همشهری آنلاین: شهرام امیری، دانشمند ایرانی ربوده شده توسط آمریکایی‌ها که روز سه‌شنبه به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن پناه برد، واشنگتن را مسئول ربودن خود دانست.

به گزارش ایسنا امیری گفت: ربایش من داستان مفصلی است که در فیلم و ویدیویی که از طریق صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران منتشر شد نکات کلیدی و اصلی نحوه ربایش خود را تشریح کردم.

وی ادامه داد: من در فیلمی هم که موفق شدم پس از فرار از دست ماموران اطلاعاتی آمریکا توسط دوستانم منتشر کنم تاکید کردم که فیلم منتشر شده از سوی صدا و سیما کاملا صحت دارد و هیچ نکته کذبی در آن وجود ندارد و من سریع و شفاف در آن فیلم موضوع را برای مردم عزیز ایران روشن کرده‌ام.

انیری افزود: پس از این ‌که توانستم از دست ماموران آمریکایی فرار کنم و این فیلم از طریق یوتیوب در اختیار مردم قرار گرفت دوباره در ایالت ویرجینیا از سوی ماموران امنیتی آمریکا دستگیر شدم. وقتی که ماموران آمریکایی متوجه تهیه این فیلم و احتمال نمایش آن از طریق ایران یا سایتهای اینترنتی شدند به این فکر افتادند که فیلم دیگری از من تهیه کنند و از طریق آن اعلام کنند که من در حال برگشتن به ایران هستم.

اتفاق جالبی که رخ داد این بود که فیلمی که من از فرار خود تهیه کرده بودم بعد از فیلمی آخری که دولت آمریکا تهیه کرده بود و اعلام می‌شد من در حال بازگشت هستم منتشر شد.

امیری که با شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت‌وگو می‌کرد، یادآور شد: استنباط من این است که قدرت تصمیم‌گیری از دولت‌مردان آمریکایی کاملا سلب شده بود. آن‌ها در این بازی که قصد استفاده از موضوع من را در آن را داشتند به نتیجه نرسیده بودند و وجود من برای آنها مشکل ایجاد کرده بود.

این دانشمند ایرانی ادامه داد: ویدیوهایی که علیه دولت مردان آمریکا منتشر شد سوالات مختلفی را در ذهن افکار عمومی ایجاد کرده بود که متاسفانه دولتمردان آمریکا به صورت رسمی هیچ‌گاه جواب قانع کننده‌ای درباره من به افکار عمومی دنیا ندادند. دولت آمریکا حتی حاضر نشد وجود من را در این کشور تایید کند.

امیری با اشاره جزئیات فراوانی که درباره ربودن وی وجود دارد گفت این موضوعات را پس از رسیدن به خاک ایران در اختیار رسانه‌ها قرار خواهد داد و از حیثیت خود در برابر اتهاماتی که رسانه‌های غرب و به خصوص دولت‌هایشان به وی وارد کرده‌اند دفاع خواهد کرد.

این اظهارات تازه امیری در دفتر حافظ منافع ایران در سفارت پاکستان در واشنگتن روز سه‌شنبه در حالی منتشر شد که مقام‌های واشنگتن در سخنان تازه خود مدعی شدند وی با میل خود در آمریکا حضور داشته و آنان در صدد هستند امکان بازگشت امیری به ایران را فراهم کنند.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا که کشورش علی‌رغم شواهد موجود، هرگونه دست داشتن در ربودن شهرام امیری دانشمند 32 ساله ایرانی را انکار کرده‌ است، روز سه‌شنبه در یک کنفرانس خبری مشترک با هوشیار زیباری وزیر امور خارجه عراق در جمع خبرنگاران مدعی شد:«آقای امیری به اختیار خود در آمریکا بوده است و آزاد است که برود.»

براساس گزارش خبرگزاری آلمان، کلینتون در ادامه ادعاهای خود گفت که امیری قرار بود روز دوشنبه آمریکا را ترک کند، اما نتوانسته بود اقدامات لازم را در کشورهایی که باید از آنها گذر کند انجام دهد.

آمریکا و ایران روابط دیپلماتیک رسمی ندارند و سفر مستقیم بین دو کشور امکان‌پذیر نیست.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز در همین زمینه مدعی شد که پژوهشگر ایرانی چند وقتی است که به انتخاب خود در آمریکا به سر می‌برد و "آزاد است که برود".

فیلیپ کراولی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گفت: او چند وقتی است که در اینجا به سر می‌برد و من دقیقا نمی‌گویم چند وقت، اما تصمیم گرفته است که برود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه، کراولی در ادامه ادعاهای خود گفت: وی به اختیار خود به اینجا آمده است و مسلم است که آزاد است که برود. در واقع قرار بود روز دوشنبه به ایران سفر کند، اما نتوانست همه تمهیدات لازم را برای رسیدن به ایران از طریق کشورهای فی‌مابین انجام دهد.

مقامات آمریکایی همواره ربودن شهرام امیری را انکار کرده‌اند و کراولی روز سه‌شنبه از اظهارنظر درباره اینکه آیا امیری اطلاعاتی درباره برنامه هسته‌ای تهران ارائه کرده بود یا خیر خودداری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: من نمی‌توانم به شما بگویم هیچ‌گونه اطلاعاتی ندارم که نشان دهد در آمریکا با وی رفتار بدی شده است.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه ایران روز سه‌شنبه در سفر به اسپانیا گفت که آمریکا باید اجازه دهد امیری بلافاصله به کشورش بازگردد.

متکی گفت: ما امیدواریم وی بدون هیچ مانعی به وطنش بازگردد و آنها هیچ‌گونه مانعی برای بازگشت وی به وجود نیاورند.

پاکستان روز سه‌شنبه تایید کرد که امیری روز دوشنبه به سفارت این کشور در واشنگتن( محل درفتر حافظ منافع ایران) رفت و مقامات پاکستانی در حال هماهنگی با مقامات ایرانی بودند تا او را به وطنش بازگردانند.

عبدالباسط، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان به خبرگزاری رویتر گفت: امیری در خود سفارت پاکستان نیست و در بخش حافظ منافع ایران است.

وی ادامه داد: سفارت ما با ریاست بخش ایران در تماس بوده است و آنها به ما گفتند در حال اتخاذ ترتیباتی برای استرداد وی به ایران هستند.

سخنگوی وزارت امور خارجه‌ پاکستان افزود که شهرام امیری، این دانشمند ایرانی از عصر دوشنبه تاکنون در بخش حافظ منافع ایران به سر برده است.

این پژوهشگر ربوده شده ایرانی روز سه‌شنبه به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن پناه برد.

وی با مراجعه به دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن به این دفتر پناه برده و بازگشت سریع به تهران را خواستار شد.

در پی انتشار اسناد جدید مبنی بر ربایش شهرام امیری توسط نیروهای امنیتی آمریکا و انتقال او به خاک آن کشور، حافظ منافع آمریکا در ایران دو بار به وزارت امور خارجه فراخوانده شده بود.

این کارشناس و محقق دانشگاه صنعتی مالک اشتر سال گذشته در مدینه منوره ربوده شد. وی در یک پیام تصویری که در تاریخ سه‌شنبه 17 فروردین 89 مطابق با 5 آوریل 2010 ضبط شده و به روشی خاص به دست دستگاه‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران رسیده‌ بود، به تشریح ربایش و وضعیت کنونی خود پرداخته بود.

وی گفته بود: 13 خرداد 88 در یک عملیات مشترک بین تیم‌های ترور و ربایش سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) و استخبارات عربستان سعودی در مدینه منوره دزدیده شدم. سپس من را به یک خانه در یک جایی نامعلوم در عربستان بردند و در داخل آن به من آمپول بی‌هوشی زدند و وقتی به هوش آمدم در راه انتقال به سمت کشور آمریکا بودم.

ایران پیش از این بارها اعلام کرده بود که مسئولیت سلامت و سرنوشت شهرام امیری بر عهده دولت آمریکا و عربستان است.

یک منبع آگاه در وزارت امور خارجه نیز خاطر نشان کرد:‌ وزارت امور خارجه در تماس مستمر با دفتر حفاظت منافع کشورمان در آمریکاست و این موضوع را بررسی می‌کند.

او ادامه داد‌ که اطلاعات تکمیلی در ارتباط با وضعیت شهرام امیری به اطلاع افکارعمومی خواهد رسید.

همچنین شهرام امیری در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار واحد مرکزی خبر در نیویورک تصریح کرد: پس از انتشار فیلم مصاحبه من در اینترنت و رسوایی دولت آمریکا به خاطر این آدم ربایی، آنها می‌خواستند مرا بی سر وصدا و از طریق خطوط هوایی برخی کشورها به ایران بازگردانند تا بتوانند با انکار اصل قضیه، بر این آدم‌ربایی سرپوش بگذارند، اما در نهایت نتوانستند.

وی با اشاره به اینکه در 14 ماه گذشته تحت فشارهای روحی فراوان بوده و افراد مسلح وی را تحت نظر داشته‌اند افزود: از روزی که سخنان من از طریق اینترنت منتشر شد آمریکایی‌ها خود را بازنده این ماجرا دیدند.

شهرام امیری همچنین با ابراز خوشحالی فراوان از حضورش در دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در واشنگتن ابراز امیدواری کرد که هرچه سریعتر به میهن بازگردد.

کد خبر 111599

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز