پنجشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیق نشان می‌دهد به رغم وعده‌های دولت افغانستان برای مقابله با فساد در یکی از فقیرترین کشورهای جهان، فساد از سال 2006 تا کنون دو برابر شده است

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه، نهاد غیرانتفاعی دیده بان فساد موسوم به اینتگریتی واچ افغانستان، اعلام کرد: افغان ها در سال دو هزار و نه، یک میلیارد دلار رشوه پرداخت کردند که دو برابر رشوه پرداخت شده در سال دو هزار و شش است.

در نظرسنجی این سازمان از شش هزار و پانصد فرد بالغ در افغانستان مشخص شد از هر هفت نفر، یک نفر پرداخت رشوه را تجربه کرده است و بیش از یک چهارم خانواده‌ها در این کشور نیز برای دریافت خدمات عمومی، رشوه پرداخت کرده‌اند.

این سازمان اعلام کرد فساد در افغانستان آنقدر ریشه دوانده است که تلاش‌های چند میلیارد دلاری جامعه بین‌المللی را برای کمک به پایان دادن به تقریبا نه سال جنگ فعلی و بازسازی افغانستان پس از سی سال جنگ، تهدید می‌کند.

این نهاد خاطر نشان کرد یافته های این تحقیق نشان می دهد فساد، مشروعیت دولت سازی را تهدید می کند، تاثیر بدی بر روابط جامعه-دولت می گذارد، به ناامیدی دامن می زند و حمایت از شبه نظامیان را تقویت می کند.

این سازمان افزود: فساد همچنین به افزایش نابرابری منجر می‌شود، جلوی حاکمیت قانون را مطابق با معیارهای افغانستان می گیرد، دسترسی به خدمات عمومی را محدود می کند و تاثیر منفی بر توسعه اقتصادی می‌گذارد. 

کد خبر 111237

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز