گروه اقتصادی: کمتر از یک ماه از اظهارنظر صریح رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز نگذشته است که رئیس دیوان محاسبات کشور با انتقاد صریح از برخی مسائل اقتصادی کشور در اظهارنظری آشکار اعلام کرد:

از در و دیوار کشور که سوراخ است، کالای قاچاق وارد کشور می‌شود.

به گزارش همشهری، چندی قبل سعید مرتضوی نماینده رئیس‌جمهور و رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز از قاچاق 19 میلیارد دلاری کالا در سال 1387 پرده برداشت و 2 روز پیش هم یکی از معاونان وزارت بازرگانی گفته بود قاچاق 19 میلیارد دلاری کالا در کشور دور از انتظار نیست.

به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی با اشاره به اینکه بالاخره روزی نفت تمام می‌شود، گفت: در کشوری همچون آلمان برای 100 میلیارد دلار سود باید 2 هزار میلیارد دلار رقابت و کار صورت گیرد اما ما به راحتی برای دسترسی به 100میلیارد دلار به چاه نفت می‌رویم و از آن نفت بیرون می‌آوریم. 

رئیس دیوان محاسبات کشور در دومین نشست مشترک دبیران شورای دستگاه‌های نظارتی استان‌ها با انتقاد از مصرف بی‌رویه نفت اظهار کرد: در بودجه سال قبل هر بشکه نفت ضرب در 37 دلار شد و امسال این میزان در بودجه سال‌جاری با قیمت و تورم به‌وجود آمده ضرب در 65 دلار شد؛

انگار هنر ما تنها این ضرب و تقسیم کردن‌هاست. او تصریح کرد: سؤال این است که سال بعد می‌خواهیم این میزان را ضرب در چه عددی بکنیم؟ رحمانی فضلی افزود: هر چقدر هم ضرب کنیم، قیمت نفت بالا می‌رود و مشخص نیست با تحریم‌ها و مشکلات کنونی می‌خواهیم در این رابطه چه کار کنیم.

این بذل و بخشش‌ها همه از بیت‌المال است و در این رابطه تاریخ و فرزندان‌مان در آ‌ینده از ما سؤال می‌کنند. او گفت: در حالی 100میلیارد دلار به کشور تزریق می‌شود که تولید ناخالص ملی ما کم است. طبق برنامه این میزان باید به 8 درصد می‌رسید که حتی به یک چهارم آن نرسیده‌ایم. همه باید در این زمینه پاسخگو باشیم چرا که از منظر انسان موحد و مومن همه در این رابطه مقصرند.

رئیس دیوان محاسبات با انتقاد از اینکه روز به روز دولت بزرگ‌تر، تشکیلات وسیع‌تر و وابستگی به نفت بیشتر می‌شود، گفت: آیا فکر کرده‌اید که در آینده می‌خواهید چه کار کنید؟ او با اشاره به نحوه فعالیت بنگاه‌های خصوصی در کشور گفت: مدیران عامل این شرکت‌ها خود را موظف می‌دانند پایان هر سال به ترازگیری بپردازند چون باید دستمزد و هزینه و فایده شرکت را محاسبه کنند اما این رویکرد در نهادها و شرکت‌های دولتی حاکم نیست چون چه کار بکنیم و چه کار نکنیم حقوق را می‌دهند؛تنها باید وارد سیستم شویم.

رحمانی فضلی سیاست دیوان محاسبات را سیاست خوف و رجا اعلام کرد: دیوان محاسبات با قاطعیت اعلام کرد که با هر تخلفی برخورد جدی داشته و عبور و عدول از بیت‌المال را نمی‌پذیرد و شعار خود را پیشگیری حتما، مچ‌گیری هرگز، چشم‌پوشی به هیچ وجه قرار داده است.

کد خبر 110344

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز