همشهری آنلاین: افشای اسناد محرمانه در خصوص جنایات نیروهای آمریکایی در افغانستان مقامات آمریکایی و غربی‌ها را به وحشت انداخته است

afghan war

به گزارش شبکه خبر،  جولیان آسانج ، بنیانگذار سایت ویکی لیکس (wikileaks) که در زمینه انتشار اسناد جنجالی شهرت یافته است به تازگی بیش از 92 هزار سند سری مربوط به جنگ افغانستان را در اینترنت منتشر کرده است.

 پایگاه اینترنتی ویکی لیکس این اسناد را که مربوط به سال 2004 است را پس از ارسال به نشریات نیویورک تایمز ( آمریکا ) ، گاردین ( انگلیس ) و اشپیگل ( آلمان ) در اینترنت منتشر کرد .

در این اسناد اطلاعاتی در خصوص اقدامات غیر انسانی نیروهای غربی در افغانستان و قربانیان غیر نظامی جنگ در افغانستان و همچنین ارتباط احتمالی نیروهای مخفی پاکستان با طالبان افشا شده است .

 این اسناد محرمانه همچنین تصویری از هرج و مرج در افغانستان را نشان می‌دهد.

 منتقدان می گویند : انتشار این اسناد جان نظامیان آمریکایی را در افغانستان و حتی در داخل خاک آمریکا به خطر می‌اندازد.

 به دنبال انتشار این اسناد، یکی از فرماندهان آلمانی در افغانستان هم احتیاط بیشتر در این زمینه را خواستار شد.

 ژنرال اگون رامس مسئول عملیات نیروهای بین المللی در افغانستان (ایساف ) در گفتگو با نشریه آلمانی " هندلزبلات " گفت: هر روز شاهد رخنه کردن اطلاعات بیشتری به بیرون هستیم و باید با توجه بیشتری کارکنیم .

وی اذعان کرد : ما بر اساس دستورات سیاسی جنگ افغانستان را پیش می بریم و نه به میل خود.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا  پنتاگون  اعلام کرد : جلوگیری از تبعات منفی افشای این اسناد اولویت نخست ماست.

 جف مورال در گفتگو با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت : اکنون تیمی از پنتاگون مشغول بررسی و ارزیابی تبعات منفی افشای این اسناد است .

  سخنگوی پنتاگون با اذعان به نگرانی وزیر دفاع آمریکا در این خصوص افزود : نگرانی بزرگ ما درباره افشای این مدارک وجود اطلاعاتی در آنهاست که می تواند جان نظامیان آمریکایی را در افغانستان و دیگر مکان ها به خطر اندازد .

 سخنگوی پنتاگون همچنین گفت : ما تلاش می کنیم تا به اطلاعات حساس موجود در میان انبوه این اسناد پی ببریم تا جان نظامیان ما به خطر نیفتد .

 جیمز جونز مشاور امنیت ملی آمریکا نیز افشای این اطلاعات محرمانه را محکوم کرد . وی مدعی شد : راهبرد اوباما در افزایش نیروهای آمریکایی در افغانستان می تواند به آرام کردن شرایط وخیمی که بوجود آمده است کمک کند .

 جان کری ، رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت : اگرچه افشای این اسناد غیر قانونی است اما باعث مطرح شدن پرسش هایی جدی در مورد حقیقت سیاست آمریکا در قبال پاکستان و افغانستان خواهد شد .

 وی با بیان اینکه سیاست های آمریکا در قبال پاکستان و افغانستان در مرحله ای حساس قرار گرفته است مدعی شد : این اسناد ممکن است به شدت باعث تضعیف تلاش ها در افغانستان شود.

  تحلیلگران همچنین می گویند : افشای غیر منتظره اطلاعات درباره افغانستان بدبینی مردم جهان را به آمریکا افزایش می دهد و باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا را بر سر جنگ مایوس کننده در افغانستان در معرض فشارهای بیشتری قرار می‌دهد.

افشای این اسناد به انتقادها از راهبرد جنگ اوباما در کنگره نیز دامن زده و باعث افزایش تردیدها در مورد ناکارآمدی پاکستان متحد آمریکا شده است.

 تحلیل گران همچنین می‌گویند: بعید به نظر می‌رسد افکار عمومی که اکنون با مدارکی روبرو شده است که نشان می‌دهد جنگ در افغانستان در حال شکست است بین دو دولت کنونی و پیشین آمریکا تمایز قائل شود .

 جولیان زلیزار ، استاد تاریخ در دانشگاه پرینستون گفت: اکنون مشکلات بوش به مشکلا ت اوباما تبدیل شده است و هیچ راهی وجود ندارد که اوباما واقعا بتواند خود را از این مشکلات جدا کند.

کد خبر 112465
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز