همشهری آنلاین: سخنگوی وزارت خارجه کشورمان گفت که جمهوری اسلامی ایران با ایده‌های جدید در کنفرانس بین‌المللی کابل حضور می‌یابد.

رامین مهمان‌پرست سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، در خصوص کنفرانس بین‌المللی کابل که امروز (سه‌شنبه) با حضور وزرای خارجه و نمایندگان 70 کشور و سازمان‌‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و موسسات مالی در افغانستان برگزار می‌شود، با اشاره به حضور منوچهر متکی وزیر امور خارجه در رأس هیئتی عالی‌رتبه در این کنفرانس، اظهار داشت: ما پیش از این نیز بارها اعلام کرده بودیم که راه‌حل بحران‌های منطقه‌ای با مشارکت کشورهای منطقه‌ امکان‌پذیر است و موضوع افغانستان با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، جغرافیایی و مشترکات این کشور با کشورهای همسایه و منطقه، با رویکرد اشتباه و عملکرد نظامی به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.

وی افزود: با همین رویکرد جمهوری اسلامی ایران که همواره برای حل بحران‌های مختلف در منطقه یا در سایر مناطق اعلام آمادگی کرده است به منظور برطرف شدن مشکل موجود در افغانستان و دستیابی به راهکاری صحیح با ایده‌های جدید و با همکاری و مشارکت تاثیرگذار کشورهای منطقه، در این کنفرانس در سطح وزیر خارجه شرکت می‌کند.

محوریت باید مشارکت کشورهای منطقه باشد

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به این پرسش که آیا منوچهر متکی پیشنهاداتی را به این کنفرانس ارائه خواهد داد؟ پاسخ داد: ما با ایده‌هایی جدید در این کنفرانس شرکت می‌کنیم. محوریت کار باید مشارکت کشورهای منطقه و تغییر جهت اقدامات در افغانستان به سمت رویکردهای منطقه‌ای باشد.
مهمان‌پرست جزییات بیشتری در این زمینه ارائه نکرد.

دیدار و مذاکره با آمریکایی‌ها فعلا در دستور کار نیست

خبرنگار فارس با اشاره به حضور هیلاری‌ کلینتون در کنفرانس بین‌المللی کابل از مهمان‌پرست در خصوص احتمال دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه دو کشور سؤال کرد که وی پاسخ داد: با توجه به عملکرد خصمانه ایالات متحده آمریکا و اقدام جهت تحریم‌های یکجانبه و نادیده گرفتن حقوق ملت ایران، دیدار و مذاکره با مقامات آمریکایی فعلاً در دستور کار ایران قرار ندارد.

برگزاری اجلاس همسایگان افغانستان در دستور کار ایران است

مهمان‌پرست در خصوص اجلاس همسایگان افغانستان که قرار است به میزبانی جمهوری اسلامی برگزار شود نیز با بیان اینکه برگزاری این اجلاس در دستور کار ما (ایران) قرار دارد، اظهار داشت: به اعتقاد ما اجلاس همسایگان افغانستان با حضور کشورهای همسایه می‌تواند در بررسی مشکلات موجود و دستیابی به راه‌حل بسیار مؤثر باشد.

کد خبر 112003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز