همشهری‌آنلاین: یک مقام سابق آمریکایی تصریح کرد: صحبت‌های دولتمردان آمریکایی درباره اینکه شهرام امیری اطلاعات هسته‌ای ایران را به واشنگتن داده است نادرست و غیرمعقول است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، هیلاری من لورت (Hillary Mann Leverett) از مسوولان سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفت "نکته اساسی که باید بر ان تمرکز کرد این است که دولت امریکا صدها میلیون دلار برای اجرای برنامه‌های مخفیانه و آشکار برای تضعیف دولت ایران اختصاص داده است. این دقیقا همین کاری است که دولت امریکا پیش از حمله سال 2003 به عراق درباره این کشور انجام داد. این وضعیت بسیار خطرناک است. اگر کشور دیگری صدها میلیون دلار رشوه به آمریکایی‌ها می‌داد تا به کشورشان خیانت کنند، بی‌تردید، امریکا به این اقدام کشور مذکور به عنوان اقدامی بسیار تهاجمی نگاه می‌کرد البته اگر نگوییم این اقدام، اقدامی جنگی ضد امریکا تلقی می‌شد."

Hillary Mann Leverett

مجری شبکه در ادامه پرسید: "با توجه به ادعاهایی که شهرام امیری مطرح کرده است هیچ سند و مدرکی وجود ندارد دال بر اینکه امیری به هیچ وجه در برنامه مذکور (جاسوسی ضد ایران) دخیل بوده است."

هیلاری من لورت در پاسخ گفت: "وضعیت بسیار عجیب و غریب است. وقتی شهرام امیری در امریکا ناپدید شد برخی از خبرنگاران در امریکا اعلام کردند مقاماتی از دولتمردان امریکایی در سازمان سیا گفته‌اند ماجرای شهرام امیری، کودتایی اطلاعاتی بوده است گویی اینکه نوعی جابجایی صورت پذیرفته و شهرام امیری اطلاعاتی را ارائه کرده است. من در مجله خودمان با عنوان مسابقه برای ایران (the race for iran) در مقاله ای تاکید کردم این مساله بسیار عجیب است زیرا شهرام امیری بسیار جوان است. وی در حال حاضر 32 سال دارد.این به معنای ان است که وی زمان ناپدید شدنش در سال گذشته سی و یک سال داشت. این به معنای ان است که حتی اگر وی یک دانشجوی فوق العاده ممتاز دوره دکترا در زمینه مطالعات بسیار پیچیده هسته ای بود، بازهم بیشتر از 3 سال نمی توانسته است با برنامه هسته ای ایران همکاری کرده باشد. ایا فکر می کنید در کشوری همانند امریکا یا در کشورهای دیگر از جمله کشورهای منطقه خاورمیانه، Hیا به فردی که برای مدت فقط سه سال در زمینه هسته ای همکاری می کند، همه اسرار گفته می شود؟ ایا همه برنامه ها و طرح ها به او گفته می شود؟ حتی اگر برنامه هسته ای ایران صلح امیز باشد، شهرام امیری در مدت محدود چند سال به چه اطلاعاتی می‌توانسته است دست پیدا کند؟ با این اوصاف، می‌بینیم که مطالب مطرح درباره اطلاعات زیاد امیری درباره برنامه هسته‌ای ایران بسیار مشکوک است."

مجری شبکه در ادامه پرسید:"باتوجه به اینکه مسائل روشن نیست، سوال مطرح این است که در این منازعه دیپلماتیک، چه کسی برنده و بازنده است؟"

هیلاری من لورت در پاسخ گفت: "درست به همین خاطر، من سخنانم را با مساله اختصاص صدها میلیون دلاری اغاز کرده ام که دولت امریکا برای تضعیف کردن حکومت ایران اختصاص داده است. همانطور که درباره به اصطلاح افرادی از عراق ثابت شد، این رویه نشان می‌دهد که دولت امریکا در این زمینه، مستاصل شده است. امریکا در مطرح کردن اتهاماتش برضد ایران مستاصل است زیرا چیزی ندارد. امریکایی‌ها واقعا مستاصل شده اند. اینکه گفته شود فردی که فقط چند سال با برنامه هسته ای ایران همکاری داشته است - البته اگر این طور بوده باشد- اطلاعات زیادی درباره برنامه هسته‌ای ایران دارد، نشان دهنده استیصال امریکاست و اینکه امریکا می کوشد مساله ای را برضد ایران مطرح کند حال انکه بهانه ای برای این کار وجود ندارد. سوالی که باید بپرسیم این است که چرا دولت امریکا تا این اندازه برای سیاه نمایی ایران متمرکز شده است و تا این اندازه می خواهد برای پرونده سازی درباره به اصطلاح فراری ها از ایران اقدام کند حال انکه عملا چیزی وجود ندارد.

"مجری شبکه در ادامه پرسید: "رویدادها به صورت تصادفی با یکدیگر تقارن زمانی پیدا نکرده‌اند. این تحولات پس از اعمال تحریم‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد بر ضد ایران رخ می‌دهد. ارتباط این مسائل چگونه است؟

"هیلاری من لورت در پاسخ گفت: "اگر با برنامه هسته‌ای ایران مشکلی وجود نداشت چرا باید برضد این کشور تحریم اعمال شود؟ شاید ایران به گونه‌ای رفتار نکرده است که ما دوست داشته‌ایم و همه توان هسته‌ای اش را اعلام نکرده است اما این سخن به معنای ان نیست که ایران معاهده منع تکثیر جنگ افزارهای هسته‌ای، ان پی تی، را نقض کرده یا کار اشتباهی انجام داده است. اما در امریکا تلاش‌هایی برای پرونده سازی برضد ایران وجود دارد که فقط و فقط برای مقاصد داخلی در امریکا است. اگر پرونده‌ای برضد ایران وجود نمی‌داشت، امکان اعمال تحریم‌ها برضد این کشور وجود نمی‌داشت. به همین خاطر، امریکا مساله ایرانی‌های فراری را مطرح می‌کند تا اینکه بتواند بر ضد ایران پرونده سازی کند و از این طریق اقداماتش را برضد تهران و اقدامات قهری احتمالی اتی را توجیه کند. به نظر من، این وضعیت نشان دهنده دستپاچگی شدید دولت امریکا است. ماجرایی که امریکا تلاش می‌کند به خبرنگاران نشان بدهد کودتای اطلاعاتی برضد ایران بوده است، در واقع نشان دهنده ان است که امریکا تلاش کرده است این اقداماتش را بر روی فردی متمرکز کند و به فردی امید ببندد که بسیار جوان است و سر درگم شده است."

کد خبر 111659

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز