دوشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۵:۳۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: معامله‌‌گران مجموعه‌ای از گوشت حیوانات وحشی را می‌فروشند: گوشت میمون، مورچه‌خوار دودی و حتی جوجه‌تیغی خشک شده. اما اینجا بازاری کنار جاده‌‌ای در آفریقا نیست، اینجا قلب پاریس است

جایی که یک بررسی جدید نشان داده است که بیش از 5 تن گوشت حیوانات وحشی هر هفته از فرودگاه اصلی شهر به فرانسه وارد می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه کارشناسان معتقدند که مقادیر مشابهی از این گوشت به سایر کشورهای اروپایی وارد می‌شود. تجارتی غیرقانونی که نگرانی فزاینده‌ای را در مورد شیوع بیماری‌ها از راه این مواد غذایی برانگیخته است،

بیماری‌هایی از آبله میمونی تا ابولا، و این چالش دیگری برای کشورهای اروپایی است تا جمعیت آفریقایی در حال افزایش‌شان را با جامعه میزبان تلفیق کنند.

 در این پژوهش، برای اولین بار کارشناسان نشان دادند که چه مقدار زیادی گوشت حیوانات وحشی به شهرهای اروپایی قاچاق می‌شود.

مارکوس راوکلیف، پژوهشگر جامعه جانورشناسی لندن، و یکی از این محققان می‌گوید: "ما به طور موردی می‌دانستیم که قاچاق این گوشت‌ها انجام می‌شود، اما اینکه این مقدار زیاد گوشت این حیوانات وارد اروپا می‌شود کاملا غافلگیرکننده بود."

در محله شاتو روژ در مرکز پاریس، گوشت حیوانات وحشی در منوی رستوران‌ها به مشتریان عرضه می‌شود.

 مادام توکینف یک زن آفریقایی در دهه 50 که مغازه‌ای در بازاری در این محله دارد، می‌گوید هر هفته محمولهای خاصی از گوشت تمساح و سایر حیوانات وحشی دریافت می‌کند. او نام کاملش را برای اینکه دستگیر نشود، بیان نمی‌کند.

حسن کوتی، یک قصاب محلی می‌گوید: "همه می‌دانند که گوشت حیوانتات وحشی در این جا فروخته می‌شود و حتی می‌دانند در کجا باید آن را بخرند."

برای این بررسی، کارشناسان 20 پرواز ایرفرانس از آفریقای مرکزی و غربی در یک دوره 17 روزه در ژوئن 2008 بازرسی کردند، از 134 نفری که مورد جستجو قرار گرفتند، 9 نفر گوشت حیوانات وحشی و 83 نفر حیوان زنده یا ماهی داشتند.

 در این بررسی 11 نوع گوشت حیوانات وحشی شامل میمون، موش‌های بزرگ، تمساح، آنتلوپ‌های کوچک و جوجه تیغی، مورچه‌خوار یافت شد.

اغلب این گوشت‌ها دودی شده بودند و به صورت لاشه خشک‌شده وارد فرانسه شده بودند.

با توجه به اینکه مقامات بهداشتی در ین بازرسی حدود 188 کیلوگرم گوشت حیوانات وحشی به دست آورده بودند، پژوهشگران تخمین زدند که حدود 5 تن از این گوشت‌ها در هر هفته وارد پاریس می‌‌شود.

این پژوهشگران یادآورشدند که جریمه‌ها برای وارادات گوشت‌های غیرقانونی سبک هستند و ندرتا اعمال می‌شوند. بر اساس قانون فرانسه، حداکثر جریمه ضبط کالاها و جریمه‌ای 450 یورویی است.

گوشت حیوانات وحشی زمینی به طور گسترده‌ای در آفریقای غربی و مرکزی و غربی خورده و فروخته می‌شود. وضعیت قانونی در این کشورها در این مورد متفاوت است، به طور مغمول شکار این حیوانات در صورتی که جزو گونه‌های در حال انقراض نباشند، و افراد بتوانند ثابت کنند که این حیوانات را در طبیعت کشته شده‌اند، شکار آنها آزاد است.

اما دانشمندان می‌گویند که خوردن گوشت این حیوانات وحشی زمینی بالقوه می‌تواند خطری برای سلامت افراد باشد.

مالکولم بنت، از مرکز ملی پژوهش بیماری‌های مشترک انسان و حیوان در دانشگاه لیورپول که در این تحقیق شرکت داشت، گفت: "اگر شما تماس نزدیک با این حیوانات وحشی داشته باشید- و خوردن گوشت این حیوانات تماسی کاملا نزدیک است- ممکن است در معرض همه بیماری‌های قرار بگیرید."

مقیاس دادوستد غیرقانونی گوشت حیوانات وحشی زمینی در اروپا بیانگر ظهور یک بازار تجملی است. قیمت‌ها این گوشت‌ها ممکن است به 30 یورو به ازای هر کیلو برسد، که دو برابر قیمت گوشت‌های معمول در سوپرمارکت‌ها است.

کد خبر 110086

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز