گروه بین‌الملل: ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان هر چند تلاش کرد با عذرخواهی از عواقب گفت‌وگوی خود با مجله رولینگ استون فرار کند

اما سرانجام افشاگری او درباره جنگ پنهان نظامیان و دولت آمریکا برایش گران تمام شد.

شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی روز گذشته گزارش‌داد که فرمانده ارشد آمریکا در افغانستان به خاطر این گفت‌وگو به واشنگتن فراخوانده شده است. به عقیده بسیاری، فراخوانده شدن سریع مک‌کریستال به آمریکا پس از انتشار خبرهای این گفت‌وگوی رسانه‌ای نشان می‌دهد که دولت اوباما به احتمال زیاد وی را از سمتش برکنار خواهد کرد.

این گفت‌وگو به‌طور کامل نشان‌دهنده اختلاف شدید مقام‌های نظامی آمریکا و دولت این کشور درباره جنگ در افغانستان است.  مک کریستال در گفت‌وگوی خود با مجله رولینگ استون که قرار است روز جمعه منتشر شود اعلام کرد که کارل ایکنبری، سفیر آمریکا در افغانستان در جریان یک مناقشه درباره راهبرد جنگ در افغانستان در کاخ سفید به وی خیانت کرده است.

وی تاکید کرد که کارل ایکنبری برای اینکه درصورت شکست طرح افزایش نیرو در افغانستان بتواند در امان بماند این طرح را در یک یادداشت خصوصی زیر سؤال برده است. وی با اشاره به یادداشت داخلی فاش شده ایکنبری که درخواست مک کریستال را برای اعزام نیروی بیشتر به افغانستان زیرسؤال می‌برد، گفت: سفیر آمریکا با این کار تلاش کرد تا وجهه خود را درتاریخ حفظ کند. وی گفت: او اکنون درصورتی که ما در افغانستان شکست بخوریم می‌تواند خودش را از مسئله کنار بکشد.

گفته می‌شود سفیر آمریکا در افغانستان بر خلاف موافقت ظاهری خود با مک‌کریستال در یادداشتی به کاخ سفید اعلام کرده است که حامد کرزی رئیس‌جمهوری افغانستان یک شریک غیرقابل اعتماد است و افزایش نیروها در این کشور می‌تواند آمریکا را به یک باتلاق بی‌پایان بکشاند. 

مک‌کریستال در این گفت‌وگو که با حضور تعدادی از مشاورانش انجام شد همچنین در پاسخ به سؤالی درباره جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا گفت: منظورتان بایدن، معاون رئیس‌جمهور است؟ او کیست؟

یکی از مشاوران مک‌کریستال هم با اشاره به دیدار 10 دقیقه‌ای‌ خود با رئیس‌جمهوری آمریکا در کاخ سفید گفت اوباما هیچ‌چیز درباره او و دیدارشان نمی‌دانسته و ملاقات 10 دقیقه‌ای آنها فقط به درد عکاسی خبرنگاران خورده است. وی تاکید کرد: ژنرال مک‌کریستال پس از شنیدن ماجرای این دیدار از اوباما نا‌امید شد.

یکی دیگر از مشاوران مک‌کریستال هم در جریان این گفت‌وگو، جیمز جونز، مشاور امنیت ملی کاخ سفید را دلقکی خواند که در سال 1985 متوقف شده است. مک کریستال روز گذشته برای اینکه جلوی دردسرهای چاپ این گفت‌وگو را بگیرد به‌صورت رسمی به‌خاطر این مسئله عذرخواهی کرد. وی در بیانیه‌ای گفت: این اشتباه بزرگ ناشی از تشخیص نادرست بود و هرگز نباید اتفاق می‌افتاد.

مک کریستال اعلام کرد: من احترام بسیار زیادی برای رئیس‌جمهوری آمریکا وتیم امنیت ملی وی و تمام رهبران سیاسی و نظامی این جنگ قائل هستم. سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی هم اعلام کرد که این گفت‌وگو مایه تأسف است اما آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو به ژنرال مک‌کریستال و راهبرد او در افعانستان همچنان به‌طور کامل اطمینان دارد.

این جنجال بزرگ درباره افغانستان در حالی به‌وجود آمده که کنگره این کشور هم در گزارشی از رسیدن پول‌های واشنگتن به طالبان خبر داده است. کنگره آمریکا در گزارشی اعلام کرد که ارتش این کشور هر هفته ده‌ها میلیون دلار را برای تامین امنیت محموله‌های تدارکاتی خود به شرکت‌های امنیتی افغانستان می‌پردازد اما این پول، به شکل باج و رشوه به جیب طالبان و جنگ‌سالاران می‌رود.

همچنین گزارش‌هایی منتشر شده است که نشان می‌دهد احتمالا به‌زودی شرارد کوپرکولس، فرستاده ویژه انگلیس به افغانستان هم به خاطر اختلاف با مقام‌های ناتو و آمریکا از پست خود کناره‌گیری خواهد کرد. شرارد کوپرکولس به خاطر اختلاف درباره راهبرد در افغانستان اکنون به یک مرخصی طولانی مدت رفته است.

فرستاده ویژه انگلیس عقیده دارد که راهکار نظامی، راه‌حل مبارزه با شورش شبه‌نظامیان نیست و گفت‌وگو با رهبران طالبان باید در اولویت باشد.

کد خبر 110247

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز