شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۴۵
۰ نفر

آرش نهاوندی: ورود لپ‌تاپ‌ها برای نخستین بار به بازارهای جهانی شگفتی خیلی‌ها را برانگیخت و به‌اصطلاح چشم‌ها را به این نوآوری جدید رایانه‌ای خیره کرد؛ نوآوری جدیدی که جایگزین کامپیوترهای شخصی دارای کیس می‌شد و همان قابلیت‌ها و کارکردها را داشت.

لپ تاپ مفهومی

اکنون و با گذر چند سال از فراگیر شدن استفاده از لپ‌تاپ در بازار و ابداع انواع و اقسام جدیدی از این رایانه قابل حمل از جمله لپ‌تاپ‌های بسیار نازک، نوت‌بوک‌ها و لپ‌تاپ‌های آکاردئونی، اکنون نسل جدیدی از لپ‌تاپ‌ها تحت عنوان لپ‌تاپ‌ مفهومی به بازار آمده است. با توجه به اینکه یکی از مشکلات لپ‌تاپ‌ها در شارژ آنها با برق و محدودیت زمانی شارژ است، سازندگان لپ‌تاپ‌های مفهومی حتی پا را از این نیز فراتر گذاشته و اخیرا دست به ابداع جدیدی در این زمینه زده‌اند و توانسته‌اند لپ‌تاپ مفهومی‌ای که با انرژی خورشیدی کار می‌کند تولید کنند.

لپ‌تاپ خورشیدی

LIFE BOOK LEAF یک طرح مفهومی از لپ‌تاپ خورشیدی فوجیتسو است که بر اساس جدید‌ترین فناوری‌های دوستدار محیط‌زیست ساخته شده است تا صنعت تولید لپ‌تاپ را در آینده متحول سازد. این دستگاه که در اصل برای مسابقه طراحی 2011 ساخته شده، با بیش از 100 طرح دیگر به رقابت خواهد پرداخت. طراحان آمریکایی این لپ‌تاپ، لورا کارنات و کارل بوردیک، عقیده دارند که دوران استفاده از انرژی و ذخایر طبیعی به‌پایان خود نزدیک شده است؛ به علاوه این ذخایر محدود بوده و تا ابد وجود نخواهند داشت. فوجیتسو با ارائه این لپ‌تاپ خورشیدی تلاش می‌کند نشان دهد که بازار تکنولوژی به یک رویکرد ریشه‌ای جدید نیازمند است.

این لپ‌تاپ از سلول‌های خورشیدی، صفحه نمایش قابل انعطاف OLED و مواد بادوام پیشرفته ساخته شده است که در کنار هم یک دستگاه بسیار کارآمد را تشکیل می‌دهند. وقتی نمایشگر OLED باز شود، تبدیل به یک نمایشگر بزرگ‌تر می‌شود. سلول‌های خورشیدی در کناره‌های لپ‌تاپ قرار می‌گیرند که در حالت باز بودن دستگاه، باتری را شارژ می‌کنند. طراحان این دستگاه امیدوارند با پیشرفت‌های جدید در فناوری پردازنده‌ها، این امکان فراهم شود که با تولید انرژی اضافی، امکان شارژ دستگاه‌های دیگر نیز از طریق USB فراهم شود.

این رایانه برای ارتباط با سایر دستگاه‌ها از ماژول G4 استفاده می‌کند. 3دوربین آن‌ که در بخش فوقانی صفحه نمایش قرار گرفته‌اند امکان عکسبرداری سه‌بعدی را فراهم می‌کند. این دوربین‌ها نقش یک ورودی حرکات صورت را نیز دارند و کاربران می‌توانند با انجام حرکات ساده به دستگاه فرمان بدهند، همچنین یک نمایشگر OLED کوچک به قسمت خورشیدی لپ‌تاپ اضافه شده تا پیشرفت شارژ باتری، قدرت سیگنال G4 و یا هر اخطار یا پیغام دیگری را که هنگام شارژ باتری دریافت می‌شود، نشان دهد.

دی رول لپ‌تاپ

در طراحی‌های جدید لپ‌تاپ، مدل تاشوی معمولی جای خود را به مدل سبک و لوله‌شونده‌ای داده که در آن نمایشگر OLED قابل انعطاف و کی‌بورد کمانی شکل در لوله نگهداری قرار می‌گیرند و نوار حمل آن دارای چند پورت USB قابل دسترسی آسان است.

رایانه شخصی شبیه دستمال

این مدل مفهومی، جذاب ، اما تا اندازه بسیاری غیرقابل کاربرد است و شامل مجموعه قلم‌هایی با فرکانس رادیویی موج کوتاه، یک بیس استیشن رایانه‌ای و شاید هم یک جای دستمال با دستمال‌های متعددی است که در واقع ورق‌های الکترونیک رنگی مولتی‌تاچ هستند. کاربران در یک گروه کاری می‌توانند از یک دستمال تازه برای طرح هرگونه ایده جدید استفاده کنند.

پروژه ویوفیس

این دستگاه سبک وزن قابل حمل به‌عنوان یک لپ‌تاپ یا رایانه لوحی کار خواهد کرد؛ هنگامی که به‌صورت تخت قرار داده می‌شود به یک رایانه لوحی صفحه لمسی تبدیل می‌شود که با قلم نیز کار می‌کند. پروژه Waveface شامل Ultra است که یک تلفن هوشمند است که با دست بسته می‌شود و Casa که یک مرکز سرگرمی و اطلاعات خانگی است.

وب 2

این دستگاه مفهومی آینده‌گرا دو طرفه است. این دستگاه قابل‌حمل که از سوی یانگ یانگ چانگ طراحی شده، دارای یک کیبورد تاشو است که به طرفین دستگاه باز می‌شود و با توجه به کوچک بودن اندازه نمایشگر 5/6 اینچی وب، قابل گسترش بودن آن منطقی به‌نظر می‌رسد. ‌ای وب نوعی از مفهوم کیبورد باترفلای است که‌ ای‌بی‌ام در دهه ۱۹۹۰ امتحان کرد.

رولتاپ لپ‌تاپ

این لپ‌تاپ که توسط Orkin Design طراحی شده، نقاط مشترک بسیاری با دی رول دارد زیرا هر دو هنگامی که مورد استفاده نیستند، در یک تیوب که به راحتی حمل می‌شود، لوله می‌شوند. اما برخلاف لپ‌تاپ دی رول، رولتاپ برای استفاده روی میز می‌تواند به‌صورت تخت نیز قرار بگیرد. تیوب، دربردارنده منبع برق، دوربین اینترنتی، پورت‌های USB، بلندگوها و یک سیم برق قابل گسترش است. نمایشگر OLED انعطاف‌پذیر، کیبورد صفحه‌ای و یک قلم برای نوشتن این امکانات را تکمیل می‌کنند.

نمایشگرهای قابل انعطاف برای لپ‌تاپ‌ها

ممکن است لپ‌تاپ، کتابخوان الکترونیک یا رایانه لوحی به‌زودی به‌جای یک شیشه محکم که به راحتی می‌شکند، یک نمایشگر قابل انعطاف داشته باشند. دستگاه Skiff Reader که دستگاهی شبیه کیندل است برای تولید روزنامه و مجله طراحی شده و ممکن است که نخستین مدلی از این دست باشد که عرضه می‌شود. ورق فلزی قابل خم شدن آن به گونه‌ای ساخته شده تا همانند مـدل‌های اولیـه مـونـوکـروم LG Display و شرکت‌های دیگر دوام بیاورد. هیولت پاکارد و دانشگاه دولتی آریزونا نیز درحال ساخت یک نمایشگر رنگی قابل انعطاف هستند.

لپ‌تاپی برای نابینایان

لپ‌تاپ سیافو، مخصوص افرادی طراحی شده که نقص بینایی دارند و برخلاف تمام لپ‌تاپ‌هایی است که تاکنون مشاهده شده‌اند. رایانه مفهومی جاناتان لوکاس، طراح این دستگاه با دوری جستن از نمایشگر متداول، دارای رابط کاربری است که تصاویر صفحه نمایش را به اشکال سه‌بعدی تبدیل می‌کند. همچنین به‌جای کیبورد مرسوم، امکان تشخیص صدا دارد.

نور ماه

این مفهوم منحنی شکل بیشتر یک رایانه رومیزی یکپارچه محسوب می‌شود تا یک لپ‌تاپ و دارای 2نمایشگر که نمایشگر کوچک‌تر می‌تواند به شکل صفحه لمسی عمل کرده و افزونه نمایشگر اصلی یا نمایشگری برای سیستم عامل دوم باشد؛ به این دستگاه فریم حساس به نوری افزوده شده که در تاریکی روشن می‌شود تا خستگی چشم را کمتر کند.

استیلث

این لپ‌تاپ که نباید آن را با لپ‌تاپ بازی جدیدG73 Stealth اشتباه گرفت، طراحی دو تکه‌ای دارد که در آن ماژول‌های کیبورد و نمایشگر جدا قرار دارند. این دستگاه مانند یک لپ‌تاپ استاندارد باز می‌شود و در خانه یا محل کار می‌توان برای ارگونومی بهتر قطعات آن را جدا کرد.

کد خبر 139185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز