سه‌شنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۷:۲۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: کنفرانس بین‌المللی افغانستان با حضور نمایندگان 70 کشور در پایتخت پرالتهاب و همچنان جنگ ‌زده این کشور آغاز شد

حامد کرزی، رئیس‌جمهوری افغانستان در افتتاحیه این کنفرانس بار دیگر خواستار انتقال کامل مسئولیت امنیتی این کشور به نیروهای افغان تا سال 2014 شد.کرزی در سخنرانی افتتاحیه خود برای نمایندگان 70 کشور جهان در بزرگ‌ترین کنفرانس کمک به این کشور در 3 دهه گذشته گفت: من هنوز متعهد هستم که نیروهای امنیت ملی افغانستان باید مسئولیت تمامی عملیات‌های نظامی و اجرای قانون را در سراسر کشور تا سال 2014 برعهده گیرند.

گفته می‌شود بیش از نیمی از 40 میلیارد دلار کمک‌های بین‌المللی که از سال 2002 به افغانستان رسیده، صرف آموزش و تجهیز نیروهای نظامی و پلیس افغانستان شده است. درحالی‌که کرزی در تلاش است ارتش و پلیس افغانستان تا 4 سال دیگر بتوانند مسئولیت تامین امنیت این کشور را بر عهده بگیرند و شرایط برای خروج کامل نیروهای خارجی مهیا شود، روز گذشته آندرس فوگ راسموسن،

دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای خروج سریع نیروهای ائتلاف بین‌المللی از افغانستان وجود ندارد. دبیر کل ناتو در سخنرانی خود در این کنفرانس تاکید کرد که نیروهای خارجی حتی پس از انتقال مسئولیت‌های امنیتی به نظامیان افغان در این کشور باقی خواهند ماند.

وی گفت: انتقال مسئولیت‌ها(به نیروهای افغان) براساس شرایط صورت می‌گیرد نه تقویم. راسموسن همچنین در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که هیچ جدول زمانی درباره خروج نیروهای ائتلاف وجود ندارد و پس از انتقال کامل مسئولیت به نیروهای افغان آنها نقش حمایتی در افغانستان پیدا می‌کنند.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا هم با اشاره به اینکه انتقال مسئولیت‌ها به نیروهای افغان از جولای سال 2011 سرعت بیشتری به‌خود خواهد گرفت تاکید کرد که این مسئله به معنای پایان حضور بین‌المللی در افغانستان نخواهد بود.

از سال 2001 تاکنون 9 کنفرانس برای کمک به افغانستان برگزار شده اما برای نخستین بار است که چنین نشستی با حضور وزرای امور خارجه ده‌ها کشور جهان در خاک افغانستان که هر روز شاهد عملیات تروریستی مختلف است برگزار می‌شود.

کشورهای شرکت کننده در این اجلاس با وعده کمک مالی و نظامی بیشتر برای سامان دادن به اوضاع این کشور، به کابل رفته‌اند.   این کنفرانس 4 ساعته روز گذشته با اتخاذ تدابیر شدید امنیتی توانست به کار خود بدون حادثه‌ای جدی پایان دهد.

شهر کابل به خاطر برگزاری این کنفرانس به‌طور کامل تعطیل شده بود و نیروهای امنیتی با ایجاد پست‌های بازرسی بسیار به کنترل خودروها می‌پرداختند؛  هر چند به گزارش آسوشیتدپرس، شلیک چند راکت در فرودگاه کابل، باعث شد هواپیمای حامل دبیرکل سازمان ملل متحد و کارل بیلدت وزیر امور خارجه سوئد مجبور به تغییر مسیر شود.

وزیر امور خارجه سوئد هم در وبلاگ خود نوشت که به خاطر شلیک این راکت‌ها هواپیمای حامل آنها مجبور به فرود آمدن در پایگاه نیروهای آمریکا در بگرام در خارج از کابل شد و دیپلمات‌ها با بالگرد به پایتخت منتقل شدند.

کرزی در کنفرانس بین‌المللی کمک به افغانستان از متحدان بین‌المللی این کشور خواست که دولت این کشور کنترل بیشتری در هزینه کردن کمک‌های خارجی داشته باشد. اکنون تنها 20 درصد بودجه‌های اختصاص یافته از سوی کشورهای مختلف از طریق دولت این کشور هزینه می‌شود و مابقی آن در اختیار سازمان‌های مردم نهاد قرار دارد.

رئیس‌جمهوری افغانستان همچنین اعلام کرد که این کمک‌ها باید در راستای اولویت‌های تعیین شده از سوی دولت افغانستان صورت گیرد تا بتواند کارایی لازم را برای مردم این کشور داشته باشد.

دولت افغانستان اعلام کرده است که 50 درصد بودجه بین‌المللی باید از طریق دولت هزینه شود. این در حالی است که بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در این کنفرانس، نگران فساد اداری در افغانستان هستند. وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به اینکه قدم‌های خوبی از سوی دولت کرزی برای مبارزه با این مسئله برداشته شده تاکید کرد که کارهای بسیار بیشتری در این رابطه مورد نیاز است.

وی گفت: راه میانبری برای مبارزه با فساد اداری و بهبود حاکمیت وجود ندارد. مردم افغان و جامعه بین‌المللی منتظر نتایج تلاش‌ها در این رابطه هستند.بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل متحد هم در این کنفرانس خواستار قدم‌های جدی کرزی برای بهبود حاکمیت، مبارزه با فساد اداری و برطرف شدن مشکلات امنیتی در این کشور شد.

کد خبر 112055

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز