گروه سیاسی: یک روز پس از جنایت تروریستی باقیمانده گروهک ریگی در زاهدان و همزمان با مراسم تشییع پیکر شهدای این حادثه، مراجع عظام تقلید، علما، مسئولان سیاسی کشور و نهادهای بین‌المللی این جنایت را محکوم کردند

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدحسن رحیمیان، نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز که در مراسم تشییع پیکر شهدای حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان حضور پیدا کرده بود، پیام تسلیت مقام معظم رهبری را به مردم استان سیستان و بلوچستان به‌خصوص خانواده معظم شهدا و جانبازان ابلاغ کرد.

پنجشنبه شب در مراسمی که به مناسبت ولادت امام حسین (ع) و ولادت حضرت ابوالفضل (ع) در مسجد جامع زاهدان برگزار می‌شد، 2 عامل انتحاری به میان جمعیت آمده و با انفجار بمب، 27 نفر را به شهادت رساندند. در این حادثه بیش از 300 نفر زخمی شدند که روز گذشته علی عبداللهی معاون امنیتی- انتظامی وزیر کشور از ترخیص 100 نفر از افراد بستری شده تا پایان روز جمعه خبر داد. وی خاطرنشان کرد که به تعداد شهدا اضافه نشده است.

مردم، کوتاهی را نمی‌پذیرند

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی زاهدان خواستار شناسایی عاملان اصلی این جنایت شد و تصریح کرد: مردم هیچگونه کوتاهی در این راه را نمی‌پذیرند.

در بیانیه این مرجع تقلید آمده است: شجره خبیثه وهابیت افراطی بار دیگر یکی از ثمرات شوم و مرگبار خود را نشان داد و جمعی از عزیزان ما را در زاهدان به خاک و خون کشید. ترورهای کور و بزدلانه و کشتار وحشیانه و ریختن خون بیگناهان که از تعلیمات مذهب ننگین و ضد‌بشری آنهاست که نه اهمیتی به خانه خدا می‌دهد نه بر صغیر و کبیر رحم می‌کنند نشانه روشنی از عمق فاجعه و بیگانگی آنها از اسلام و هر قانون بشری است.

این عملیات‌ها فقط بی‌وجدانی می‌خواهد

علی لاریجانی نیز اقدام تروریستی زاهدان را کاری بسیار وحشیانه‌ دانست که در سیستان و بلوچستان با پشتگرمی خارجی صورت گرفته و گفت: آمریکایی‌ها نمی‌توانند در این قضیه عذر بیاورند. ممکن است آنها در برخی موارد فرار کنند اما ارتباط موضوع ریگی با آمریکا مکشوف شده و این نشان می‌دهد که آنها از دیرباز به‌دنبال ماجراجویی بوده‌اند.

رئیس مجلس شورای اسلامی که در مراسم اختتامیه‌ جشنواره‌ ملی فعالیت‌های اجتماعی جوانان سخن می‌گفت، با بیان اینکه ما اطلاعات و مستندات قوی‌ای داریم که ریگی با آمریکا مرتبط بوده، افزود: آمریکا او را در عملیات در ایران تشویق می‌کرد. آمریکا نمی‌تواند در این قضیه فرار رو به جلو کند.

بالاخره شورا

جنایتی که روز پنجشنبه، مردم زاهدان را در مسجد این شهرستان به خاک و خون کشید، چنان فجیع بود که شورای امنیت سازمان ملل را بالاخره به واکنش واداشت تا با صدور بیانیه‌ای این حادثه را محکوم کند.

به گزارش مهر، در بیانیه شورای امنیت سازمان ملل آمده است: اعضای شورا بر ضرورت سپردن عوامل، سازمان‌دهندگان، تامین‌کنندگان مالی و بانیان این حمله نکوهش‌آمیز تروریستی به دست عدالت تاکید می‌کنند و از همه کشورها می‌خواهند که براساس تعهدات خود تحت حقوق بین‌المللی و سایر قطعنامه‌های شورای امنیت به‌طور فعال با مقامات ایران در این ارتباط همکاری کنند.

در ادامه این بیانیه، آمده است: اعضای شورای امنیت تأکید می‌کنند که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند اینگونه اقدامات تروریستی را توجیه کند. اعضای شورای امنیت بار دیگر تاکید می‌کنند که تروریسم در کلیه اشکال و مظاهرش، صرف‌نظر از انگیزه‌ها، توسط هرکس، هر جا و هر زمان، یک اقدام جنایی و توجیه‌ناپذیر است.

پیش از این نیز هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا این اقدام جنایتکارانه را محکوم کرده بود و این در حالی است که رابطه سیا با عبدالمالک ریگی، از نخستین اعترافات این سرکرده معدوم گروهگ تروریستی جندالله بود.

تشییع پیکر شهدا

پیکر 24 نفر از شهدای حادثه تروریستی مسجد جامع زاهدان دیروز با حضور هزاران نفر از قشرهای مختلف مردم شهرهای استان سیستان و بلوچستان و مسئولان استانی و کشوری از مقابل مسجد جامع تا گلزار شهدای زاهدان تشییع شد.

پیکر 22 شهید در گلزار شهدای زاهدان به خاک سپرده شد و پیکر  دو نفر از شهدا نیز برای خاکسپاری به شهرستان‌های زابل و کرمان منتقل ‌شد.

کد خبر 111785

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز