یکشنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: دولت آمریکا در ادامه فشارها و دخالت‌های خود در تشکیل دولت عراق، تعدادی از مقام‌های ارشد خود را به‌صورت همزمان به بغداد اعزام کرده است.

جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری در حالی به‌صورت غیرمنتظره برای دیدار با مقام‌های عراقی به این کشور سفر کرده است که هیاتی از کنگره آمریکا هم به ریاست جان مک‌کین سناتور جمهوریخواه در این کشور به سر می‌برد.

درحالی‌که کاخ سفید اعلام کرده است معاون رئیس‌جمهوری آمریکا به همراه همسرش برای شرکت در جشن 4ژوئیه (روز استقلال آمریکا) سربازان آمریکایی در عراق، عازم این سفر شده است وی روز گذشته با نوری مالکی، نخست‌وزیر فعلی عراق و رهبر ائتلاف دولت قانون و ایاد علاوی رهبر ائتلاف العراقیه دیدار و گفت‌وگو کرد. بایدن روز گذشته اعلام کرد: خوشبین است که سیاستمداران عراقی بتوانند به مشاجراتی که این کشور را ماه‌ها با بن بست سیاسی روبه‌رو کرده، پایان بدهند.

با وجود گذشت 4ماه از انتخابات عراق، دولت جدید این کشور با شکست رایزنی‌های سیاسی هنوز تشکیل نشده است. این در حالی است که چندی پیش نوری مالکی نسبت به دخالت‌های خارجی در روند سیاسی عراق هشدار داد و این مسئله را عامل اصلی عدم‌تشکیل دولت جدید این کشور خواند. 

بایدن پیش از این با سناتورهای آمریکایی که از روز جمعه در عراق به سر می‌برند دیدار و گفت‌وگو کرده بود. جان مک‌کین که به همراه جوزف لیبرمن و لیندسی گراهام 2سناتور دیگر در عراق به سر می‌برد در یک کنفرانس خبری در ساختمان سفارت واشنگتن در بغداد اعلام کرد که هیات آمریکایی به ریاست وی با جلال طالبانی رئیس‌جمهوری، نوری مالکی نخست‌وزیر عراق و ایاد‌علاوی رهبر فهرست العراقیه دیدار کرده است.

وی گفت: ما از مقام‌های عراقی خواسته‌ایم که دولتی تشکیل شود که نشان‌دهنده نتایج انتخابات و خواست مردم باشد. امیدواریم مذاکراتی که انجام شد به حل و فصل این مناقشه و تشکیل دولت جدید کمک کند.

ملاقات عصر روز گذشته بایدن با مالکی و علاوی، پشت درهای بسته صورت گرفت اما مشاوران معاون رئیس‌جمهوری آمریکا اعلام کردند وی در این مذاکرات خواستار تشکیل دولتی با حضور همه طرف‌های سیاسی شده است. گفته می‌شود وی همچنین هشدار داده است که تشکیل نشدن دولتی که دارای این مشخصه باشد، می‌تواند درگیری‌های فرقه‌ای و ناامنی در عراق را افزایش دهد.

شیعیان با تشکیل ائتلاف اتحاد ملی اکنون بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان عراق را در اختیار دارند. این فراکسیون که از اتحاد ائتلاف دولت قانون به رهبری مالکی و ائتلاف ملی عراق به رهبری عمار حکیم تشکیل شده است بیشترین شانس را برای تعیین نخست‌وزیر عراق دارد. این مسئله می‌تواند ائتلاف العراقیه و شخص ایاد علاوی را که به‌عنوان یک سکولار شناخته می‌شود با وجود کسب 91کرسی در انتخابات عراق به‌صورت کامل در تحولات سیاسی عراق در حاشیه قرار دهد؛ مسئله‌ای که آمریکایی‌ها به هیچ عنوان به آن راضی نیستند.

روز گذشته همچنین همزمان با سفربایدن به عراق حمله تروریستی یک بمب‌گذار زن انتحاری به ساختمان استانداری الانبار در شهر الرمادی باعث کشته شدن حداقل 4 نفر و زخمی شدن بیش از 23 نفر دیگر شد.  گفته می‌شود استاندار الانبار در هنگام این حمله در ساختمان حضور نداشته است.

کد خبر 110979

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز