پنجشنبه ۳۱ تیر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

محمد سرابی: با وجود جلسه‌های طولانی و سروصدای معترضان، بعضی از سران کشورهای گروه 8 و گروه 20 مانند آلمان و امریکا، تماشای بازی فوتبال تیم کشورشان در جام‌جهانی را از دست ندادند.

مشکلات اقتصادی که این سیاستمداران باید درباره آن صحبت می‌کردند، زیاد بود؛ ولی  جام‌جهانی هم کم‌اهمیت نیست. امسال اجلاس گروه 8 و گروه 20 پشت سر هم در کانادا برگزار شده است. «گروه 8» خلاصه «گروه 8 کشور صنعتی جهان» است. در سال 1975 و زمانی که با بالا رفتن قیمت نفت مشکلات مالی زیادی برای کشورهای سرمایه‌داری به وجود آمده بود، سران فرانسه و آلمان‌غربی از انگلیس، ایتالیا، ژاپن و امریکا دعوت کردند در کنفرانسی این مشکلات را بررسی کنند. از همان‌جا «گروه 6» تشکیل شد.

یک سال بعد کانادا به این جمع اضافه شد و در سال 1998 روسیه که نظام اقتصادی سو سیالیستی را کنار گذاشته بود، عضو هشتم گروه شد و تا حالا هر سال کنفرانس گروه 8 در یکی ازاین کشور‌ها برگزار می‌شود. به این گروه «هشت کشور صنعتی» هم می‌گویند که بیشتر از نصف اقتصاد آزاد جهان را در اختیار دارند و تصمیم‌های آنها بیشتر از بقیه کشورهای دنیا اهمیت دارد. جلسات آنها نوعی گردهمایی است و اجباری برای اجرای مصوبات وجود ندارد، اما نتیجه‌های آن بعداً بر زندگی تمام مردم دنیا تأثیر می‌گذارد.

در سال‌های بعد کشورهای دیگری به این گروه اضافه شدندکه اعتبار مالی و سیاسی کمتری از اعضای اولیه دارند؛ ولی باز هم در مناطق جغرافیایی خود مهم هستند. چین، هند، اندونزی، کره‌جنوبی، استرالیا،ترکیه، عربستان، افریقای جنوبی، آرژانتین، برزیل، مکزیک، و همین‌طور رئیس دوره‌ای اتحادیه اروپا با 8 کشور قبلی گروه 20 را ساختند؛ البته گروه 8 هویت خود را حفظ کرده است.

امسال یک روز قبل از کنفرانس گروه 20،سران گروه 8  جلسه‌ای در شهرک موسکوکای  کانادا تشکیل دادند تا راه‌حلی برای بحران مالی جهانی پیدا کنند.
در این جلسه معلوم شد که راه‌حل‌های امریکا تفاوت زیادی با راه‌حل‌های اتحادیه اروپا دارد. اروپایی‌ها عقیده دارند که باید اقتصاد را با صرفه‌جویی و کم‌کردن مخارج کنترل کرد، ولی امریکا می‌خواهد با کمک‌های مالی اقتصاد خصوصی را تقویت کند.

کنفرانس گروه 8 و گروه 20 محرمانه نیست و خبرنگاران می‌توانند از آن گزارش تهیه کنند. بیشتر سخنرانی‌ها درباره امور مالی یا مسائل وابسته به آن است؛ ولی معمولاً بحث‌های سیاسی هم انجام می‌شود؛ مثلاً در بیانیه پایانی گروه 8 امسال به محاصره غزه، غرق کشتی کره‌جنوبی توسط کره‌شمالی، پرونده هسته‌ای ایران و جنگ در افغانستان هم اشاره شده بود. بلافاصله بعد از پایان جلسه گروه 8 کنفرانس گروه 20 با اضافه شدن 12 کشور دیگر در شهر تورنتو شروع شد که مدت بیشتری طول کشید.

معمولاً برگزاری این جلسات همراه با اعتراض گروه‌های مختلفی است که در مقابل محل برگزاری گردهمایی جمع می‌شوند. این باراعتراض‌ها شدید بود و چند هزار نفر در آن شرکت داشتند. چند خودرو پلیس آتش زده شد و نزدیک به 300 نفر بازداشت شدند. اعتراض‌ها معمولاً در مورد سیاست‌های مالی است که به ضرر فقرا یا کشورهای عقب‌مانده خواهد شد. مخالفان جهانی‌سازی، هواداران اقتصاد سوسیالیستی، طرفداران محیط‌زیست و... هم در این تجمع‌ها شرکت می‌کنند. دولت کانادا برای حفاظت از محل کنفرانس و هتل‌ها نزدیک به یک‌میلیون دلارهزینه کرد، زیرا رؤسای قوی‌ترین کشورهای جهان در آن جاها حضور داشتند.

کد خبر 111735

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز