از محدوده دقیق آنتن‌دهی آنها مطلع شوید. باید یادآور شوم که آنتن‌دهی به منزله امکان برقراری ارتباط اینترنتی جی‌پی‌آر‌اس نیست، بلکه باید اپراتور سیم‌کارتتان، جی‌‌پی‌آر‌اس را در آن منطقه فعال کرده باشد.

*نشریه دانستنیها در دور تازه انتشار خود در گروه مجلات همشهری، مجموعه‌ای متنوع و خواندنی از آخرین اخبار حوزه علم و فناوری را گرد آوری و دو شماره در هر ماه منتشر می کند. مقالات و گزارش‌هایی درباره آخرین یافته‌های علمی و فناوری، گفتگو با دانشمندان و نخبگان جوان ایرانی، پاسخ به پرسش‌های شما در بخش‌هایی مانند به من بگو چرا ، عجیب تر از علم ، فانتزی دانش و... بخش‌های متنوع آن را تشکیل می‌دهد.

کد خبر 113751
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز