چهارشنبه ۲۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: شهرام امیری شهروند ایرانی ربوده شده توسط آمریکا که صبح سه‌شنبه به دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن پناهنده شده بود از خاک آمریکا خارج شد

و ساعت 5 بامداد 24 تیر 89 وارد فرودگاه امام‌خمینی می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در این‌باره اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده از سوی جمهوری اسلامی ایران و همکاری مؤثر سفارت پاکستان در واشنگتن، شهرام امیری با بدرقه رئیس دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن، خاک آمریکا را ترک کرد و از طریق کشور سومی (قطر) وارد ایران خواهد شد.

مهمان‌پرست همچنین از گفت‌وگوی تلفنی سه‌شنبه شب معاون آمریکای وزارت امور خارجه ایران با شهرام امیری خبر داد و گفت: در این تماس تلفنی، ضمن حصول اطمینان از سلامت و آرامش روحی وی به‌ویژه پس از حضور در دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن، بر تلاش کشورمان برای بازگرداندن امیری به میهن اسلامی و آغوش خانواده تاکید شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد که این وزارتخانه همچنان پیگیری‌های خود را درباره  مسئولیت‌های دولت آمریکا در ربودن شهرام امیری از طریق کانال‌های مختلف حقوقی و دیپلماتیک، ادامه خواهد داد.

شهرام امیری البته عصر  سه‌شنبه نیز در گفت‌وگو با خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک اعلام کرده بود آمریکایی‌ها می‌خواستند او را بی‌سروصدا و از طریق خطوط هوایی برخی کشورها به ایران بازگردانند تا بتوانند با انکار اصل قضیه بر این آدم‌ربایی سرپوش بگذارند.

سکوت 14 ماهه کاخ سفید شکست

کاخ سفید که در 14ماه گذشته به غیراز 2موردی که حضور امیری در خاک این کشور را تکذیب کرده بود، درباره این کارشناس ایرانی سکوت کرده بود،  بعد از پناهنده‌شدن امیری به دفتر حافظ منافع ایران در واشنگتن به فضاسازی رسانه‌ای روی آورد. هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که شهرام امیری به انتخاب خود به آمریکا آمده و آزاد است که آنجا را ترک کند.

به گزارش ایسنا،  وزیر امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در جمع خبرنگاران مدعی شد:آقای امیری به اختیار خود در آمریکا بوده است و آزاد است که برود.

او در ادامه ادعاهای خود گفت: امیری قرار بود روز دوشنبه آمریکا را ترک کند اما نتوانسته بود اقدامات لازم را در کشورهایی که باید از آنها گذر کند انجام دهد.از سوی دیگر فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سعی کرد از پاسخ به سؤالاتی که خبرنگاران در این باره می‌پرسیدند طفره برود. کراولی، سخنان هیلاری کلینتون را تکرار کرد و گفت: ما اعلام کردیم، امیری با تصمیم خود به آمریکا آمده و خروج از آمریکا هم براساس تصمیم خودش است.

مجلس و رسوایی سیستم اطلاعاتی آمریکا

اگر چه روز گذشته در مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و به‌ویژه اعضای کمیسیون امنیت ملی، پاسخ به پرسش‌های خبرنگاران را موکول به بازگشت امیری به ایران و توضیحات خود وی در این باره می‌کردند، اما تعدادی دیگر از نمایندگان این بازگشت را به حساب پیروزی بزرگ اطلاعاتی ایران و رسوایی جدید برای سران آمریکا تعریف می‌کردند. 

پیش از این شهرام امیری در ویدئوهایی که از او منتشر شد، تایید کرده بود که مأموران آمریکا او را از عربستان ربوده‌اند. شهرام امیری که خرداد ماه سال گذشته درجریان سفر خود به حج ناپدید شده بود، پیش از این 3 ویدئو از خود در اینترنت منتشر کرد.

در ویدئوی اول صحبت از ربوده شدن و تحت فشار بودنش بود، در ویدئوی دوم که ساعتی بعد از انتشار ویدئوی اول منتشر شد و او را در اتاقی مرتب نشان می‌داد گفته می‌شد که وی برای ادامه تحصیل به آمریکا رفته است و در ویدئوی سوم، امیری از جعلی بودن ویدئوی دوم سخن گفته و بار دیگر تاکید بر ربوده شدنش داشت.

کد خبر 111641

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز