گروه سیاسی: مادران 3 آمریکایی متهم به جاسوسی در ایران، چهارشنبه شب از طریق دوبی وارد تهران شدند و روز پنجشنبه در هتل استقلال با فرزندان خود دیدار کردند.

این سه آمریکایی با نام‌های سارا شورد، جاش فتال و شین بائر تیرماه سال گذشته به جرم ورود غیرقانونی به خاک ایران در مرزهای غربی کشور دستگیر شدند.ایران با وجود نداشتن روابط دیپلماتیک با آمریکا، به مادران این سه آمریکایی روادید یک‌هفته‌ای داده است و آنها می‌توانند روزانه یک ساعت با فرزندان خود دیدار کنند.

لیویالوی آگوستی، سفیر سوئیس در تهران به‌عنوان حافظ منافع ایالات متحده در ایران چهارشنبه شب به فرودگاه بین‌المللی امام خمینی رفته و از این مادران آمریکایی که وارد تهران شده بودند استقبال کرد.

مادر «شین بائر» پس از دیدار با فرزندش، با قدردانی از اقدام ایران در صدور روادید برای وی و 2 مادر دیگر گفت: وقتی به ایران آمدیم پذیرایی از ما خارق‌العاده بود.

روزنامه انگلیسی زبان ایران دیلی، در گزارشی نوشت: همان‌طور که ایران اجازه داد مادران 3‌آمریکایی بازداشت‌شده در ایران با آنها ملاقات کنند، آمریکا نیز باید امکان ملاقات خانواده‌های ایرانیان زندانی شده در آمریکا را با آنها فراهم کند.

مقامات آمریکا در ماه‌های اخیر با تبلیغات منفی درباره بازداشت 3 تبعه آمریکایی در ایران و انتشار اخبار دروغ مبنی بر اینکه با این افراد در ایران برخورد بدی می‌شود، تلاش می‌کردند از این موضوع به‌نفع خود بهره‌برداری کنند.

با وجود اینکه آمریکا مدعی است این سه آمریکایی کوهنورد هستند و اشتباها وارد خاک ایران شده‌اند گفته می‌شود این سه تن به قصد جاسوسی وارد خاک ایران شده‌اند.
اوایل اردیبهشت ماه سال‌جاری کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده بود درباره سلامت 3 تبعه خود عمیقا نگران است و از تهران خواسته بود آنان را فورا آزاد کند.

دیدار مادران با خانواده دیپلمات‌های ربوده شده ایرانی

روز جمعه مادران سه تبعه آمریکایی، در اقدامی نمادین با خانواده 5 دیپلمات ایرانی که دی ماه سال 85 در اربیل عراق دستگیر شده و تیرماه سال گذشته آزاد شدند، دیدار کردند. این دیدار در هتل استقلال انجام شد. خبرگزاری فارس گزارش داد مادران 3 تبعه آمریکایی در این دیدار با خانواده دیپلمات‌های آزاد شده کشورمان  در فضایی کاملا صمیمی و آرام به گفت‌وگو پرداختند.

پیش‌بینی دیدارهای بیشتر

پیش‌بینی می‌شود این سه مادر در طول مدت اقامت خود در تهران با برخی مقامات کشورمان نیز دیدار داشته باشند.این سه مادر آمریکایی در بدو ورود به تهران و درحالی‌که از سوی جمع زیادی از خبرنگاران احاطه شده بودند هدف خود از سفر به تهران را دیدار با فرزندانشان و درصورت امکان بازگرداندن آنها به آمریکا اعلام کردند.

آزادی غیرمنتظره شهروندان کشورهایی مثل انگلیس یا فرانسه که به اتهام ورود غیرقانونی یا اتهاماتی نظیر دخالت در مسائل داخلی، از سوی ایران بازداشت شده اند، در دیپلماسی دولت نهم و دهم بارها مشاهده شده است.

فروردین ماه سال 86، 15 ملوان انگلیسی که یک زن نیز در میان آنها بود بعد از چندی چالش بین ایران و انگلیس، به‌صورتی غیرمنتظره آزاد شدند. محمود احمدی‌نژاد در مراسم آزادی این ملوانان گفته بود: چرا سخت‌ترین ماموریت‌ها یعنی گشتزنی دریایی باید به یک مادر واگذار شود؟ چرا تمدن غرب به ارزش‌های خانواده بی‌اهمیت است؟

هفته قبل نیز کلوتید ریس، شهروند فرانسوی که در جریان ناآرامی‌های پس از انتخابات سال گذشته به جرم عکسبرداری از این حوادث و ارسال به فرانسه در ایران بازداشت شده بود، آزاد شد و ایران را ترک کرد.

آذر ماه سال گذشته نیز بعد از دستگیری 5 تبعه انگلیسی در آب‌های خلیج‌فارس و بعد از آنکه اعلام شد آنها اشتباها وارد آب‌های ایران شده اند، مقدمات آزادی آنها فراهم شد.

آزادی شهروندان ایران در عراق پس از 7 سال

در گیرودار دیدار مادران آمریکایی با فرزندان خود در هتل استقلال تهران، حسین کاظمی قمی سفیر ایران در بغداد خبر داد که 2 شهروند ایرانی که نیروهای آمریکایی در عراق آنان را بازداشت کرده بودند پس از 7 سال آزاد شدند.

به گزارش ایلنا، این  دو  شهروند ایرانی با نام‌های احمد برازنده و علی عبدالمالکی تحویل سفارت ایران در عراق شده‌اند.این  دو شهروند ایرانی براساس توافقنامه امنیتی آمریکا و عراق، در اختیار تشکیلات قضایی عراق قرار گرفته بودند و مقامات قضایی عراق دستور آزادی آنان را صادر کرده‌اند.

به گفته سفیر ایران، احمد برازنده و علی عبدالمالکی به‌طور غیرقانونی برای زیارت از اماکن مقدس شیعیان در عراق وارد این کشور شده بودند که نیروهای آمریکایی آنان را بازداشت و به اتهام‌های واهی و نداشتن گذرنامه در زندان‌های خود در عراق حبس کرده بودند.

کد خبر 107869

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز