همشهری آنلاین : جمع کثیری از دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی امروز با تجمع مقابل دفتر سازمان ملل پیگیری بین‌المللی تهدیدات اخیر اتمی رئیس جمهور امریکا را خواستار شدند

به گزارش خبرگزاری مهر ، صبح امروز چهارشنبه،15 اردیبهشت، جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های تهران با تجمع مقابل دفتر سازمان ملل در تهران به شدت نسبت به مواضع اتمی امریکا مبنی بر تهدید ایران اعتراض کردند.

در پایان این تجمع دانشگاهیان دانشگاه سراسر کشور بیانیه پایانی تجمع قرائت شد.

در این بیانیه آمده است: ملت مسلمان و آزاده ایران پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی همواره تمامیت ارضی حاکمیت ملی، حقوق اساسی و استقلال همه جانبه را مورد توجه و تاکید قرار داده و بر این خواسته مشروع خود پافشاری نموده برای حفظ آن همه مشکلات را به جان خریده است. از سوی دیگر در روابط بین‌المللی خود اصل را بر دوستی، صلح، همکاری و تعاملات بین‌آلمللی قرار داده و در برابر زیاده‌خواهی‌ها و تجاوزات سایر قدرت‌ها اعتراض و ایستادگی کرده است.
 
در بخش دیگری از این بیانیه می خوانیم: ایران در موضوع بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تمام تلاش خود را برای شفاف‌سازی و همکاری‌های بین‌المللی مبذول داشته و اقدامات خود را در چارجوب قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ساماندهی نموده به تصریح آژانس هیچ گونه انحرافی از مقاصد صلح‌امیز نداشته است اما خصومت و دشمنی دولت آمریکا و چند کشور اروپایی که تحت تاثیر شدید صهیونیست جهانی قرار دارد، از ابتدای انقلاب اسلامی و با سقوط دیکتاتوری وابسته آنها نسبت به ملت ایران هر روز به شکلی درآمد ه و متاسفانه اکنونبه صورت تهدید هسته‌ای ایران وارد فاز جدیدی گریده است.
 
در ادامه بیانیه آمده است: دولت آمریکا در 6 آوریل 2010 در سند بررسی مواضع هسته‌ای خود اظهارات جنگ‌طلبانه و تهدیداتی را علیه ایران طرح نموده که طرح آن از سوی مدعیان دموکراسی و حقوق بشر به ویژه از ریاست جمهوری آمریکا آقای اوباما که با شعار تغییر روی کار آمد و در دهه دوم قرن 21 بسیار دور از ذهن بود.این موضع رسمی دولت آمریکا نشان دهنده ادعاهای بی‌اساس و فریبنده آنها در مورد ایجاد جهانی عاری از سلاح هسته‌ای و حاکی از پوچ و بی‌محتوا بودن معاهدات اخیر در کاهش کلاهک‌های اتمی این دولت‌ها است.
 
در این بیانیه تاکید شده است: این اظهارات، تهدیداتی را مطرح کرد که با روح منشور ملل متحد و ان پی تی در کمال مغایرت و تضاد بوده و نقض تعهدات ایالات متحده نسبت به بند 4 ماده 2 و نیز ماده 39 منشور ملل متحد و قطعنامه 984 شورای امنیت به شمار می‌رود. گرچه ملت ایران به روشنی از ابتدای انقلاب اسلامی دریافته که آمریکا و برخی کشورهای اروپایی ملتزم به هیچ تعهد و پیمانی نبوده و در راستای منافع خود در هر زمان و مکانی که قدرت و امکان تجاوز به حقوق ملت‌ها و نقض تعهد و پیمان را داشته‌اند به آن دست یابیده‌اند. تاریخ 200 ساله جهان و بویژه منطقه خاورمیانه مهمترین گواه تاریخی این حقیقت تلخ است.
 
در ادامه بیانیه اعتراض آمیز دانشجویان آمده است: امروز فرهیختگان، نخبگان و آزادیخواهان جهان لازم است از همه تلاش‌های تبلیغاتی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی برای توسعه صلح و امنیت جهانی و جلوگیری از تهدیدات روزافزون دیوانگان قدرت طلب جهانی به کار بسته و از ظرفیت‌های عظیم ملت‌ها بهره‌برداری کنند و جامعه دانشگاهی کشور و به نمایندگی از ملت غیور و آزاده ایران ضمن محکومیت این تهدیدات غیرقانونی بیشرمانه و تهدیدکننده امنیت جهان، منطقه با همه اقشار ملت همصدا بوده و آمادگی خود را تحت زعامت ولی امر مسلمین برای دفاع همه جانبه از امنیت کشور در برابر هر گونه تهدید آمریکا و متحدانش اعلام می‌داریم.
 
در ادامه آمده است:ما از جامعه بین‌المللی به ویژه سازمان ملل متحد می‌خواهیم در برابر این تهدیدات غیرقانونی و مغایرت آشکار با منشور سازمان ملل متحد قطعنامه 984 شورای امنیت، قطعنامه‌های کنفرانس اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و قواعد عرفی حقوق بین‌الملل، ساکت ننشینند از سازمان کنفرانس اسلامی و جنبش عدم تعهد می‌خواهیم ضمن محکومیت این تهدیدها، توجه جامعه بین‌المللی را به اتخاذ اقدامات مناسب علیه تکرار تهدیدات مذکور جلب نمایم.
 
در ادامه خطاب به بان کی مون آمده است: از دبیر کل سازمان ملل متحد می‌خواهیم توجه مجمع عمومی این سازمان را به منظور تشکیل نشستی فوق‌العاده جهت بررسی این تهدیدها و اتخاذ واکنش‌های مؤثر در برابر سیاست جدید هسته‌ای آمریکا و تهدیدات آن علیه صلح و امنیت بین‌المللی، جلب نمایم.
 
همچنین از وزارت امور خارجه و ارکان صلاحیت‌دار کشور خواسته شده همه توان دیپلماتیک خود را با قاطعیت و به منظور روشنگری سیاست‌های غیرانسانی دولت اوباما به کار گیرند و این مسئله را در کنفرانس بازنگری ان پی تی به صورت جدی مطرح و پیگیری کنند.
 
تجمع کنندگان مقابل دفتر سازمان ملل تصاویر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور و پلاکاردهایی با مضامین "دانشجوی کشوریم فدایی رهبریم "، "انرژی هسته‌ای برای همه سلاح هسته‌ای برای هیچ کس "، و با سردادن شعارهای "دانشجو بیدار است از خائن بیزار است "، "دانشجو می‌میرد تهدید نمی‌پذیرد "،‌ "مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل " در دست داشتند.
 
همچنین اعضای 5 اتحادیه بزرگ دانشجویی؛ جامعه اسلامی دانشجویان، دفتر تحکیم وحدت، انجمن اسلامی دانشجویان مستقل و بسیج دانشجویی در تجمع صبح امروز دانشگاهیان کشور در مقابل دفتر سازمان ملل شرکت کردند.

برخی شخصیت ها نیز در این تجمع حضور داشتند و علیرضا زاکانی نماینده تهران در این تجمع سخنانی ایراد کرد.
 
وی در جمع دانشجویان با اشاره به اینکه آمریکا تا به امروز با مجوز و یا بدون مجوز سازمان ملل متحد، 23 حمله نظامی به سایر کشورهای جهان انجام داده است، گفت: این اقدامات آمریکا اوج نقض حقوق بشر را می‌رساند.
زاکانی تاکید کرد: ما معترضیم به این عنوان که سازمان ملل چگونه به مسئولیت‌های خود عمل می‌کنند؟ سازمان ملل متحد پیمان منع سلاح‌های هسته‌ای را تصویب کرده و کشور ایران تاکنون به این پیمان پایبند بوده و راه را برای نظارت باز کرده است، اما چطور می‌شود سازمان ملل متحد از این اقدامات نظام اسلامی چشم‌پوشی می‌کند؟

نماینده تهران یادآور شد: این تهدیدها بر ایران اسلامی اثر نمی‌کند، بلکه آبروی نداشته آمریکا هر چه بیشتر در دنیا می‌رود.

کد خبر 106738

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز