یکشنبه ۸ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۷
۰ نفر

نشست امسال سران 8 کشور صنعتی جهان که به میزبانی فرانسه برگزار شد، بر‌خلاف نشست‌های گذشته بیشتر رنگ و بویی سیاسی داشت که دلیل آن هم بررسی بیداری عربی و انقلاب‌های صورت گرفته در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا بود.

گروه هشت

گروه 8 در نشست هفته گذشته خود تحولات توفانی جهان عرب را از 2جنبه اقتصادی و سیاسی بررسی کردند. نکته جالب اما این بود که متحدان دیروز دیکتاتورهایی چون حسنی‌مبارک امروز برای کمک به انقلاب در مصر بودجه‌های میلیونی تصویب می‌کنند. در این اجلاس 2روزه که در شهر دوویل در نزدیکی بندر نورماندی فرانسه برگزار شد، بودجه‌ای 40‌میلیارد دلاری برای کمک به کشورهای عربی در تحقق دمکراسی و ایجاد اصلاحات در سال‌های2012 و 2013 تصویب کردند.

باراک اوباما، در سخنرانی اخیر خود در وزارت خارجه آمریکا وعده این کمک اقتصادی را داده‌بود. او گفت که شرایط اقتصادی کشورها بعد از تحولات و انقلاب‌های اخیر اکنون بی‌ثبات شده و غرب باید به این اقتصادها کمک کند. اوباما همچنین گفت که بخشی از بدهی‌های مصر و تونس را می‌بخشد.

بعضی از مقامات این کشورها از‌جمله رئیس‌جمهور تونس در حاشیه نشست گروه 8 با برخی از سران کشورهای صنعتی دیدار و گفت‌وگو کردند. وزیر خارجه مصر نیز در دوویل حضور یافت و با مقامات کشورهای شرکت‌کننده در اجلاس گفت‌وگو کرد.
گروه 8 در پیش‌نویس بیانیه پایانی خود ضمن محکوم کردن خشونت‌ها علیه معترضان در یمن، خواستار کناره‌گیری علی عبدالله صالح از قدرت و موافقت با طرح شورای همکاری خلیج‌فارس برای خروج از بحران کنونی در این کشور شدند. سران گروه8همچنین با اشاره به تحولات در سوریه، خواستار آزادی زندانیان سیاسی، آغاز گفت‌وگوهای سیاسی در این کشور برای تحقق دمکراسی و پاسخگویی به خواسته‌های مردم شدند.

نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهور فرانسه و دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در حاشیه این نشست، جنگ لیبی را نه‌تنها موضوعی انسانی و سیاسی بلکه مسئله‌ای اقتصادی توصیف کردند و بار دیگر از قذافی خواستند که کناره‌گیری کند. آنها گفته‌اند که قصد سفر به بنغازی و دیدار با رهبران مخالفان قذافی را دارند. اشاره سران انگلیس و فرانسه به اقتصادی‌ بودن بحران لیبی، تأثیر این کشور تولید‌کننده نفت بر بازار نفت جهان است.

این دو کشور نقشی فعال در حمله به لیبی برای توقف خشونت‌ها علیه مخالفان از سوی حکومت قذافی داشته‌اند. انگلیس و فرانسه در سال‌های گذشته روابط اقتصادی گسترده و قراردادهای تجاری سنگینی با دولت قذافی داشتند. اکنون اما دوستان دیروز به دشمنان امروز تبدیل شده‌اند.

کد خبر 136309

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز